Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - groot formaat

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2022 11:48

Ik heb nog nooit een open mold gezien die groot genoeg is. Ik hoop ook dat ze daar zo eerlijk zijn om het te zeggen als het niet past.

Er zijn echt maar heel weinig fabrikanten die rekening houden met mensen van jouw lengte en zelfs bij die merken geven ze jouw lengte aan als het maximale wat er op hun grootste fiets past.

Ik denk dat het nog korter gaan zitten na de bikefit misschien geholpen heeft om nog iets van die Bulls te kunnen maken maar ik schat de kans dat je op die Canyon veel prettiger zult zitten op ruim 90%. Het zou toch raar zijn dat je met jouw lengte dezelfde horizontale en verticale afstand tussen zadel en stuur zou hebben al iemand van soms wel 20cm kleiner?

Storck heeft volgens mij ook nog één of twee modellen die vergelijkbaar zijn.

Bij Trek kun je naar de Emonda (AL) kijken. Die is er in maat 64 en die is even hoog maar iets langer dan de grootste Domane.

Bij Specialized geldt min of meer hetzelfde voor de Allez. Wel duur in verhouding en geen schijfremmen in de versie die qua maat interessant is maar als je van kleurtjes houdt misschien toch de moeite.
Campagnolo Ultra Dork

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 17 jul 2022 12:14

Thanks, ik laat wel weten wat er dinsdag uit de fit komt, en zal als ze hun eigen fiets aanraden proberen het te vergelijken met de Canyon en anderen die je noemt.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 19 jul 2022 20:52

Vanochtend een fietsmeting laten doen en het kwam op mij in elk geval prettig/professioneel over (voor wat het waard is). Daar kwam het volgende uit:

Afbeelding

Vervolgens hebben we fietsen besproken, de fiets die ze zelf aanbieden zou goed passen (geen omgekeerde of korte stuurpen, 2-2.5cm spacers). De gegevens daarvan zijn als volgt:
- Stack: 620mm
- Reach: 398mm
- Top tube: 600mm
- Head tube: 220mm
- Seat tube: 580mm

Een andere optie zou de Canyon Endurance zijn die hier in het topic besproken is waarbij er wel een flink aantal spacers nodig zou zijn. De Cube Agree zou ook een optie zijn maar daar zou dan een erg korte stuurpen op moeten.

Ik zal de komende dagen ook de andere fietsen die hier genoemd zijn nog eens bekijken en dan maar een knoop doorhakken (ook afhankelijk van of de verzekering mij gunstig gezind is of niet)!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2022 22:52

Dus op een hogere fiets heb je volgens die "professionals" meer spacers en/of een omgekeerde stuurpen nodig en op een kortere fiets moet een erg korte stuurpen? Lekker is dat.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jul 2022 23:08

Rootland schreef: 19 jul 2022 20:52 .....
Een andere optie zou de Canyon Endurance zijn die hier in het topic besproken is waarbij er wel een flink aantal spacers nodig zou zijn. De Cube Agree zou ook een optie zijn maar daar zou dan een erg korte stuurpen op moeten. .............
Ze maken je wat wijs.
Ga nu maar gauw naar iemand die wel kennis van zaken heeft.
Gebruik even deze website om de verschillende frames te vergelijken
https://geometrygeeks.bike/
Dan merk je zelf dat er va de uitleg die je gekregen hebt geen bal klopt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 20 jul 2022 18:18

Uiteindelijk besloten voor nu terug te vallen op een goedkope optie: een aluminium Canyon Endurace: https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... be=BU%2FBK

Zo heb ik de komende maanden iets om te fietsen en of de 2XL van Canyon me goed past. Ik kan dan ook zonder tijdsdruk een mooie nieuwe fiets uitzoeken en even doorsparen zonder gestress over wat nu leverbaar is etc. Deze fiets kan ik dan aanhouden voor bij slecht weer en/of op de smart trainer zetten in de winter. Wat ook meewoog was dat de verzekering beperkt uitkeerde en ik weinig zin had te diep in m'n spaarvarken te graaien.

In elk geval, hartelijk dank voor alle adviezen!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jul 2022 18:47

Prima keuze, Je niet gek laten maken door de nieuwste snufjes waar je niet eens harder van gaat fietsen.

Tiagra is ook dik in orde. Je mist een kransje dat je eigenlijk niet mist en het is maar iets van 30 gram zwaarder dan 105.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 jul 2022 22:08

Rootland schreef: 20 jul 2022 18:18 .......Zo heb ik de komende maanden iets om te fietsen en of de 2XL van Canyon me goed past. .........
Groot gelijk.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 22 jul 2022 17:24

Woensdagavond besteld, vanochtend bezorgd. Net op tijd voor het weekend. Moeten nog wel wat dingen afgesteld worden, bij het rondje in de straat zojuist wat tikjes / geluidjes die klinken alsof er iets een beetje aanloopt ergens maar het begin is er in elk geval!

Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 jul 2022 22:39

Gaaf! Veel fietsplezier!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 jul 2022 08:59

Veel mooie en veilige kilometers gewenst!

Plaats reactie