Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe sportieve racefiets

EnriR89
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jul 2022 23:28

EnriR89 05 jul 2022 23:53

Op aanraden van een vriend bij dit forum terecht gekomen. Hij weet veel af van fietsen en we zaten samen te kijken naar opties voor mij als beginnend fietser en hij raadde aan ook hier te vragen.

Ik ben op zoek naar een goede racefiets, sportieve variant (niet endurance). De fiets wil ik voornamelijk gebruiken om te fietsen op de weg en op den duur wil ik mezelf best uitdagen: ik heb vrienden die zowel alpencols beklimmen als "belgische klassiekers" fietsen en ik wil in de toekomst met ze mee. Daarnaast wil af en toe ook triatlons doen, maar dat zal zeker niet het hoofddoel zijn van het fietsen.

Over mij: 1,70m, 65kg, binnenbeenlengte 79cm. In goede lichamelijke conditie: 1x per week ~10-11km hardlopen in 45-50 minuten en daarna 3x per week crossfit. Mountainbiken doe ik niet vaak, maar dat gaat mij goed af. Indien relevant: fietsen doe ik alleen op de normale fiets, maar ik fiets wel dagelijks.

Budget: €1000 - €1500. Fiets mag zowel nieuw zijn als een hele goede tweedehands. Het idee is: ik wil een goede fiets waar ik lang mee kan doen. Ik zou een 'prima' fiets van €1000 kunnen kopen om mee te beginnen, maar als ik voor een €300-400 euro extra een "goede" fiets kan kopen, dan wil ik die investering zeker maken. Schrijfremmen zou fijn zijn, evenals gewicht van rond de 7-8kg en/of van carbon. Maar van wat ik gezien heb tot zover, zijn die laatste twee wensen niet zo realistisch binnen de prijsrange. Maar, als iemand hier zegt: voor tussen de €1500-2000 heb je echt een "hele goede" fiets wat past bij jouw wensen, dan wil ik die op z'n minst overwegen.

Mochten jullie nog meer willen weten, dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door EnriR89 op 22 jul 2022 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

janam
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mei 2022 12:06

janam 06 jul 2022 10:55

Schrijfremmen zou fijn zijn, evenals gewicht van rond de 7-8kg en/of van carbon.
Ik denk/vrees inderdaad dat je budget voor dergelijke nieuwe racer wat te nauw zal zijn?

Met je doel voor ogen: toch beter wat "meer" investeren? Eenmaal gebeten ...

Zoek een/enkele FM in de buurt en ga meteen langs om je concrete opties te weten en je budget "realistisch af te toetsen?!

En euh... veel succes met de wacht- lees en begrijp levertijd (al krijg je hier af en toe tips en meldingen mee)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jul 2022 11:31

https://www.salden.nl/brixia-cidneo-disc-cstm.html in maat S.

Of een van de andere huismerken van Salden (Carrera, Massini). Dan redt je de 2000€ nog net met 105 groep, zonder wachttijd.

Veel meer keus zal er nieuw niet zijn dat aan je eisen voldoet. Onder de 8kg kost minimaal het dubbele vrees ik.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 06 jul 2022 11:37

Paar puntjes inderdaad.
Al je verlangens voor 1500 wordt moeilijk. Zelfs tweedehands.
Je zou dan al bij een aluminium fiets uitkomen, wat op zich niet slecht moet zijn. Maar het gewicht ligt ietsje hoger.

https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-105-disc

Ik denk dat je nieuw altijd bij dit zal uitkomen. Een alu fiets met een Tiagra of 105 groep.
Die heeft dan altijd als nadeel het gewicht, deze weegt een 9,7 kg.

Als ik de prijs naar 2000 euro verhoog, kom je de eerste carbon frames tegen
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-gtc-race

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 06 jul 2022 12:41

De hierboven genoemde optie Sensa Romagna van Hayes past denk het beste bij wat jij wil. Ook nog leverbaar in jou maat op het moment. Als beginner zou ik er niet te lang over nadenken. Gewoon kopen (eerst ff testritje natuurlijk) en fietsen, gaandeweg ga je ontdekken wat voor type fietser je bent en wat bij je past. Voordeel van een nieuwe met disc is dat die redelijk waardevast zijn op moment. Alhoewel dat bij Sensa iets minder is t.o.v. bijvoorbeeld een Scott.

Tweedehands kan je ook wel wat moois vinden voor jouw budget maar let op..... Zorg dat je technische kennis hebt of iemand meeneemt die dat heeft. Als je het slecht treft en je moet als snel lagers, casette/ketting, banden en kabels vervangen ben je zomaar bij de FM weer een paar honderd euries verder. Als je zeker weet dat deze zaken goed zijn dan kan je het altijd proberen.

Ik ben zo zelf ruim een jaar geleden begonnen op een koga van 10 jaar oud. Was een prima fiets maar helaas werd ik na drie maanden aangereden ermee en was die total los. maar ik wist nu wel wat voor type fietser ik ben en dat het een blijvertje is. Vervolgens een mooie nieuwe carbon Ridley aangeschaft. nog steeds heel blij mee.

Succes met je zoektocht en heel veel plezier met fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 06 jul 2022 13:31

En laat je ook niks wijsmaken over endurance of sportieve racefiets, dat zijn vooral marketingtermen waar je niet harder of zachter van gaat rijden. Het gaat er om dat de fiets lekker zit en de geometrie geschikt is voor jou lichaam.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jul 2022 14:08

Op een fiets met meer stack (=endurance), fiets je in principe langzamer, zeker als je in goede lichamelijke conditie verkeert.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jul 2022 14:34

EnriR89 schreef: 05 jul 2022 23:53

Budget: €1000 - €1500.
€300-400 euro extra een "goede" fiets kan kopen, dan wil ik die investering zeker maken. Schrijfremmen zou fijn zijn, evenals gewicht van rond de 7-8kg en/of van carbon. ....: voor tussen de €1500-2000 heb je echt een "hele goede" fiets wat past bij jouw wensen, dan wil ik die op z'n minst overwegen.
...
Ga eens kijken bij Wim De Vos fietsen in Oosterhout en neem je vriend mee.
Veel kans dat je de fiets direct kan meenemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 06 jul 2022 15:05

Ernie C. schreef: 06 jul 2022 14:08 Op een fiets met meer stack (=endurance), fiets je in principe langzamer, zeker als je in goede lichamelijke conditie verkeert.
Ja dat wel alleen wanneer je verschillende merken gaat vergelijken dan zal er niet echt een duidelijk verschil in zitten.
Als je de Sensa Romanga bv die hier wordt genoemd bv pakt (maat 58) heb je een stack van 604 en reach van 383). Bij de Canyon Endurace CF zit je met een stack van 604 en reach van 389) er zitten wel wat verschillen in maar vraag me af wat je hiervan in de praktijk van gaat merken, zeker als je nog niet aan een frame gewend bent. Het lijkt me vooral belangrijk dat je een model kiest waar je lichaam bij past ipv een waarop je theoretisch harder zou kunnen gaan fietsen

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 jul 2022 15:28

Ik denk ook in de richting van een canyon ultimate of endurace, afhankelijk van je lichaamsbouw. Gezien de meeste van je wensen eigenlijk niet haalbaar zijn voor het budget, zou je ook een goedkopere 2de hands, verouderde racefiets kunnen kopen die nog redelijk in orde is voor zo'n 500euro en daar eerst eens een tijdje op rijden. Dan doe je al wat ervaring op met wat je (niet) prettig vindt terwijl je nog wat kan doorsparen. Wanneer ik lees wat je eigenlijk zoekt, dan denk ik direct "fiets van 3000euro".

EnriR89
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jul 2022 23:28

EnriR89 07 jul 2022 09:54

Dank voor alle zeer nuttige reacties! Het heeft me zeker op gang geholpen en goede stof gegeven to nadenken.

Ik kreeg onderstaande fiets ook gesuggereerd, onder het mom van "als je voor die Brixia zou gaan en met cockpit op €~1800 uitkomt, kun je voor iets meer één van de bewezen beste fietsen in de markt krijgen". Hoe denken jullie daarover?

https://www.canyon.com/nl-nl/racefietse ... be=RD%2FBK

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 07 jul 2022 09:56

Die Canyon is een prima fiets!

Plaats reactie