Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat is een goeie standaard om racefiets thuis te stallen?

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 14 jul 2022 10:06

Ik heb net mijn eerste racefiets gekocht en dat is ook meteen de eerste fiets zonder standaard.
Vandaar dat ik even wou informeren hoe jullie je racefiets thuis stallen en wat een goeie standaard is?

Ik dacht er eerst aan om de fiets op te hangen aan eventueel het voorwiel maar dat zou volgens de FM al geen goed idee zijn omwille van de hydraulische schijfremmen.

Ik woon in een appartementsgebouw en heb een autostaanplaats in een ondergrondse parking. Ik dacht ook eventueel om een fietsbox aan te schaffen, maar die mag dan niet veel groter zijn dan de fiets zelf want anders kan er in de toekomst geen auto meer bij. Maar soit, dat is voor later maar alle tips zijn welkom.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jul 2022 11:11

Waar wil je de fiets stallen? In een woonruimte (woonkamer?) of in de garage? En stel dat het de garage is, moet er dan iets van een slot op kunnen?
Ride bikes, not tanks!

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 jul 2022 11:14

Nieuwe fietsen moet je in de slaapkamer stallen, het liefst in je bed

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 14 jul 2022 11:56

Uiteindelijk zal ik de fiets in de ondergrondse parkeergarage moeten zetten en dan moet die wel degelijk op slot, is ook een vereiste van de verzekering.

Maar vergeet even bovenstaande, ik ben eigenlijk nu gewoon op zoek naar een goeie standaard waarin de fiets stabiel kan blijven staan zonder dat er al te veel kans is op beschadigingen aan de fiets.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jul 2022 12:11

1094 schreef: 14 jul 2022 11:14 Nieuwe fietsen moet je in de slaapkamer stallen, het liefst in je bed
Dat natuurlijk; en anders gewoon ophangen aan voor- of achterwiel. Ik heb geen racefietsen met hydraulische remmen, maar wel een mountainbike, en heb werkelijk nog nooit enig probleem ervaren als gevolg van het verticaal hangen van mijn fiets (dat is inclusief gebruik in bikeparks, waar de remmen het soms aardig voor hun kiezen krijgen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 jul 2022 12:28

Heb dezelfde woonsituatie en in de garage ga ik never mijn racefiets stallen. Er zijn slechts 24 plekken, maar toch is er veel in- en uitgaand verkeer. Als, dan wordt het toch een fietsbox/kluis.
Maar geen kelderberging? Is bij ons wel zo, en daar heb ik meteen werkplaatsje.
Dogma F

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jul 2022 12:56

Nee, hier ook geen enkel punt waarom het ophangen aan een voorwiel schadelijk zou zijn.

En ik heb deze voor binnen:

https://www.feedbacksports.com/product/rakk-black/

Pas aangeschaft omdat ik voor mijn fietsen met snelspanners een heel simpel ding had. Maar voor een fiets met steekassen dat niet werkt. De stand uit de link werkt met alles en je kunt je fiets er zowel met het voorwiel of het achterwiel in plaatsen. Staat hardstikke stevig.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
RonV66
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 aug 2018 21:01

Gebruikersavatar RonV66 14 jul 2022 13:08

leon1 schreef: 14 jul 2022 12:56 En ik heb deze voor binnen:

https://www.feedbacksports.com/product/rakk-black/

Pas aangeschaft omdat ik voor mijn fietsen met snelspanners een heel simpel ding had. Maar voor een fiets met steekassen dat niet werkt. De stand uit de link werkt met alles en je kunt je fiets er zowel met het voorwiel of het achterwiel in plaatsen. Staat hardstikke stevig.
Deze heb ik ook in gebruik. Werkt prima voor een fiets met schijfremmen.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 14 jul 2022 13:38

Die had ik ook al gezien en lijkt me inderdaad een goede kandidaat.
Een van de reviewers op mantel dacht ik zei wel dat als je een leegloper hebt de fiets zou kunnen omvallen. Wat denk je hierover?

De kelderberging is de andere optie maar dan moet de fiets worden opgehangen. Ik had ook al het idee dat het niet zoveel kwaad kan. Ik moet zeggen dat de verkoper enkel verwees naar het feit dat je de fiets niet te lang ongebruikt moet laten hangen maar dat is bij mij zeker niet zo.

Parkeergarage appartementsgebouw is inderdaad een lastige. De automatische poort blijft soms lang openstaan en niemand van de bewoners houdt in het oog of er niemand mee binnenglipt die er niet nodig is. Een fietsbox op de autostaanplaats zou een alternatief kunnen zijn. Ik heb nu geen auto, maar toch zou ik er wel rekening mee willen houden dat er nog een kleine auto mee op kan. Een idee is misshien een soort werkkast waarbij het niet opvalt dat er een fiets instaat want als het te duidelijk is dat het een fietsbox betreft en alle andere fietsen in de parkeergarage staan niet in een box dan wek je ineens ook de interesse van dieven.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jul 2022 13:48

krispie76 schreef: 14 jul 2022 13:38 Een van de reviewers op mantel dacht ik zei wel dat als je een leegloper hebt de fiets zou kunnen omvallen. Wat denk je hierover?
Dat kan ik niet zeggen maar het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. De staande 'poot' werkt nl. met een veer die dus de spanning erop houdt. Lijkt mij ook te werken met een lekke band.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jul 2022 16:16

krispie76 schreef: 14 jul 2022 13:38 Die had ik ook al gezien en lijkt me inderdaad een goede kandidaat.
Een van de reviewers op mantel dacht ik zei wel dat als je een leegloper hebt de fiets zou kunnen omvallen. Wat denk je hierover?
Ik heb een soortgelijk model van Rose Bikes.
Heb al eens gehad dat er geen lucht meer in de band zit die in de standaard stond. Ik kan mij niks van instabiliteit herinneren en zou ook niet weten hoe hij dan om zou moeten vallen, wiel zit klem door het meeverende deel.
Bijlagen
rose standaard.jpg

Gebruikersavatar
rvdh
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:18

Gebruikersavatar rvdh 14 jul 2022 16:19

krispie76 schreef: 14 jul 2022 13:38 Een van de reviewers op mantel dacht ik zei wel dat als je een leegloper hebt de fiets zou kunnen omvallen. Wat denk je hierover?
Ik heb een gelijkaardig model van Topeak. Het is 1 keer gebeurd dat ik een leegloper had terwijl de fiets in de standaard stond. Fiets stond een beetje schuin maar is niet omgevallen.

Afbeelding
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016

Plaats reactie