Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Marginal gains

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jul 2022 10:36

Als dat gewoon een 6-7 freewheel is dan is het niet zo een groot probleem. Dan past er vast vanalles op. Als t period moet zijn moet je bij dit soort handelaren zijn.

https://defietsenmaker.nl/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 09 jul 2022 13:26

Natuurlijk is een groot deel van de innovatie gedreven door de commercie. Dat is de wereld waarin we leven. En da's niet perse een slecht ding denk ik.

Verder denk ik dat echt niet alles slecht is. Carbon heeft wel degelijk voordelen. Niet alleen het gewicht. Maar ook vooral omdat je het makkelijker kunt vormen. Dat werkt in het voordeel voor aerodynamica, maar ook vooral in onzichtbare voordelen. Je kunt meer stijfheid bouwen waar je het nodig is en meer comfort waar het nodig is. Dat het kwetsbaarder is, is volgens mij ook totaal niet waar. Zelf heb ik nog nooit een carbon onderdeel gesloopt. Dat kan ik van stalen frames echt niet zeggen.

Hoge, brede carbon velgen. Ze zijn inderdaad niet lichter, aerodynamica hebben we geen hol aan als gemiddelde wielertoerist. Wat we alleen ook vergeten, dat een wiel met een dergelijke velg, gewoon veel meer kan hebben. Ze zijn sterker. Sinds de hoge carbon velgen, heb ik geen spaak meer gesloopt. En ik kan helaas niet zeggen dat ik voorzichtiger ben geworden of de wielen minder ben gaan belasten, integendeel. Dit zie je stiekem ook terug op het forum. Toen de lichte alu velgjes populair waren, vlogen de spaakbreuken je om de oren. Da's niet echt het geval meer.

Buiten het materiaal (carbon), zie ik eigenlijk helemaal niet zo gek veel vooruitgang. Vergeleken met 25 jaar geleden, toen ik voor het eerst op een racefiets stapte... Dat frame heeft nog steeds dezelfde vorm, nog steeds 2 hoepels die dienst doen als wielen, mijn zadelpen is nog steeds rond en er gaan 4 touwtjes naar het stuur waarmee ik kan remmen en schakelen. Eigenlijk ben ik van mening dat er maar weinig zaken zijn die door de jaren heen zo hetzelfde zijn gebleven als een fiets... (Behalve dat we er inmiddels echt debiel veel geld voor neerleggen).

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2136
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 jul 2022 14:45

wasbeer2006 schreef: 09 jul 2022 08:01 En toch..... Ga eens op een fiets van 30 jaar terug de alpen in. Dat gaat nog tegenvallen....... Zeker als je er net iets meer de snelheid in hebt zitten dan gemiddeld.
Het zijn ook steeds kleine stapjes die uiteindelijk best wel verschil maken.

En dan nog niet eens die ene klim, of een stukje. Maar op een rit van 6 uur scheelt het echt wel in vermoeidheid. Net zoals bv een fully en hardtail.

Het is vooral het comfort wat is toegenomen met de stijfheid.
Dan heb je het alleen over gewicht, rolweerstand, hoeveelheid versnellingen en gemak van schakelen.
Dus lichtere onderdelen, betere banden etc.
Een trapas in vierkante of pressfit uitvoering ga je geen verschil in merken, net als kabels binnendoor, elektronisch vs mechanisch schakelen, steekas vs qr zijn dat geen dingen waardoor jij sneller boven bent.

Ik denk dat dit topic meer de innovaties wil bespreken die de marketing machine brengt, niet de echte verbeteringen (hoe klein dan ook).
Dogma F

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 09 jul 2022 15:11

boswielrenner schreef: 08 jul 2022 23:56 Je kan rationeel naar zaken kijken of emotioneel. Als je koopt wat je mooi vindt en bruin kan het trekken dan is het gaaf dat wielrennen de enige sport is waar een wielertoerist dezelfde fiets kan rijden als de profs.
Dat kan bij bijvoorbeeld mountainbiken en veldrijden toch ook? Sterker nog, bij in principe alle sporten zouden niet-profs toch hetzelfde materiaal kunnen aanschaffen als waar de profs het mee doen?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 jul 2022 15:34

Omhoog misschien geen verschil maar omlaag des te meer.
Met mijn carbon wielen met steekas doet mijn fiets exact wat ik wil als ik instuur. Met mijn (goedkope) alu dt-Swiss en quick release heb ik dat vertrouwen totaal niet. Dat zwabbert alle kanten op.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jul 2022 15:44

Dat heeft meer met de fiets zelf te maken denk ik.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2136
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 jul 2022 17:33

thestudent schreef: 09 jul 2022 15:44 Dat heeft meer met de fiets zelf te maken denk ik.
+1
Dogma F

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 jul 2022 17:46

buzz schreef: 09 jul 2022 15:11
boswielrenner schreef: 08 jul 2022 23:56 Je kan rationeel naar zaken kijken of emotioneel. Als je koopt wat je mooi vindt en bruin kan het trekken dan is het gaaf dat wielrennen de enige sport is waar een wielertoerist dezelfde fiets kan rijden als de profs.
Dat kan bij bijvoorbeeld mountainbiken en veldrijden toch ook? Sterker nog, bij in principe alle sporten zouden niet-profs toch hetzelfde materiaal kunnen aanschaffen als waar de profs het mee doen?
Vraag het eens aan Max Verstappen :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jul 2022 17:47

Op de ski en op de schaats kan het dan weer wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2022 17:50

Skeeleren, biljarten, boogschieten, stijldansen, .....
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2136
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 jul 2022 17:56

Darten, tennis, hardlopen, zwemmen....
Dogma F

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 09 jul 2022 19:17

rene schreef: 09 jul 2022 17:46
buzz schreef: 09 jul 2022 15:11
boswielrenner schreef: 08 jul 2022 23:56 Je kan rationeel naar zaken kijken of emotioneel. Als je koopt wat je mooi vindt en bruin kan het trekken dan is het gaaf dat wielrennen de enige sport is waar een wielertoerist dezelfde fiets kan rijden als de profs.
Dat kan bij bijvoorbeeld mountainbiken en veldrijden toch ook? Sterker nog, bij in principe alle sporten zouden niet-profs toch hetzelfde materiaal kunnen aanschaffen als waar de profs het mee doen?
Vraag het eens aan Max Verstappen :lol:
Als bruin het kan trekken, waarom niet? ;)

Plaats reactie