Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - groot formaat

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 16 jul 2022 10:58

Zeker, maar ik ben gewoon benieuwd of ik voor de bikefit al wat info kan inwinnen. Geen gebrek aan vertrouwen, maar wel de behoefte om me zover mogelijk goed voor te bereiden en als ik zie hoe sommigen hier op het forum van een kilometer afstand al zien welk frame etc. iets is dacht ik dat vragen geen kwaad kon ;)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5213
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 jul 2022 11:24

True.

Als je hem naar persoonlijke wens kunt samenstellen lijkt het me goed om ook daar over na te denken. Je hebt het over Sram rival axs. Die groep heb ik ook op mijn nieuwe fiets. Ik vind het heel fijn. Als je vooral veel in Groningen fietst zou ik je wel adviseren om een geschikte cassette erop te zetten. Standaard is volgens mij 10-36. Ik heb er nu een 10-26 op, maar een 10-28 is ook prima op het vlakke.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 16 jul 2022 11:26

Thanks!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 jul 2022 13:07

Mag ik vragen in welke prijscategorie je inmiddels zit?
Dat bepaald namelijk mede het antwoord.
Het lijkt op de foto van de fiets alsof het lakwerk van de balhoofdbuis aan de uiteinden niet heel goed is. Zal wel aan de foto liggen hoop ik.
Deze fiets heeft de kabels nog niet geïntegreerd.
Bij een fiets van 2.000 euro is dat normaal maar vanaf de 2.500 euro mag je dat wel gaan verwachten.
Voor 2.500 zou ik altijd voor een cube agree c:62 of trek gaan omdat die frames moderner zijn.

Voor de ene persoon van belang maar voor de ander niet, is dat dit geen merk is.
Over 2 jaar krijg je dus weinig meer voor je fiets i.t.t. een merk.
Als je dus snel hierna weer een andere fiets wil is je afschrijving hoger.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 jul 2022 13:33

Rootland schreef: 16 jul 2022 10:14 ....... Ik kan echter niets vinden over de geometrie ............
Ik vrees dat dit frame een veel lagere stack gaat hebben dan de endurance modellen van Cube, Trek, Giant, Cannondale om de meest bekende te noemen.
Laat je niet inpakken door een kleurtje en "we kunnen de fiets wel aanpassen", voor je het weet zit je met een spacertoren en een omgekeerde stuurpen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 16 jul 2022 15:01

Dank beide voor de antwoorden

@Bakboord: de prijs zal aan de afmontage liggen (inclusief willen e.d.,) maar inclusief Sram Rival eTap zou het rond de 3-3.5k zijn. Ik ben niet van plan het snel door te verkopen en voor zo'n bedrag vind ik juist het personaliseren tot op zekere hoogte wel leuk - en moet het ook goed zijn voor de komende paar jaar. Wat ook meespeelt is de levertijd (weken ipv maanden). Als ik voor een goedkopere fiets ga (bijvoorbeeld Cube Attain SL) dan wil ik waarschijnlijk over een paar jaar weer een nieuwe fiets waar ik warmer van wordt.

@LCsmet: die spacers en omgekeerde stuurpen had ik al, dus daarin geen verschil haha :D Maar zonder gekheid, er is natuurlijk een verschil tussen 'passend' en 'passend maken' - en dus m'n stroom vragen hier.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2022 15:18

Dan is de Bulls eigenlijk al te laag en gaat dit nog lagere frame nooit passen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 jul 2022 15:22

Dat is waar ik Rootland in al zijn enthousiasme voor wil behoeden.
Hij zal niet de eerste "grote" fietser zijn die in zijn drang om toch een fiets te vinden aan de essentie, een passend frame, voorbijgaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2022 15:23

:like:
Die omgekeerde stuurpen lijkt ook niet te stroken met de stack van het frame en de stuurhoogte uit de bikefit.

Even goed uitzoeken hoe het nu echt zit.
In ieder geval vind ik het een extreem korte zit voor jouw lengte.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2022 15:34

Ik zie persoonlijk liever een wat langer frame bij iemand van die afmetingen. Ik ben b.v. 15cm korter, waarvan slechts 5cm in de benen zit en ik heb nog liever meer reach dan dat.

https://www.canyon.com/nl-nl/racefietse ... be=YE%2FBK

Nog op voorraad in 2XL en als hij niet past, stuur je hem terug.
Campagnolo Ultra Dork

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 16 jul 2022 16:54

@Ernie: Bedankt voor de suggestie, de reden dat ik niet echt naar de Canyon 2xl die je linkt heb gekeken is de stack / reach (en dat ik eerst niet perse van plan was een dergelijk bedrag uit te geven). Op m'n vorige fiets was dit 644x386 terwijl de 2xl van Canyon 644x417 aangeeft, ruim 3cm meer dus, en ik heb geen idee hoe dat zich verhoudt tot de spacers / omgekeerde stuurpen. Waar zou ik dat aan gaan merken? In elk geval, ik ben benieuwd wat uit de bikefit bij Giao zal komen en zal ook de stack / reach daar navragen, wellicht dat er zonder spacers/met een andere stuurpen andere geometrieen beter passend zijn dan m'n oude fiets (welke ik destijds gekocht heb omdat dat de enige fiets was die enigszins in mijn maar was).

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 jul 2022 19:36

Mijn specs zijn 1,96m en binnenbeenlengte 96cm.
Mijn fiets is 400mm lang en 645mm hoog inclusief spacers.
Jij bent nog net een fractie langer dan ik dus die 386 komt mij ook erg kort over.
Bij een nieuwe fiets moet je uit esthetisch oogpunt echt geen spacertoren plus omgekeerde stuurpen willen.
Maar voor lange mannen zoals wij is de keuze zeker niet reuze.
Wel komen met dit budget wat mooiere fietsen beschikbaar zoals de genoemde cube, trek, cannondale, canyon of bianchi.

Ik hoop wel dat je een eerlijk advies krijgt en niet een advies dat naar de fiets toe werkt die hij aan je kan verkopen.

Plaats reactie