2.25 of 2.4 inch banden
Zou kunnen, ik heb het nog niet meegemaakt. Maak wel eens mee dat een hardcore XC racer me net voor de afdaling inhaalt, en ik dan in de afdaling flink in de ankers mag omdat het omlaag blijkbaar niet zo hard gaat...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik wil maar meegeven dat gripverlies dikwijls tussen de oren zit. En dat die XC racer u ophoudt in de afdalingen kan uiteraard perfect. Ik rijd liever wat harder op het vlakke en bergop, afdalingen zijn hier niet lang. De meeste tijd win je trouwens bij het klimmen, simpelweg omdat de snelheden lager liggen. In eindeffect ben ik dus bijgevolg sneller dan die met de fully's met al dan niet bredere banden. Een lichte MTB biedt belachelijk veel voordelen in onze contreien tegenover een zware. Ik spreek gewoon uit 25 jaar MTB ervaring (ook wedstrijden), ik heb al talloze MTB's gehad, variërend van 13 kg tot 8 kg, met vering en zonder vering. M'n FTP zit zo rond de 300W.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15946
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik rij op mijn MTB, zowel voor- als achteraan met 2.25.
Vooraan Schwalbe Racing Ray Addix Speed Evo Super Race TLE
Achteraan Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Evo Super Race TLE
Mij maakt snelheid niet zoveel uit, zo lang ik maar kan blijven rijden en als het heel modderig is blijf ik meestal gewoon thuis.
Vooraan Schwalbe Racing Ray Addix Speed Evo Super Race TLE
Achteraan Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Evo Super Race TLE
Mij maakt snelheid niet zoveel uit, zo lang ik maar kan blijven rijden en als het heel modderig is blijf ik meestal gewoon thuis.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
FTP tegen de 300W war einmal. Wedstrijden reed ik toen op de racefiets (wegens verder nul talent was ik vooral goed tijdens de lokale Amsterdamse competitie op Sloten) en de Marmotte reed ik bij de snelste 0.5%
Waarmee ik maar wil zeggen dat ik heus wel enige ervaring heb met doorrijden.
Ik hoor je heel vaak het woord sneller noemen in je argumenten. Jij vindt dat belangrijk, dus voor jou is dat een valide argument (en helemaal prima natuurlijk!), maar dat hoeft voor anderen niet te gelden. (En dan nog denk ik dat je er wat conservatieve ideeën op nahoudt voor wat betreft de technische ontwikkelingen in MTB land)
De tijd die ik erover doe om een rondje op de MTB te doen interesseert mij echter (tegenwoordig) geen moer (meer). En hoe hard ik omhoog fiets over een fireroad zo mogelijk nog minder. Een rondje UHR gaat netto wellicht harder op (hardere) smallere banden, maar of die winst ook gemaakt wordt op de stukjes omlaag of de klimmetjes waar iets van techniek nodig vraag ik me af.
Er zijn ook andere manieren om jezelf uit de dagen op de MTB. Zelfs op de doorgaans niet heel technische NLse rondjes. En met op de limiet bedoel ik dat de beide banden gaan glijden in de bochten, dus alhoewel ik er niet aan twijfel dat mijn techniek beter kan, lijkt me dat toch niet een geval van "tussen de oren".
Ik vind het wel vervelend worden als de banden erg veel weerstand geven, of als de banden alle technische uitdagingen wegfilteren, daarom rijd ik in Nederland ook nooit met mijn enduro-banden (die hebben bakken met grip), of met mijn 27.5 plus set met Trail/XC banden, maar gewoon met Racing Ray/Ralph (momenteel dus ook 2.25")
Waarmee ik maar wil zeggen dat ik heus wel enige ervaring heb met doorrijden.
Ik hoor je heel vaak het woord sneller noemen in je argumenten. Jij vindt dat belangrijk, dus voor jou is dat een valide argument (en helemaal prima natuurlijk!), maar dat hoeft voor anderen niet te gelden. (En dan nog denk ik dat je er wat conservatieve ideeën op nahoudt voor wat betreft de technische ontwikkelingen in MTB land)
De tijd die ik erover doe om een rondje op de MTB te doen interesseert mij echter (tegenwoordig) geen moer (meer). En hoe hard ik omhoog fiets over een fireroad zo mogelijk nog minder. Een rondje UHR gaat netto wellicht harder op (hardere) smallere banden, maar of die winst ook gemaakt wordt op de stukjes omlaag of de klimmetjes waar iets van techniek nodig vraag ik me af.
Er zijn ook andere manieren om jezelf uit de dagen op de MTB. Zelfs op de doorgaans niet heel technische NLse rondjes. En met op de limiet bedoel ik dat de beide banden gaan glijden in de bochten, dus alhoewel ik er niet aan twijfel dat mijn techniek beter kan, lijkt me dat toch niet een geval van "tussen de oren".
Ik vind het wel vervelend worden als de banden erg veel weerstand geven, of als de banden alle technische uitdagingen wegfilteren, daarom rijd ik in Nederland ook nooit met mijn enduro-banden (die hebben bakken met grip), of met mijn 27.5 plus set met Trail/XC banden, maar gewoon met Racing Ray/Ralph (momenteel dus ook 2.25")
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik vind snelheid niet altijd per se belangrijk, ik vind het wel altijd leuker. De meeste mensen ervaren meer snelheid trouwens als 'leuker'. En met een lichte hardtail rijd je in onze(!) contreien in eindeffect sneller. Snelle lastwissels, acceleraties, jumpjes,... het gaat allemaal beter met een lichtere MTB. Trouwens, dat jij sneller bent dan de XC rijder in de afdalingen ontken ik nergens en vind jij toch ook leuker dan trager te rijden? Dus, snelheid interesseert u ergens toch ook wel, denk ik dan? Ik geef gewoon enkel mee, en ik val in herhaling, dat een lichte rigide XC MTB zeker zo leuk (zelfs leuker) kan rijden dan een zwaardere afgeveerde MTB in onze contreien én in eindeffect ook snellere tijden zal neerzetten. Ik merk het ook gewoon zelf. De Ardennen is iets anders, dikke maand terug nog een wedstrijd in Houffalize gereden. Dat was heel hard opletten in de afdalingen (lang, losse grote scherpe stenen, uitstekende rotsen,...) vooral door de fragiele racekings op 1,5 bar met nog eens een ultra light binnenbandje in, maar een vering had ook wel gemogen. Nu, bergop was er veel meer tijd te winnen, bijgevolg toch nog mooie uitslag gereden.53x11 schreef: ↑21 jul 2022 12:20 FTP tegen de 300W war einmal. Wedstrijden reed ik toen op de racefiets (wegens verder nul talent was ik vooral goed tijdens de lokale Amsterdamse competitie op Sloten) en de Marmotte reed ik bij de snelste 0.5%
Waarmee ik maar wil zeggen dat ik heus wel enige ervaring heb met doorrijden.
Ik hoor je heel vaak het woord sneller noemen in je argumenten. Jij vindt dat belangrijk, dus voor jou is dat een valide argument (en helemaal prima natuurlijk!), maar dat hoeft voor anderen niet te gelden. (En dan nog denk ik dat je er wat conservatieve ideeën op nahoudt voor wat betreft de technische ontwikkelingen in MTB land)
De tijd die ik erover doe om een rondje op de MTB te doen interesseert mij echter (tegenwoordig) geen moer (meer). En hoe hard ik omhoog fiets over een fireroad zo mogelijk nog minder. Een rondje UHR gaat netto wellicht harder op (hardere) smallere banden, maar of die winst ook gemaakt wordt op de stukjes omlaag of de klimmetjes waar iets van techniek nodig vraag ik me af.
Er zijn ook andere manieren om jezelf uit de dagen op de MTB. Zelfs op de doorgaans niet heel technische NLse rondjes. En met op de limiet bedoel ik dat de beide banden gaan glijden in de bochten, dus alhoewel ik er niet aan twijfel dat mijn techniek beter kan, lijkt me dat toch niet een geval van "tussen de oren".
Ik vind het wel vervelend worden als de banden erg veel weerstand geven, of als de banden alle technische uitdagingen wegfilteren, daarom rijd ik in Nederland ook nooit met mijn enduro-banden (die hebben bakken met grip), of met mijn 27.5 plus set met Trail/XC banden, maar gewoon met Racing Ray/Ralph (momenteel dus ook 2.25")
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4351
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
De imitatoren uit China kunnen dat uiteraard regelen. Lexon Ghost is een schaamteloze kopie. Dus als image je niet veel doet.wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2022 10:27
Ik hoop nog ergens een spark frame te scoren voor volgend seizoen
Ontopic, ik zou de breedte van de meest bereden ondergrond af laten hangen. Is die hard en vlak (zover dat offroad mogelijk is) dan 2.25, indien de ondergrond meer zand en of veel obstakels (wortels) dan de 2.4
@jakkel: Wij maken verschillende afwegingen bij het uitzoeken van een fiets, zoveel is duidelijk
Het woord "leuker" uit je laatste post is natuurlijk het toverwoord. Voor mij hoort daar een fiets mee waar ik zo hard mogelijk (met mijn beperkte skillset ) mee omlaag kan op de lokale rondjes, die me in het buitenland niet tegen houdt, maar die op de Nederlandse lusjes nog wel leuk is om mee te rijden. Dat is per definitie niet een fiets waar ik in Nederland het allersnelste rond ben (al zou ik dat op een full-rigid ook niet zijn), en ook niet een fiets waar ik met het meeste gemak de rode en zwarte lijnen in een bikepark rij. Een compromis dus. Maar dat is jouw fiets ook (als in: snel bergop, beperkend in de meer technische afdalingen).
Het woord "leuker" uit je laatste post is natuurlijk het toverwoord. Voor mij hoort daar een fiets mee waar ik zo hard mogelijk (met mijn beperkte skillset ) mee omlaag kan op de lokale rondjes, die me in het buitenland niet tegen houdt, maar die op de Nederlandse lusjes nog wel leuk is om mee te rijden. Dat is per definitie niet een fiets waar ik in Nederland het allersnelste rond ben (al zou ik dat op een full-rigid ook niet zijn), en ook niet een fiets waar ik met het meeste gemak de rode en zwarte lijnen in een bikepark rij. Een compromis dus. Maar dat is jouw fiets ook (als in: snel bergop, beperkend in de meer technische afdalingen).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Waar is dit precies een antwoord op Bert? Het zoontje van Eddy (die eigenlijk Roy heet) en mijn kleine rijden af en toe samen. De meeste mensen op dit forum zullen ze niet bijhouden naar omlaag. Inclusief mijzelf af-en-toe
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37638
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Van de nieuwe Spark, met geïntegreerde demper?scottwilko schreef: ↑21 jul 2022 13:25De imitatoren uit China kunnen dat uiteraard regelen. Lexon Ghost is een schaamteloze kopie. Dus als image je niet veel doet.wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2022 10:27
Ik hoop nog ergens een spark frame te scoren voor volgend seizoen
Less is bore
Die kreeg in Fiets toch geen denderende review van Rob Meeuwessen. Die ik veel serieuzer neem dan die clichestukjes van Van Bon.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4351
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Yep, schijnt dat ze zelfs promotie plaatjes van Scott hebben gebruikt voor de Lexon.daniel1975 schreef: ↑21 jul 2022 20:31Van de nieuwe Spark, met geïntegreerde demper?scottwilko schreef: ↑21 jul 2022 13:25De imitatoren uit China kunnen dat uiteraard regelen. Lexon Ghost is een schaamteloze kopie. Dus als image je niet veel doet.wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2022 10:27
Ik hoop nog ergens een spark frame te scoren voor volgend seizoen
https://nl.aliexpress.com/item/10050045 ... Redirect=y