Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Schutkleuren

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 jul 2022 08:34

Se7en schreef: 05 jul 2022 07:24
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen hoe dat een probleem is. Iemand die een fietser niet ziet omdat die een paars of zwart shirt aan heeft mag direct door naar Hans Anders en indien van toepassing direct het rijbewijs inleveren.
Het klopt echt niet wat je zegt. Als je zelf in het licht rijdt en de fietser in donkere kleuren in de schaduw dan zie je ze gewoon heel erg slecht. Dat heeft niets met slecht zien of Hans Anders te maken.
Met lichte helle kleuren zie je ze echt heel veel beter.
In mijn omgeving zijn een paar plekken waar je fietsers in donkere kleding de schaduw nauwelijks ziet.
Je hoeft het van mij echt niet aan te nemen, maar ik fiets in felle of lichte kleuren. Om het niet gezien worden zo goed als mogelijk uit te sluiten.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 jul 2022 08:43

Dat is een valide punt, Jans. Maar om nou te stellen dat fietsers in schutkleuren het imago omlaag halen (zoals TS stelt), is wel weer het andere uiterste.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jul 2022 09:05

wido schreef: 04 jul 2022 20:22 Beste medefietsers,
.......Dat komt dus nog naast de trend om in het zwart te rijden.
Is dat een probleem ? Denk het wel... Wielrenners/recreatierenners/fietsers zijn steeds minder zichtbaar. We hebben natuurlijk al een zeer slechte reputatie. Maar dit verschijnsel doet er zeker geen goed aan.
........
PS. ik ben een soort lichtbaken. Veel licht en veel neonkleuren ook een neon helm. Je fietst voor gek, maar bent wel zichtbaar.....
Dan maar meteen zwarte of matte auto's ook verbieden dan.
Het imago van recreatierenners/fietsers gaat echt niet naar de bom van een truitje in camo of zwart.
Het is al naar de vaantjes in de eerste en belangrijkste plaats door het gedrag van sommigen, maar daar is dan weer een heel ander topic voor.
Ik heb trouwens enkel zwarte kledij met af en toe een klein wit of rood accent. Ik heb ook geen enkel fluo kledingstuk, noch helm noch schoenen.
Ik probeer mij wel goed te gedragen in het verkeer, ik denk dat dat voor het imago meer doet dan volledig in fluo de weg op te gaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 jul 2022 09:45

Voor de zichtbaarheid zijn opvallende kleuren inderdaad beter, daar kan niemand iets tegenin brengen. Maar hier in Nederland zijn we fietsers gewend, dus er wordt zeker rekening met de fietsers gehouden. Dat is in andere landen wel anders.
Er is echter geen enkele studie die zal aantonen dat zichtbaarheid een positieve uitwerking heeft op het imago van de sportieve fietsers.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 jul 2022 09:45

allemaal zo op de fiets dan:
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jul 2022 10:19

rob74 schreef: 05 jul 2022 09:45 allemaal zo op de fiets dan:
Wel met de juiste fluo schoenen en stuurlint dan. :)
Afbeelding
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 jul 2022 11:01

Vooral voer voor de modepolitie lijkt me, dit topic(?)

Alhoewel ik me tijdens mijn winterse woon-werk tripjes er wel over verbaas hoeveel wandelaars en hardlopers in het donker, op het fietspad, in het zwart en zonder lampjes, door het (toch vrij donkere) Amsterdamse bos aan het lopen/rennen zijn. Ondanks dat ik er op bedacht ben heeft dat al heel wat bijna-botsingen opgeleverd. Maar om nou te zeggen dat deze mensen het imago van de hardloper om zeep helpen... (hoogstens het imago van de westerse mens. Dat ik toch al niet erg hoog heb zitten)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 jul 2022 11:05

Ik vind dit wel prachtig!!
Zeker dat stuurlint zou niet verkeerd staan op mijn zilveren fiets. Paar bijpassende bidonhouders erbij en klaar ben ik.
Dit ga ik alleen nooit langer dan 1 ritje netjes houden.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 05 jul 2022 11:18

Ik probeer zelf zo weinig mogelijk in zwart te fietsen, zeker op mijn pendelritten richting werk (Brussel). Zeker in de het midden van de stad lijkt dat toch echt wel te helpen.
Wat in mijn ogen veel meer helpt dan kledij, is het gebruik van lichtjes. Zelfs overdag kan een knipperend (niet verblindend, uiteraard) lichtje enorm veel helpen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 05 jul 2022 13:28

Kan het artikel helaas niet meer terugvinden, maar kan er nog wel het een en ander van bovenhalen. Was een onderzoek, niet wetenschappelijk, maar wel redelijk goed uitgewerkt en doordacht. Daarin werd aangetoond dat in schemer of slecht licht situaties, felle kleuren de beste methode was om gezien te worden. In het donker was licht voeren uiteraard het beste, maar bij schemer(slecht licht) werd aangetoond dat felle kleuren beter werkten dan verlichting. Reflectie werkte nog net iets beter, maar met voorwaarde dat er dan licht op geschenen moet worden, daardoor werd er dus aanbevolen met felle reflecterende kleding of onderdelen te rijden in slecht licht. Dit zelfs dus boven het voeren van een achterlicht in slecht licht situaties.
Andere deel van dit onderzoek ging over knipperlicht voeren, dit werd afgeraden, omdat veel automobilisten slecht kort naar een bepaalde richting kijken (alleen heel snel scannen) en een knipperlicht, hoe kort ook, toch af en toe even uit is.
Voor mij geld dat ik probeer op te vallen maar niet ten koste van alles.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 05 jul 2022 13:36

ik kan mij ook zo'n studie herinneren, die stelde.

fluo kleding, haalt niks uit. wanneer er niet wordt gekeken ;)
slimme britten.

edit:ik koop dus wel graag een witte helm, en shirtjes in de meer primaire kleuren, en het lampje gebruik ik ook graag om een beetje meer zichtbaar te zijn. je kunt het toch proberen om zichtbaar te zijn.
daarnaast bestaat er nog positie op de weg en defensief rijden, op de motor genoeg gijntjes met automobilisten gehad, en die herinneringen helpen mij ook wel op de fiets.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 jul 2022 14:20

Je motorrijbewijs halen en motor rijden kan ik ook echt iedereen aanraden. Het is gewoon heel leuk rijden op een motor met mooi weer en je wordt er een betere chauffeur van. Zowel op de motor EN auto EN fiets. Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor je vrachtwagen rijbewijs. Je begrijpt dan veel beter hoe andere voertuig bestuurders denken.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie