Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

2e racefiets kopen

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 dec 2022 09:11

Ik begin mij werkelijk af te vragen wat TS wil lezen hier. Er zijn hier talloze (in mijn ogen) goede adviezen gegeven, maar elk advies wordt in twijfel getrokken.
Eigenlijk is het heel simpel: geen twee fietsers zijn gelijk en de juiste keuze kan niemand vanachter zijn pc of telefoon maken. Dat zal altijd een compromis blijven, zeker als je op de grens van twee maten zit. Er zijn volgens drie opties nu: eerste, je rijd lekker door met de huidige fiets ( waar niets mis mee is lijkt het). Tweede, je zoekt professionele hulp bij een goede fietswinkel/ bikefitter. Derde, je hakt de knoop door en zal op een fiets rijden waarbij je altijd een gevoel houdt van wat als ik de andere maat had gekozen.

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 16 dec 2022 11:34

Allereerst hartelijk dank voor de reacties en adviezen. Sommige reacties kan ik wat mee andere wat minder. Het is ook niet dat ik de afgelopen 5 maanden alleen maar getwijfelt heb over een keuze van een fiets. Ik probeer door wat vragen te stellen en me in te lezen om tot de "beste" keuze te komen. Ik neem jullie adviezen/tips nog eens ter harte en ga dan een besluit nemen!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 dec 2022 13:44

Ik begrijp je overpeinzingen wel omdat ik zelf dat proces ook doorlopen heb.

Het beste heb je wat geduld en koop je op mp een langere stuurpen. Dan ga je alvast kijken wat je van de reach vind van de canyon.
Daarna kun je per halve cm kijken of je dieper kunt zitten of niet. Ergens ga je wel voelen dat het niet fijn voelt in de beugels bij een bepaalde afstelling.

Bij mij voelde het op enig moment niet fijn meer zo diep. Ben toen terug iets omhoog gegaan. Uiteindelijk na veel fietsen (want nieuwe fiets dus minder mtb) zit ik lager dan wat ik eerst niet fijn vond terwijl ik niet leniger ben geworden.

Qua jaargetijde is dit niet het fijnste jaargetijde om uit te proberen want buiten fietsen vind ik niet vergelijkbaar met indoor. Ik fiets indoor zelden in de beugels of langer dan 1:20h. Om te voelen hoe het fietst is een tochtje van 1,5h uur toch wel het minimum lijkt me. Een uurtje lukt namelijk altijd wel met iedere afstelling (gechargeerd).

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 16 dec 2022 19:15

Mooi dat er bij sommigen ook nog begrip is! Ik nap alleen niet wat je bedoeld om een langere stuurpen te monteren om te kijken of de canyon iets is. De XL is 2 cm korter en de XXL nagenosg gelijk. Heb nu 1 cm spacer onder het stuur vandaan gehaald. Morgen weer uurtje Zwift op het programma.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 dec 2022 20:01

De fietsen die je op het oog hebt hebben hun stuur 1 tot 3 cm verder bij je vandaan zitten gaf je in een vorige post aan. Vandaar mijn opmerking om nu alvast uit te vinden welke reach je prettig vindt.

Doe je aanpassingen wel met kleine stapjes en wacht daarna even. Ga je te snel alle afstellingen veranderen dan loop je kans op blessures.

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 17 dec 2022 11:28

Ja ga ik ook rekening mee houden niet na 1 rit nog een spacer. Begin dit jaar nog bij de sportfysio gezeten doordat mijn knie steeds begon te "zeuren" na 40 km. Blijkt dat ik rechts een beperkte heuprotatie heb.. dieper zitten wat dus ook effect heeft op de heuphoek moet ik voorzichtig mee zijn.

Klopt, had alleen geen rekening gehouden met de reach van het stuur zelf. Huidige heeft een 100mm stuur waar de canyon 70mm heeft. Daardoor is de XL in totaal 2cm korter en de XXL gelijk. Dus dat valt ook allemaal mee.. waar ik nu het gevoel van uitgerekt te worden denk ik dat de XL met kortere reach en iets minder stack na gewenning moet gaan passen..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 dec 2022 16:57

Een lagere stack gaat geen goed doen voor de heuphoek. Het moeite hebben met het bereiken van de shifters moet je ook in die hoek zoeken ( :geek: ). Je lichaam moet lang genoeg zijn om bij een normale heuphoek hier op die fiets geen problemen mee te hebben.
Dan zou ik voor de hogere stack van de XXL gaan met een iets kortere stuurpen en/of je zadel wat naar voren.

Maar ook dat kun je dus eerst uitproberen op je huidige fiets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 dec 2022 18:10

Frisian outlaw schreef: 16 dec 2022 19:15 Mooi dat er bij sommigen ook nog begrip is! .........
Als ik het hier lees heeft juist iedereen begrip getoond, het is meer dat jij de adviezen niet zo ter harte neemt.
Ernie C. schreef: 17 dec 2022 16:57 ......Dan zou ik voor de hogere stack van de XXL gaan met een iets kortere stuurpen en/of je zadel wat naar voren.
Maar ook dat kun je dus eerst uitproberen op je huidige fiets.
Deze zelfde tip is al in juli gegeven, maar toen was een XXL nog een "bejaardenfiets. :)
Dan was het weer nog net iets beter om uitvoerig te "testrijden".
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 dec 2022 18:15

De één heeft nu eenmaal meer moeite om iets te beslissen. Als @Frisian outlaw er uiteindelijk gelukkig van is, is het toch prima?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 17 dec 2022 19:59

Dat klopt.

Bijna iedereen kan beter een ander adviseren dan zichzelf. Dat is iets menselijks.
Soms helpt de vraag dan wat je de ander zou adviseren voor een vraag die je zelf hebt. Dan schakel je je gevoel iets meer uit en handel je meer uit ratio.

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 17 dec 2022 22:39

Vanmiddag een dik uur getrapt en voel weinig tot geen verschil. Heb bewust zo nu en dan ook in de beugels gereden. Nu snap ik dat een uur te kort is en dat langere ritten de doorslag gaat geven. Daarnaast besef ik mij dat een lagere stack invloed heeft op de heuphoek, vooralsnog levert dit nog geen problemen op. Ga de komende weken kijken of dit zo blijft.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 dec 2022 07:58

Ik ben inmiddels de draad beetje verloren. Welke geometrie heb je nu geprobeerd te stimuleren, de xl?

Plaats reactie