Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikkend geluid bij de cassette.

Markdekwa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:44

Markdekwa 04 jul 2022 14:56

Hallo fietsliefhebbers,

Ik heb sinds kort een tikkend geluid bij mijn cassette. Ik ga zelf binnenkort de fiets een goede onderhoudsbeurt geven, maar ben opzoek naar tips om dit tikkende geluid te verhelpen. Dan zal ik daarmee beginnen in de onderhoudsbeurt.

Het tikkende geluid is begonnen nadat ik de volgende onderdelen had vervangen:
- Nieuwe trappers
- Nieuwe wielen. Hier zat al een free hub op en ik heb hier zelf een 105 cassette 11-speed op gezet.

Het tikkende geluid heeft de volgende aspecten
- Het tikkende geluid ontstaat wanneer ik ongeveer 10-20 km aan het fietsen ben.
- Het tikkende geluid wordt harder als ik meer kracht op de pedalen zet.
- Het tikkende geluid verdwijnt even als ik kort achteruit trap.
- Het tikkende geluid is niet constant per omwenteling van de trapper.
- Het tikkende geluid blijft ook wanneer ik van versnelling verander.
- Het tikkende geluid klinkt alsof je met je vinger tegen een spaak van het achterwiel tikt. (Wellicht dat dit door galmt in het wiel/spaken)

Heeft iemand enig idee waar ik straks het beste mee kan beginnen als ik onderhoud aan de fiets ga verrichten? Ik ben ook hartstikke blij met een link naar een ander openstaand/gesloten onderwerp, maar tot dusver kon ik geen onderwerp onder het kopje forum vinden dat bij mijn probleem aan sluit.

Alvast bedankt,

Groeten,

Mark

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 jul 2022 15:50

Welke cassette zit er op qua vertanding? Disc of velgrem?

Het meest simpele is om je oude spullen er weer op te zetten. Geen geluid? Vervang eerst de trappers. Geen geluid? Dan ligt het iig niet daaraan. Vervang daarna weer alleen het voorwiel. Daarna het achterwiel. Net zo lang totdat het geluid weer komt.
Een voor een de zaken aflopen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jul 2022 17:37

Eind van derailleurkabel die tegen de spaken komt? Andere wielen kan ander spaakpatroon geven.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2022 18:04

Heb je de optie de fiets op een werkstand te zetten?
Veelal als de fiets op een werkstand staat en je reproduceert het probleem gaat de analyse snel.

Walter

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jul 2022 18:08

Hopelijk niet weer een hit-and-run topic. Weer een TS die zich geregistreerd heeft voor het posten van een probleem. Dat is prima, als je nog even laat weten wat het probleem uiteindelijk veroorzaakte.
Dogma F

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 jul 2022 18:15

Mijn eerste gok is het achterwiel. Net alsof dat freewheel niet lekker gemonteerd is. Dat het geluid verdwijnt met kort achteruit trappen is de basis van mijn vermoeden
Live fast; die young. mijn blog

Markdekwa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:44

Markdekwa 05 jul 2022 12:20

Bedankt voor alle snelle reacties!

- Ik heb het zelf ook het gevoel alsof het met de freewheel te maken heeft, zoals rob74 voorstelt. Echter ben ik niet zo'n professionele fietsmonteur dat ik precies weet hoe hij dan verkeerd gemonteerd zit.

- Het is een velgrem @Philippos. Shimano 105 5700 10 speed cassette zilver 11-28 is erop gemonteerd. Bedankt voor de tips. Dit is inderdaad het handigst om te doen. Gewoon stap voor stap de onderdelen er weer opnieuw opzetten en kijken waar het precies aan ligt.

- Ik kan de fiets ophangen, wat vergelijkbaar is met een werkstand denk ik zo. Echter hoor ik alleen het geluid wanneer er daadwerkelijk wat kracht op de pedalen wordt gezet.

- @Ramon73, ik heb gekeken naar de derailleurkabel, maar hier ligt het helaas niet aan.

Allen bedankt voor de reacties. Mochten er nog andere inzichten zijn van andere fietsers dan hoor ik deze met liefde.

Ik ga deze week echt aan de slag met de fiets en ik zal laten weten wat het precies was als ik er achter ben.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 05 jul 2022 13:03

Nu schrijf je dat je een 10 speed cassette gemonteerd hebt. Als je een 10 sp op een 11sp body zet, dan moeten daar twee spacers onder (een gekartelde en een gladde).

Markdekwa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:44

Markdekwa 05 jul 2022 13:16

Inderdaad Janjan, je hebt gelijk. Ik denk dat ik in de war was met de 11 refererend naar de tandwielen toen ik het originele bericht plaatste. Ik heb zo ver ik weet de juiste spacers gebruikt, maar ik ga dit zeker even dubbel checken.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 05 jul 2022 13:42

Zit je casette goed vast? Zit er (veel) speling tussen je ventiel en de velg? Wellicht dat je ventiel tegen de velg aan tikt?

Markdekwa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:44

Markdekwa 05 jul 2022 13:47

Cassette zit helemaal goed vast, geen speling. Ik denk ook niet dat er iets tegen de spaken of velg aankomt, maar dat het geluid van de cassette/freehub door galmt in het wiel. Daarom klinkt het als het zacht tikken van een spaak.

Markdekwa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:44

Markdekwa 15 jul 2022 14:15

Daar ben ik weer!

Ik heb de hele week met verschillende onderdelen gefietst (pedalen en wielen) en ik ben er achter gekomen dat het probleem zit in het achterwiel. Wanneer ik deze er op heb zitten hoor ik het tikkende geluid na +/- 10 min.

Ik verwacht dat dit te maken heeft met de powerway R13 Hub aangezien dit een relatief goedkope Hub is. Heeft er iemand tips met het onderhoud aan deze hub? Waar ik bijvoorbeeld het eerst naar kan gaan kijken?

Groetjes Mark

Plaats reactie