Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

2e racefiets kopen

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 18 dec 2022 11:21

Ik heb de stack en reach van mijn huidige fiets, rekening houdend met stack incl. spacers en reach incl stuurpen en reach stuur zelf, naast de XL en XXL gezet.

Huidig: reach 386+120+100=606, stack 644+25=669

XL: reach 405+110+70=585, stack 637+27,5=664,5

XXL: reach 414+120+70=604, stack 656+27,5=683,5

Waar ik nu bij mijn huidige fiets 1 cm spacer er onder vandaan heb gehaald om te kijken of de 0,5cm daling in stack aan kan. Zoals je kunt zien komt de reach van huidig en XXL grofweg overeen, echter waar ik nu het gevoel heb dat de reach net te ver is en ik soms slapende handen ervaar lijkt de XL me op dat vlak beter te passen icm met een iets lagere stack wat effectief de reach iets vergroot.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 dec 2022 12:17

Frisian outlaw schreef: 18 dec 2022 11:21 Ik heb de stack en reach van mijn huidige fiets, rekening houdend met stack incl. spacers en reach incl stuurpen en reach stuur zelf, naast de XL en XXL gezet.

Huidig: reach 386+120+100=606, stack 644+25=669

XL: reach 405+110+70=585, stack 637+27,5=664,5

XXL: reach 414+120+70=604, stack 656+27,5=683,5

Waar ik nu bij mijn huidige fiets 1 cm spacer er onder vandaan heb gehaald om te kijken of de 0,5cm daling in stack aan kan. Zoals je kunt zien komt de reach van huidig en XXL grofweg overeen, echter waar ik nu het gevoel heb dat de reach net te ver is en ik soms slapende handen ervaar lijkt de XL me op dat vlak beter te passen icm met een iets lagere stack wat effectief de reach iets vergroot.
Vraag mij af hoe je hebt gezeten op je fiets als je 1.99m bent en 98 cm bbl met een reach van 38.6cm.
Slapende handen betekent eerder dat je op je stuur hangt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 dec 2022 12:44

Om nogmaals een advies en mogelijk probleem aan te kaarten.
Let op met zelf klooien met de afstelling. Ik had dat zelf ook gedaan op mijn vorige fiets, maar tijdens een fietsmeting bleek dat ik langzaam aan steeds hoger en verder naar voren ben gaan zitten, met knie en heup klachten tot gevolg. Die houding leek volgens mijn gevoel echter wel goed. Als ik met de zelf bepaalde gegevens een nieuwe fiets had moeten uitzoeken, dan had ik waarschijnlijk een ander model gekocht. Omdat ik wel een dymanische fietsmeting heb gedaan, heb ik nu dus een fiets die goed bij mijn lijf aansluit.
Doe met dit gegeven wat je wilt, maar ik acht de kans groot dat je een verkeerde afstelling krijgt indien je zelf gaat aanpassen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2022 13:53

Frisian outlaw schreef: 17 jul 2022 10:17 ......... Neig zelf naar de xl ivm iets meer racey. Wat zouden jullie adviseren? .........
Frisian outlaw schreef: 18 dec 2022 11:21 Ik heb de stack en reach van mijn huidige fiets, rekening houdend met stack incl. spacers en reach incl stuurpen en reach stuur zelf, naast de XL en XXL gezet.

Huidig: reach 386+120+100=606, stack 644+25=669

XL: reach 405+110+70=585, stack 637+27,5=664,5

XXL: reach 414+120+70=604, stack 656+27,5=683,5

Waar ik nu bij mijn huidige fiets 1 cm spacer er onder vandaan heb gehaald om te kijken of de 0,5cm daling in stack aan kan. ..........
Komt bij Canyon die +27,5 mm van de "te voorziene" spacers?
Als dat spacers zijn moet je die uit je berekening halen.
Dan kan je met je huidige fiets toewerken naar de reach (zonder spacers) van de Canyons.
Ook een "grote" fiets kan perfect sturen met een 100 mm stuurpen.
Als ik het zo zie blijf ik bij mijn advies voor een XXL.
Je bent beter af met een passende fiets dan met een fiets die er , volgens jouw eerste post, racier uitziet maar je niet echt als gegoten zit. Anders reden we allemaal met een 56 cm frame. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 18 dec 2022 14:14

Zou je willen toelichten waarom ik die uit m'n berekening moet halen? Naar mijn weten is stack verticaal en reach horizontaal en hebben de spacers meer invloed op de stack dan de reach, dus hoe kan ik dan toewerken naar de reach van de canyon?

De reach van het frame is relatief kort ja, maar icm stuurpen en stuur komt deze toxh overeen met XXL en is er dus niks korts aan? Te ver naar voren leunen/zitten kan dat juist niet het gevolg zijn van een te lange reach?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2022 14:33

Frisian outlaw schreef: 18 dec 2022 14:14 Zou je willen toelichten waarom ik die uit m'n berekening moet halen? ...........
Je gaat in eerste instantie toch gewoon van de framematen uit.
Waarom zou je spacers willen als het ook zonder kan.
Spacers, stuurpen hoek/lengte/hoogte, zadelpen setback of juist niet, stuur en dergelijke gebruik je dan om een frame echt te finetunen naar jouw maten.
Je moet dus pogen om in eerste instantie een passend frame te vinden dat je dan door bovenstaande onderdelen perfect kan maken.
Zo doe ik het toch.

Een beetje over the top en totaal niet jouw geval, maar hopelijk kan je volgende redenering een beetje volgen, je kan elk frame wel passend maken, maar of je een +17° verstelbare stuurpen, een zadelpen met 35 mm setback en een 14 cm stuurpen moet willen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 18 dec 2022 14:42

Helemaal duidelijk dankjewel, mijn uitgangspunt is inderdaad anders, al snap ik jouw beredenering. En is dat ook zoals het zou moeten. Echter is hier niet de sky the limit. Ik ben op zoek naar een "bang for buck" fiets welke fabriek af zo goed mogelijk moet passen (anders kom ik ook niet bij deze canyon uit) het budget laat het niet toe om een mooi frame uit te zoeken en daarna de perfecte componenten uit te zoeken. Ik ben slechts een liefhebber die met beperkte middelen een leuke/goede fiets wil bemachtigen..

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 dec 2022 16:41

Frisian outlaw schreef: 18 dec 2022 14:14 Zou je willen toelichten waarom ik die uit m'n berekening moet halen? Naar mijn weten is stack verticaal en reach horizontaal en hebben de spacers meer invloed op de stack dan de reach, dus hoe kan ik dan toewerken naar de reach van de canyon?

De reach van het frame is relatief kort ja, maar icm stuurpen en stuur komt deze toxh overeen met XXL en is er dus niks korts aan? Te ver naar voren leunen/zitten kan dat juist niet het gevolg zijn van een te lange reach?
Wat is de lengte van de bovenbuis van je fiets nu bij een reach van 38.6?waar haal je de stack van 64.4 vandaan?
Bijlagen
CB8292D2-FEBF-4F5E-BC2B-64AF92E087B9.png
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2022 18:50

Op zich kan ik er best in meegaan dar de XL beter aansluit bij de huidige fiets. Ik lees echter een paar verkeerde aannames.

Een lagere stack gaat eerder meer druk op de handen geven dan minder. Om de druk op de handen te verminderen, kun je de stack verhogen, de reach verkleinen en de setback van het zadel vergroten.
Vooral dat laatste is erg effectief maar zonder het te combineren met één van die andere ingrepen, ga je de heuphoek verder verkleinen.
Nog beter ga je eerst meer fietsen en goed aan je code stability werken. Het zou zomaar kunnen dat dat de klachten al oplost.

Het verwijderen van die ene spacer simuleert eigenlijk meer de XXL met één spacer minder dan dat het iets zegt over de XL. Daarvoor zul je ook een kortere stuurpen moeten monteren.

Ook is zo'n knieblessure eerder iets dat voortkomt uit heel veel fietritten en niet van één van een uur. Wil je het risico lopen op nieuwe klachten of speel je op safe door goed te houden wat goed is?
Campagnolo Ultra Dork

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 18 dec 2022 19:38

Framemaat 64, stack en reach zegt in mijn ogen wel iets over het frame maar zonder verdere vermelding van spacers, stuurpen etc. zegt het niks of de fiets past..

Afbeelding

Afbeelding

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 18 dec 2022 20:18

Ernie C. schreef: 18 dec 2022 18:50 Op zich kan ik er best in meegaan dar de XL beter aansluit bij de huidige fiets. Ik lees echter een paar verkeerde aannames.

Een lagere stack gaat eerder meer druk op de handen geven dan minder. Om de druk op de handen te verminderen, kun je de stack verhogen, de reach verkleinen en de setback van het zadel vergroten.
Vooral dat laatste is erg effectief maar zonder het te combineren met één van die andere ingrepen, ga je de heuphoek verder verkleinen.
Nog beter ga je eerst meer fietsen en goed aan je code stability werken. Het zou zomaar kunnen dat dat de klachten al oplost.

Het verwijderen van die ene spacer simuleert eigenlijk meer de XXL met één spacer minder dan dat het iets zegt over de XL. Daarvoor zul je ook een kortere stuurpen moeten monteren.

Ook is zo'n knieblessure eerder iets dat voortkomt uit heel veel fietritten en niet van één van een uur. Wil je het risico lopen op nieuwe klachten of speel je op safe door goed te houden wat goed is?
Dank voor je bijdrage, knieblessure is ontstaan door "pielen" aan zadelhoogte icm hoge cadanstrainingen en vaker/intensiever fietsen vorig jaar zomer en najaar. Daarnaast kijk je af van wat profs en zie je de knie vlakbij de bovenbuis langsgaan en daar zit net mijn beperking in m'n heupflexibiliteit. Mijn hak moet naar binnen gedraaid staan en de knie wat naar buiten. Als je dat een keer weet en je let erop is het klaar. Daarnaast heb ik de cadansmeter eraf gehaald en geaccepteerd dat 70-80 rpm ook prima is.

Ik ga eens naar m'n huidige zadelpositie kijken of deze qua theorie in ieder geval goed is afgestelt. Set back zadel en kortere reach is de combinatie die met de XL mogelijk is. Daarnaast zou een 120 stuurpen op de XL of 110 op de XXL ook mogelijk zijn om een iets kortere reach te behalen.

Beide maten zullen uiteindelijk prima gaan passen, zoek dus eigenlijk de fiets waarbij de minste aanpassingen nodig zijn

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2022 21:03

En dan zeg ik nu de XXL omdat daarbij het stuur nog lager kan dan je nu hebt, met een kortere stuurpen kan het stuur nog dichterbij en als dat allemaal niks verbetert, kun je altijd 'back to square one' en de afstelling van je huidige fiets één op één overnemen. Met de XL kan dat niet.

Ga je uitgebreid testen door te rijden met een kortere stuurpen en één cm spacers minder en geeft dat een goed resultaat, dan is XL ook een optie.

Overigens zou ik bij het risico op blessure door een verkeerde cadans juist die meter laten zitten. Er zullen dan wellicht geen profwaardige waardes uit komen rollen waar je mee kunt pronken op Strava maar het zijn voor jou relevante gegevens.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie