Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - groot formaat

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 07 jul 2022 13:15

Bij een recente inbraak/diefstal is mijn racefiets (een Bulls Harrier) gestolen waardoor ik nu opzoek moet naar een vervangende fiets. Afhankelijk van of/wat ik terug krijg van de verzekering zal m'n budget rond de €2000 liggen, wellicht met wat speling naar boven bij een echt goede optie/upgrade. Hopelijk kunnen jullie mij aan wat ideeën helpen.

Een paar kenmerken van wat ik zoek:
- een groot frame. Bij de Bulls Harrier had ik framemaat 64 en dat beviel goed.
- Aluminium frame is prima, ik weeg zo'n 100kg en daar mag wel wat af, dus gewicht van de fiets is niet zo relevant
- 105 of betere afmontage
- Relatief snel beschikbaar - liever nu iets om mee te fietsen dan een prachtfiets in 2023
- Het liefst bekijk/koop ik de fiets bij een winkel in de buurt van Groningen, maar gezien het beperkte aanbod hier in de regio is elders/online ook een optie zolang ik niet veel meer hoef te doen dan het stuur en de pedalen vast te zetten.

Een paar kenmerken van mijzelf:
Afbeelding
Bovenstaande maten komen van een recente uitgebreide bikefit en de kolom 'na' is de afstelling na de bikefit welke goed beviel en waarmee ik op een voor mij prettige manier op de fiets zit. Mijn binnenbeenlengte is 975mm

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 jul 2022 20:37

Zoek je stack en reach van je frame op en ga naar geometrygeeks.com.
Als je ze toch hebt mag je ze ook hier posten.
Gezien je zadelhoogte heb je erg lange benen en dan is de keuze beperkt.
Ik vermoed dat je meer richting een endurance frame zult gaan en dan moet de voorkant ook wat hoger zijn tenzij je heel erg lenig bent.

Qua frame maten is er trouwens geen exacte wetenschap. Een 61 kan groter zijn dan een 62 door een andere meetmethode of geometrie.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 07 jul 2022 22:08

In de oude Bulls catalogus staan de volgende maten voor het 64 frame:
Seat tube: 650
Top tube: 595
Headtube: 240
Stack: 644
Reach: 386

Op Geometrygeeks staan alleen de gegevens van 56, 58, en 60.

Wat betreft de lange benen, ik ben 2.03m wat bijdraagt aan een hoge zadelhoogte. Verder, iets meer endurance vind ik niet perse erg en snap zeer goed dat de keuze vrij beperkt is gezien mijn lengte. Ik fiets enkel recreatief en hoewel snel gaan leuk is heb ik niet de ambitie (of talent/flexibiliteit) om echt snel te gaan of in groepjes / competitief te rijden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2022 08:27

Een Trek Domane in maat 62 heeft een heel vergelijkbare stack en reach.
Als je, mogelijk, iets verder wil rijden zijn er op Trek nog steeds mooie kortingen mogelijk..
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 08 jul 2022 12:37

Dank @Lcsmet! Ga ik zeker naar kijken. Ik zie veel Domane's in maat 61, maar die hebben inderdaad een vergelijkbare stack/reach.

Daarnaast zie ik deze staan: https://www.canyon.com/en-nl/outlet-bik ... 32638.html waarbij de stack 8mm korter is en de reach 13mm langer dan bij de Bulls. Ga je dat heel erg merken / kan ik dat evt aanpassen door m'n zadel verder naar voren te zetten? Deze Canyon is niet de mooiste fiets ooit, maar kwa afmontage lijkt het een goede deal voor dit bedrag.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 jul 2022 19:08

Reach kun je ook oplossen door een kortere stuurpen te monteren. En stack kun je ophogen met een spacer.

Je zadelpositie is (in principe) een vast gegeven. Paar mm schuiven kan meestal wel. Maar dat is niet de manier om te spelen met de reach.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2022 19:17

Hoeveel spacers heb je nu onder je stuur?
Wat is de lengte van je huidige stuurpen?
plaats eens een foto van je huidige fiets zoals die nu is afgesteld.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 09 jul 2022 10:56

Een foto van m'n fiets zoals die nu is afgesteld gaat niet lukken (gestolen bij een inbraak, vandaar de zoektocht naar een nieuwe). Wel heb ik een oude foto kunnen vinden. De afstelling waarmee ik recent fietste komt redelijk overeen, enkel het zadel is wat hoger gezet. Zo te zien zit er 1cm spacers onder m'n stuurpen. De lengte van de stuurpen weet ik helaas niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2022 17:49

Rootland schreef: 09 jul 2022 10:56 ........ Zo te zien zit er 1cm spacers onder m'n stuurpen. De lengte van de stuurpen weet ik helaas niet.
Het zal wel wat meer zijn dan 1cm, mogelijk zelfs 3, en ook je stuurpen is nog eens omgedraaid.
Ga dus al zeker niet naar een frame zoeken met een lagere stack dan je "oude" frame.
- Specialized Roubaix
- Cannondale Synapse
- Trek Domane
Om maar de usual suspects te noemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 12 jul 2022 22:49

Ik ben de afgelopen dagen (zonder succes) bij wat fietsenzaken in de omgeving geweest en ben er nog niet uit maar ik twijfel tussen de Rose Pro SL 63 of 65 en verder te zoeken naar een Trek Domane AL5 Disc. Het voordeel van de Rose: Ultegra afgemonteerd, het nadeel: ik weet niet of de geometrie een beetje passend te maken is zonder al te gekke capriolen. Voor wat het waard is, ik zou wel wat dieper kunnen zitten dan op m'n vorige fiets. Alle advies en/of meningen zijn welkom :D

(klikken voor groot)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rootland op 12 jul 2022 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 12 jul 2022 23:17

Als je vorige fiets je goed paste dan is mijn advies de Trek die nog op voorraad is in Eindhoven en Nijmegen bij Trek zelf.
Geen idee of Trek fietsen zelf ook intern naar andere filialen stuurt. Dat zou je moeten vragen.
Die fiets past je dan het beste. 1cm meer of minder qua stuurpen lijkt me namelijk wel het maximale wat je moet willen.
Een fiets wat hoger krijgen lukt je wel met spacers waarbij 3cm vaak wel als maximum voorbij komt van wat wenselijk is. Maar liever koop je je fiets in een keer op de juiste maat. De stack verlagen kan niet of je moet de hoek van de stuurpen gaan veranderen of je kapje direct bij het balhoofd. Dan zou je dus meer recht op komen te zitten dan je zat.
Zou als alternatief de Canyon in een maatje kleiner ook niet meer in de buurt komen? Ik heb niet gecheckt maar nu zijn stack en reach beiden groter dan je vorige fiets.
Maar afgaande op maten en beschikbaarheid komt de trek als beste uit de bus in dit overzicht.

Mag ik vragen waarom er bijvoorbeeld geen cube bij staat?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 12 jul 2022 23:57

@bakboord: helder, bedankt. Ik zal Trek eens bellen en eventueel een tripje plannen.

Wat betreft de Canyon Endurance, een gewone XL heeft een stack/reach van 636/405 wat al wat meer overeenkomt (bovenstaande tabel geüpdate).
Wat betreft Cube, eerlijk gezegd geen idee waarom die er niet tussen stond - de afgelopen dagen zoveel fietsen bekeken dat deze er tussendoor is geschoten (en geen enkele fietsenwinkel heeft Cube genoemd toen ik naar fietsen in mijn maat vroeg). Mocht ik deze ergens kunnen vinden dan is dat zeker een mooie optie! https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... lncarbon/

Plaats reactie