Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

2e racefiets kopen

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 14 dec 2022 20:25

Heb mezelf nog even nagemeten en kom op lengte 199cm en bbl van 96 dat is dus wat korter dan de eerdere 98.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 dec 2022 22:16

Beide fietsen gaan wel passend te maken zijn voor je.
Je huidige reach is wat kort volgens mij.
Onze bbl is gelijk maar jouw lichaam 3cm langer dan het mijne en ik heb ongeveer dezelfde reach. Voor een iets langere reach dan je nu hebt zou ik dus niet bang zijn.
Wel zou ik opletten met het verkorten van je reach door je stuurpen korter te maken. Dat gaat je stuurgedrag wel beïnvloeden.

3,5cm spacers is niet heel mooi dus dat pleit voor de xxl. Als je iets dieper zou kunnen zitten dan zou ik zelf voor de xl gaan vanwege de looks. Een xxl is net wat meer dranghek.

Wat denk je trouwens te gaan vinden in een nieuwe fiets dat je huidige niet heeft?
6 jaar oud is niet zo heel oud en de beste bang for buck is gewoon blijven fietsen op je huidige fiets.

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 15 dec 2022 09:28

Je omschrijft perfect mijn dilemma. Beide fietsen gaan wel passend te krijgen zijn. Qua looks, dat vind ik nog wel lastig. XXL zonder spacers of de XL met spacers. Ik fiets nu zo'n 5 jaar niet heel intensief zo'n 1000 tot 2000 km per jaar. Heb nu wel een smart trainer welke ik wekelijks 2 keer gebruik en wil de frequentie zomers ook wat verhogen. Doel is jaarlijks zo'n 5000 km te fietsen. Zou je, door het simpelweg vaker te doen, ook dieper kunnen gaan zitten? Momenteel ook nog 2.5cm spacers onder mijn huidige fiets ga er eens een cm tussenuit halen en kijken of dat normaal aanvoelt.

Wat ik er denk mee te gaan bereiken? Ga er in ieder geval geen km harder van fietsen, (los van het feit dat ik nu in de winter doorfiets op m'n smarttrainer dus verwacht uiteindelijk wel iets harder te kunnen). Voor mij zijn het de looks en gewoon fun om weer eens iets nieuws te hebben, wellicht een stukje comfort wat carbon zou moeten geven tov alu.

Ga het nog eens overdenken, veilige keus zou zijn de XXL, qua looks zou de XL de voorkeur krijgen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 dec 2022 10:09

Frisian outlaw schreef: 15 dec 2022 09:28 Zou je, door het simpelweg vaker te doen, ook dieper kunnen gaan zitten?
Mijn ervaring is 'ja'. Maar het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan jouw eigen lichaam. Ik ben van ongeveer 5cm drop (verhouding zadel - stuur) naar 10cm gegaan (zonder problemen). Maar in de tijd dat ik weinig op de racefiets zat had ik ook al eens een racefiets met 10cm drop en dat kon ik toen amper over langere tijd volhouden.
Ride bikes, not tanks!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 dec 2022 11:00

Als je nu nog 2,5cm spacer hebt zou ik die er idd tussenuit halen (evt in 2 fases, 1x1cm en 1x1,5cm). Dan weet je gelijk of je het aan kan.

Zelfde geldt voor de reach, monteer eens een stuurpen van 1 of 2cm langer en kijk hoe dat rijdt.

En zoals eerder aangegeven, kijk ook even naar de reach van je stuur. Daar kan ook zomaar 1 tot 2cm verschil in zitten.

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 15 dec 2022 11:28

Goede tips, ga morgen er eens een spacer tussenuit halen.

Qua reach moet ik inderdaad even de juiste gegevens duiden namelijk:

Huidige fiets
386 (volgens geometry tabel) + 120 stuurpen + 100 (reach stuur)= 606

XL
405 + 110 stuurpen + 70 (reach stuur)= 585

XXL
414 + 120 stuurpen + 70 (reach stuur)= 604

dit verklaar voor mij een hele hoop, ik had namelijk al het gevoel dat ik ver weg zat. komt doordat er een stuur met een reach van 100mm op zit. dit verandert voor mij de casus weer. een XL heeft een kortere reach en een lagere stack is dat een goede combinatie of werkt dat juist averechts? Persoonlijk neig ik steeds meer naar de XL.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 dec 2022 11:36

Hoezo reken je op de XXL met een 120mm stuurpen? Omdat die standaard gemonteerd zit?

Let daarnaast ook op dat het verwijderen van spacers ook leidt tot een aanpassing van de reach. Al is dat minimaal. Maar hoe meer spacers hoe korter de reach en andersom natuurlijk.
Ride bikes, not tanks!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 dec 2022 11:48

Mocht ik zo twijfelen, dan zou het voor mij een no brainer zijn om een dynamische fietsmeting te doen. Kost wat, maar neemt zeker twijfels weg.
Als je nu een keuze maakt, dan zal die twijfel altijd blijven.

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 15 dec 2022 11:59

Ja ik reken met de spec's fabriek af. Ja dynamische fietsmeting is mooi maar een momentopname. Zoals gezegd heb ik de afgelopen jaren niet heel veel gefietst, als ik nu een meting doe en op basis daarvan een fiets aanschaf waarschijnlijk de XXL. Ik vervolgens het komende half jaar intensief ga trainen en iets dieper wil gaan zitten en ik dan tegen de beperking aanloop van een half jaar geleden. De stack, fabriek af, is 5mm lager icm kortere reach is dat geen probleem. Waar ik nu een uitgerekt gevoel heb..

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 dec 2022 12:23

Maar wat wil je zelf in de toekomst? Rustig cruisen en een (hele) relaxte zit of juist iets sportiever, dieper zitten en meer op snelheid? Bij optie 1 past de XXL en bij optie 2 de XL. En als je uiteindelijk met 2cm spacer blijft zitten zou ik dat zelf absoluut geen probleem vinden, zeker niet op zo'n groot frame. Ikzelf zou dan liever een iets kleiner frame hebben met een klein beetje spacers dan een dranghek :). De headtube van de XXL is toch 2cm hoger en de zitbuis 3cm langer, dat maakt dat de fiets een heel stuk groter oogt.

Maar dat is mijn mening, uiteindelijk zul je zelf moeten kiezen :).

ps: Bij een dynamische fietsmeting zit vaak ook een lichamelijke check, dus hoe flexibel ben je, kun je diep zitten etc. Dus daar kan zomaar iets heel anders uitkomen dan dat je nu zit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 dec 2022 17:10

Nogmaals, stel je huidige fiets even af alsof het een XL zou zijn.
Dan merk je na enkel weken toch vanzelf of je een XL dan wel een XXL moet aanschaffen.
Je bent nu al 5 maand aan het twijfelen, die paar weken extra zal er dan niet toe doen.

Neem de adviezen hier ter harte en doe iets in plaats van te blijven dubben.

Maar ik ga er vanuit dat de XXL jouw maat is.
Als ik voor de looks zou gaan zou ik een 56 fiets kopen, gelukkig heb ik gekozen voor een fiets die mij past en dat was/is de 61 cm. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 16 dec 2022 08:43

Frisian outlaw schreef: 15 dec 2022 11:59 Ja dynamische fietsmeting is mooi maar een momentopname. Zoals gezegd heb ik de afgelopen jaren niet heel veel gefietst, als ik nu een meting doe en op basis daarvan een fiets aanschaf waarschijnlijk de XXL. Ik vervolgens het komende half jaar intensief ga trainen en iets dieper wil gaan zitten en ik dan tegen de beperking aanloop van een half jaar geleden.
Klopt en als je nu een XL koopt in het idee dat je intensiever gaat trainen, dan zou je zomaar eens een fiets met een spacertoren kunnen hebben de volgende jaren. Is het geen idee om eerst op je huidige fiets te zien of je daadwerkelijk intensiever gaat fietsen en dan de knoop door te hakken?

Plaats reactie