Pagina 1 van 2

Buiscommandeur

Geplaatst: 18 jul 2022 15:46
door vandijk.lietje
Hoi! Ik ben best wel een leek en vroeg me af of iemand mij kan uitleggen hoe je schakelt met een Buiscommandeur. Ik kan opschakelen maar begrijp niet hoe je dan terugschakelt.

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 18 jul 2022 16:33
door 0475
er zit een veer in de derailleur die de tegengestelde kracht levert.

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 18 jul 2022 17:03
door Ernie C.
En als hij dat niet doet is de veer kapot of (iets aannemelijker) de kabel niet meer goed.

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 18 jul 2022 18:50
door Orlok
vandijk.lietje schreef: 18 jul 2022 15:46 Hoi! Ik ben best wel een leek en vroeg me af of iemand mij kan uitleggen hoe je schakelt met een Buiscommandeur. Ik kan opschakelen maar begrijp niet hoe je dan terugschakelt.
Het is net al de oude deuropening touwen in de oude Amsterdamse huizen, eraan trekken om op te schakelen en loslaten voor terug schakelen, let wel op dat er een aandraaiknopje op zit voor het vasthouden van de schakelstand en die soms je moet losdraaien voor het terug laten komen van de derailleur.!. :o

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 18 jul 2022 23:49
door Enzzo
Yep. Dat ding aan de zijkant van je “commandeur”. Zit een soort metalen lusje aan.

Maar ik vermoed gewoon een kabelprobleem hier. Misschien kun je een foto plaatsen?
Begin maar eens met een busje WD40 in de kabels en de derailleur te spuiten. En van daaruit verder zoeken.

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 19 jul 2022 09:53
door ophetkantje
Een veer in een buiscommandeur??? die heb ik echt nooit gezien, de veer van de derailleur zorgt dan volgens mij voor de spanning. Dat draai lipje was om voldoende weerstand te hebben in de commandeur, zodat de derailleur niet uit zichtzelf altijd naar het kleinste kransje ging. Was gewoon naar voren duwen om zwaarder te schakelen en naar je toe, om lichter te schakelen en dan voor de geindexeerde ook nog rustig en zoeken hoever precies, om niet 3 kransjes ineens te schakelen en niet tussen twee tandjes in te schakelen en een hoop geratel te hebben.

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 19 jul 2022 10:03
door senior
ophetkantje schreef: 19 jul 2022 09:53 Een veer in een buiscommandeur??? die heb ik echt nooit gezien, de veer van de derailleur zorgt dan volgens mij voor de spanning. Dat draai lipje was om voldoende weerstand te hebben in de commandeur, zodat de derailleur niet uit zichtzelf altijd naar het kleinste kransje ging. Was gewoon naar voren duwen om zwaarder te schakelen en naar je toe, om lichter te schakelen en dan voor de geindexeerde ook nog rustig en zoeken hoever precies, om niet 3 kransjes ineens te schakelen en niet tussen twee tandjes in te schakelen en een hoop geratel te hebben.
Dat iets gebogen ringetje waarmee je de mate van frictie instelt is ook een veer :oops:

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 19 jul 2022 10:24
door ophetkantje
commandeur.gif
In mijn ogen geen echter veer, de ringetjes die je ziet zijn wel een soort veerringetjes. Maar werken inderdaad m frictie te creeeren en niet om de derailleur terug te laten komen

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 19 jul 2022 11:14
door senior
Een torsiestaaf is ook een veer. En dat geldt ook voor dat ringetje.

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 19 jul 2022 11:38
door ophetkantje
Senior je hebt gelijk. Mijn reactie was meer om aan te geven dat er geen veer in zat om de commandeur te bewegen, dat is de vee van de derailleur, maar op de letter is een veerschotel(tje) inderdaad een veer. Alhoewel ik het in dit geval meer als een simpele frictieplaat zie, maar inderdaad volgens de letter een veer. Of de werking van de commandeur hier echter duidelijker van wordt voor de TS?

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 19 jul 2022 12:06
door 0475
Voor de TS dan :-) :
Commandeur en derailleur zijn via een kabel met elkaar verbonden. In de derailleur zit een veer die het bewegende deel van de derailleur een kant op drukt. Met de commandeur en kabel trek je tegen die veer in of laat je hem vieren. Om er voor te zorgen dat de commandeur en derailleur op de ingestelde stand blijven staan moet er iets van weerstand zijn die verhinderd dat de veer in de derailleur alsnog uit zichzelf kan bewegen maar die weerstand moet niet zo hoog zijn dat je ook de commandeur niet meer kan bewegen. Daarvoor zit een veerring in de commandeur en de weerstand kun je nog aanpassen met de schroef waar meestal een beugeltje aan zit want door slijtage e.d. kan dat met de tijd wat verlopen. Eventueel kun je hem onderweg ook vastzetten om onbedoeld schakelen op bv slecht wegdek te verhinderen.

Re: Buiscommandeur

Geplaatst: 19 jul 2022 22:53
door Christine
0475 schreef: 19 jul 2022 12:06 Voor de TS dan :-) :
Commandeur en derailleur zijn via een kabel met elkaar verbonden. In de derailleur zit een veer die het bewegende deel van de derailleur een kant op drukt. Met de commandeur en kabel trek je tegen die veer in of laat je hem vieren. Om er voor te zorgen dat de commandeur en derailleur op de ingestelde stand blijven staan moet er iets van weerstand zijn die verhinderd dat de veer in de derailleur alsnog uit zichzelf kan bewegen maar die weerstand moet niet zo hoog zijn dat je ook de commandeur niet meer kan bewegen. Daarvoor zit een veerring in de commandeur en de weerstand kun je nog aanpassen met de schroef waar meestal een beugeltje aan zit want door slijtage e.d. kan dat met de tijd wat verlopen. Eventueel kun je hem onderweg ook vastzetten om onbedoeld schakelen op bv slecht wegdek te verhinderen.
Ik vond dat altijd tricky. Enerzijds wil je soepel kunnen schakelen, anderzijds wil je dat de derailleur in dezelfde stand blijft staan. Ik zette dus wel eens tijdens het rijden de commandeur iets vaster.