Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat is er aan de hand?

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 12 jul 2022 08:57

0475 schreef: 10 jul 2022 13:15 Ik zou het rustig aan doen, fietstocht om te ontspannen, niet meer, niet minder, jezelf niet extra druk opleggen qua fiets prestaties en de frustratie laten groeien, eerst van je oorspronkelijke klachten afkomen.

Wat is overigens het verschil tussen overspannen en burn-out?
Ik heb het steeds al rustig aan gedaan en toch blijf ik spierpijn houden en merk ik dat ik stil blijf staan.

Het verschil tussen burn-out en overspannen is dat je bij een burn-out meer lichamelijke klachten hebt en het is al iets wat al langer aan de gang is dan overspannen zijn.
Het is zelf nogal verwarrend want er zijn verschillende termen en alles lijkt op elkaar.
Jans schreef: 10 jul 2022 14:25 Maar ook als je overspannen bent, kom je toch bij een dokter? Dan bespreek je dat toch met hem/haar en gooi je het niet op een forum. Heb je daar weinig vertrouwen in dan ga je naar een sportarts.
Ik kom niet bij een dokter, ik loop bij iemand die uit de psychiatrie komt, een soort van psycholoog die me helpt.


Overigens gaat het alweer wat beter met me en juist ook daarom probeer ik de druk weer wat te verhogen. Ik ben ook begonnen met re-integreren op het werk.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 12 jul 2022 09:50

Re-integreren lijkt me altijd goed, geeft weer wat meer het gevoel nuttig te zijn. Zelf ook een beetje in die situatie gezeten, maar gelukkig zat het probleem niet op mijn werk dus altijd blijven werken. Geeft ritme, je voelt je nuttig, scheelt een hoop. Qua fietsen, vroeger was ik heel fanatiek. Ik trainde voor hele triatlons dus bij een lange rit moest en zou er 180km op de teller staan. Als er 179km op stond, reed ik een blokje om om de 180 vol te maken. Toen ik beduidend minder lekker in mijn vel zat, hartslagmeter in de prullenbak gegooid, fietscomputer uitgezet, handjes op het stuur en gewoon lekker trappen. Soms wat harder, als ik er zin in had, soms supertraag, van de buitenlucht genieten en mijn hoofd ordenen. Ik dacht dat fanatieke komt wel weer. Niet dus, fiets nu al een aantal jaar zo, voel me er lekker bij en vind het wel best.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jul 2022 12:11

Als ik naar je startpost kijk:

Je eet veel te weinig. eet die snelle jelle tussen de 30 en 90min op. (nu gaan er waarschijnlijk veel zeggen dat ze drie uur op water rijden, maar goed is dat niet en nut heeft het al helemaal niet). Probeer naar gelang je inspanning tussen de 40 en 80 gram in te nemen.
Als je de kruidkoek toch erna eet kan je hem beter tijdens eten. bv bij 30 min 1/3 bij 60min 1/3 en de laatste laat zich raden :-)
Of doe 30 gram suiker per bidon. En die electrolyten bidon in de twee uur voor je rit.

Fiets je nu meer dan ervoor, heb je al eerder zoveel als nu gefietst?
Hoe ging dat?

Hoe slaap je nu? net zo goed als voor deze periode?

Ik ben het er niet mee eens dat overspanning niet in je lichaam gaat zitten, elke vorm van stress gaat in je lichaam zitten en fietsen is ook een soort stress voor je lichaam een hele andere dat dan wel. Je moet dat wel even anders bekijken, dan je nu doet!
Teveel van hetzelfde levert bij de meeste onder ons stress op en dan maakt het niet zoveel uit wat je doet.

Top iig dat je weer lekker gaat beginnen. Ik hoop dat het ook zo voelt, dat kan nog wel eens anders zijn.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 jul 2022 18:49

Toch raar, zoveel raad bij iemand die zo weinig gegevens geeft bij zijn probleem.
Hoeveel trainde je vroeger en nu? Hoe train je? Wat waren je resultaten vroeger door je trainingen? Wissel je lange en korte ritten af? Doe je gericht trainingen met intensief en niet intensief. Wat doe je in je drinkbus, gebruik je sportdrank tijdens het fietsen, magnesium? Ooit al voor je zere benen na de inspanning gel gebruikt die ook bij spierblessures gebruikt wordt? Hoeveel jaren fiets je? Voel je je goed bij het fietsen, geniet je er van? Zit je wel goed op je fiets? Bouw je stelselmatig op? Enz...
Ik heb bij weinig training ook altijd zere benen, voor, tijdens en na het fietsen zelfs. Als ik wat meer train gaat de pijn weg en gaat het niveau spectaculair omhoog. Ieder zijn lichaam reageert anders op inspanningen.
Voor een inspanning vol te houden kan het belangrijk zijn te eten tijdens het fietsen, om resultaat te hebben van je inspanning is het vooral belangrijk wat je eet na de inspanning. Ik heb zelfs al ritten van 120 kms gefietst (zelfs heuvelachtig) zonder te eten, speciaal voor af te vallen. Na de inspanning wel goed gegeten. Maar ben daarom natuurlijk geen voorbeeld van hoe het moet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 14 jul 2022 22:41

Uit eigen ervaring, bij mij werd ruim anderhalf jaar geleden de diagnose "burnout" gesteld, ik kan momenteel nog helemaal naar de getver zijn van 4 uur op kantoor. Zoveel "herrie", bewegingen en geluid dat ik af en toe nog steeds moeite heb om een half uurtje in de auto terug te rijden zonder te stoppen ergens.

Fietsen? Ik kreeg ook wel de tip om toch maar zoveel mogelijk te wandelen en te fietsen, maar weet je..soms hoeft er maar een wolkje aan de hemel te staan om te denken "neh..ik ga niet". 's Ochtends de kids uit bed en richting school krijgen, en dan deden ze eigenlijk alles zelf, ik ging om 8uur weer naar bed en werd 's middags wakker.

Het heeft bij mij echt een paar maand geduurd voordat ik weer "lekker" op de fiets zat en mezelf weer een fiets doel stelde, en toen kwam ik er gelukkig achter dat ik van fietsen heel erg blij word en daar fysiek lekkerder van in m'n vel ging zitten, en daardoor mentaal ook.

Ik werk nu weer 4 dagen in de weken, max 6 uur, en gebruik de woensdag als rustdag om bij te komen. Als ik een maandag heb die heel druk is, dan moet ik zorgen dat ik die dag op tijd op bed lig en dinsdag "rustig"aan doe.

Overspannen/Burnout kost _heel___ veel__tijd

(echt heel veel tijd)
Rule #5

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 15 jul 2022 11:34

Mijn vrouw draagt zo ook nog altijd de bagage mee van een burnout die ondertussen 1,5jaar geleden vastgesteld werd (dus reken maar 2jaar geleden dat ze er al grotendeels door zat). Bij haar een heel gelijkaardig verhaal als het over rustig sporten gaat. Gaat ze 1 keer echt diep in het rood, dan zit dat een goeie week in haar systeem.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 31 jul 2022 01:02

Ik zie veel reacties over je geestelijke welzijn. Ik heb daar geen verstand van, dus ik kan je daar ook geen adviezen in geven. Dat moet je ook lekker bij de huisarts / psycholoog / psychiater laten, die hebben daar jaren voor gestudeerd.

Qua spierpijn zou het wellicht kunnen dat je te weinig eiwitten tot je neemt. Ik eet weinig onderweg, soms neem ik op ritten van 100+ KM geen voeding mee. Dat gaat prima. Ik fiets niet alleen voor de lol, maar ook voor sportieve prestaties EN om slank te blijven. Bij terugkomst neem ik wel de nodige eiwitten voor herstel. Doe ik dit niet, dan heb ik een dag later spierpijn. Doe ik dit wel, dan heb ik nergens last van. Ik zeg niet dat je niets moet eten onderweg, zeker niet, maar wellicht zou je meer eiwitrijke voeding kunnen proberen. Repen, bars of na het fietsen wellicht gewoon tonijn, rund of kwark oid.

Plaats reactie