Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Mijn eerste racefiets

lisastronomy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2022 11:22

lisastronomy 03 jul 2022 11:43

Hallo allemaal,

Momenteel vind ik fietsen heel leuk om te doen, maar ja, op mijn oma-fiets is fietsen voor lange afstanden toch niet zo geweldig. Ik ben wel toe aan iets nieuws. Aangezien dit dan mijn eerste racefiets wordt, en ik nog niet weet of deze hobby wat voor mij is, is mijn budget niet enorm groot (200-300 euro). Ik ben 1.70 m

Ik heb al verscheidene dingen gelezen op dit forum. Ik heb bijvoorbeeld twee fietsen van decathlon gevonden:
https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... 2202&c=WIT

https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... mc=8545769
Ik heb hierbij gelezen dat de fietsen bij decathlon niet geweldig zijn, en dat het eigenlijk beter is om een tweedehandse te kopen. Is die eerste fiets van 319 euro echt zo slecht? Zo ja, wat is er dan precies mis mee? (En het klopt, deze fietsen zijn wat boven het budget, maar ik heb enigszins wel het geduld om bijvoorbeeld te wachten tot black friday)

Daarnaast kwam ik deze fiets tegen op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd Ik heb ook wel gelezen dat het voorjaar niet het beste moment is om op zoek te gaan naar fietsen op marktplaats. Echter vind ik het heel moeilijk te zoeken op marktplaats. Ik heb namelijk geen flauw idee waar ik op moet letten. Ik ken wat merken zoals sensa, cube, giant etc. maar daar houdt het ook wel mee op, helaas. Zijn jullie misschien nog leuke fietsen tegengekomen voor een niet al te hoge prijs op marktplaats? (Ik woon zelf in Drenthe) En wat raden jullie mij aan om te doen? Waar kan ik het beste op letten op marktplaats?

Dank jullie wel in ieder geval!

hayes

hayes 04 jul 2022 13:17

Een nieuwe racefiets voor 300 euro moet op zo veel vlakken compromissen sluiten dat de kwaliteit er echt onder leidt.
Voor 300 euro altijd tweedehands, al zijn de tweedehands prijzen op dit moment ook echt hoog.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 jul 2022 14:26

300 euro is de categorie marktplaats. Voor dat geld kun je geen fatsoenlijke fiets verwachten.

Waar je zoal op kunt letten:
- Hoe oud is de fiets? Ga niet uit van wat de verkoper zegt maar probeer zelf plaatjes te zoeken van een bepaalde fiets plus jaartal. De kleuren moeten overeenkomen met wat marktplaats zegt
- Slijtage. Versleten banden hebben aan afgeplat loopvlak. Versleten tandwielen zijn puntig. Op een versleten ketting zit veel rek. Dit test je door de ketting op het grootste blad voor en kleinste tandje achter te leggen. Als je dan de ketting vanaf het grote naar het voorwiel trekt, mag er niet meer dan halve cm rek opzitten
- hoeveel krasjes zie je op het frame
- shimano kent verschillende groepsets. Van heel duur naar goedkoop: Dura ace, Ultegra, 105, Tiagra, Sorus, Claris
- je komt al snel uit bij alu frames. Voor 300 euro is de kans klein een goede carbon racer te vinden
- HEEL BELANGRIJK: Zorgt dat je de goede maat koopt!
Live fast; die young. mijn blog

lisastronomy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2022 11:22

lisastronomy 04 jul 2022 19:11

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Is er echter niet ook een voordeel met de fietsen van decathlon i.v.m. de garantie? Als er dan wel wat kapot gaat, kan ik terug naar de winkel en hem gratis, zolang de garantie erop zit, laten repareren. Dit kan niet met een fiets van marktplaats.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jul 2022 19:14

Voor 300 Euro kan je zonder vriendendienst bijna 100% zeker geen degelijke rijklare racefiets die naam waardig kopen.
Dat kan je jammer vinden maar het is niet anders.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jul 2022 19:27

lisastronomy schreef: 03 jul 2022 11:43
Ik heb al verscheidene dingen gelezen op dit forum. Ik heb bijvoorbeeld twee fietsen van decathlon gevonden:
https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... 2202&c=WIT

https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... mc=8545769
Ik heb hierbij gelezen dat de fietsen bij decathlon niet geweldig zijn, en dat het eigenlijk beter is om een tweedehandse te kopen. Is die eerste fiets van 319 euro echt zo slecht? Zo ja, wat is er dan precies mis mee? (En het klopt, deze fietsen zijn wat boven het budget, maar ik heb enigszins wel het geduld om bijvoorbeeld te wachten tot black friday)
Allebei niet veel bijzonders, maar zoals anderen ook al zeggen is je budget net wat aan de lage kant....zeker in deze tijd waar fietsen hun gewicht in goud waard zijn door de schaarste.
Ik denk dat je je aan deze fietsen van Decathlon geen erg grote bult kunt vallen, denk echter niet dat je voor elk gebrekje op de garantie terug kunt vallen. Slijtage is natuurlijk niet gedekt. Fietsen die je linkt hebben ook maar 7 of 8 versnellingen, voor het vlakke Drenthe wellicht voldoende. In Zuid-Limburg ben je kansloos hiermee.
Kijk ook even naar de reviews op hun eigen site. Ik zag er al een: "Pure Crap".

Ook op Marktplaats zou ik met jouw budget niet gaan zoeken, of je moet een kennis hebben die je technisch kan bijstaan. Dan zou ik een oudere fiets kopen en tzt upgraden met betere onderdelen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 04 jul 2022 19:42

Alles valt of staat met wat je zelf kunt. Dat drukt de kosten voor het onderhoud. En dit is niet goede moment om een fiets te kopen. Paar jaar terug kocht ik een reservefiets voor 400€, diezelfde fiets gaat nu voor 900+ weg op marktplaats.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 jul 2022 20:39

Hou in de gedachten dat je met dit budget altijd concessies moet doen.

Nieuw --> alles is loodzwaar en het gaat je niet echt een fijne fietservaring geven

Tweedehands --> met hulp van anderen kun je vast een leuke fiets vinden, misschien niet super hip of mooi, maar wel fijn. Als je zonder kennis op pad gaat wordt het een miskoop.

rob74 schreef: 04 jul 2022 14:26 - shimano kent verschillende groepsets...
Staat je niet blind op Shimano. Ook Campagnolo of Sram kan voldoen. En veel beginners kiezen voor Shimano (enige dat ze kennen), waardoor een fiets met bijv Campagnolo misschien juist makkelijker te vinden is.

kristof047
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2006 20:05

kristof047 04 jul 2022 21:01

De 2 Decathlon fietsen die je linkt zijn voor het geld niet mis, maar er is zeker bespaart om tot die prijs te komen. Ik heb hier overigens zelf mee gereden. Bij de mannenversie is het wat onhandig schakelen, met de shifters bij de stuurpen. Ik zou de vrouwenversie nemen (wat overigens maar een ander kleurtje en zadel is verder). De afmontage met shifters in de remgrepen is wel makkelijker. Die extra remmen zijn dan weer minder nuttig. Leuke aan deze fiets is dat je er brede banden in kwijt kan (33mm met profiel). Door de besparingen op wielen, groepset, enkel voorblad, etc. voelt het wel allemaal wat log en is het gevoel van een snelle racefiets niet echt aanwezig. Als je het echt leuk gaat vinden, zijn dit fietsen die je na een jaartje wss al gaat willen upgraden. Kwa garantie heb ik enkel goede ervaringen met Decathlon. De fietsen zijn soms wel slecht afgesteld, dat isnogal wisselvallig of er bekwaam personeel in de winkel staat.

2dehands prijzen ken ik zo niet. 300€ is sowieso krap, dus ik ga wel akkoord met de stelling hierboven dat je enkel iets deftig gaat vinden igv een vriendendienst. Kennis is sowieso nodig dan om slijtage te beoordelen en eventuele mankementen op te lossen.

*Moest het budget upgradende zijn naar een pakweg 600-700€ heb je trouwens een fiets waar je wedstrijden mee kan winnen (ik rij regelmatig met zo een fiets die ik gebruik voor woon-werk verkeer een wedstrijd rechtstreeks na het werk). High end fietsen zijn abnormaal duur geworden. Maar een nieuwe velgrem fiets, alu kader en huidige Claris of Sora is gewoon steengoed materiaal. Beter en goedkoper dan vroeger. 2de hands zal je ook wel weer mooie dingen kunnen vinden, maar de voorkennis is dan weer van groot belang.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 04 jul 2022 22:19

Een fiets in deze prijs categorie gaat je weinig plezier opleveren vrees ik.
Kun je niet even een fiets lenen van iemand?
Dan kun je kijken of het bevalt en als dat het geval is je budget verhogen naar iets waar je niet binnen een jaar spijt van krijgt. Dan wordt het geen goedkoop-duurkoop wanneer je na een jaar alweer verder kijkt voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jul 2022 10:11

Met zo'n Decathlon fiets wil je de bergen niet in. Tweedehands is mogelijk maar je moet een beetje geluk hebben en niet bang zijn om zelf wat te sleutelen (maar dat is sowieso een vereiste als je budgetvriendelijke wil wielrennen of mountainbiken).

De grootste gekte qua prijzen is echt wel voorbij en voor 3 a 400€ moet je iets fatsoenlijks kunnen vinden met velgremmen en schakelen aan het stuur. Welke regio woon je en welke maat zoek je ongeveer?
Campagnolo Ultra Dork

lisastronomy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2022 11:22

lisastronomy 05 jul 2022 13:29

Hallo,

Super bedankt allemaal voor het meedenken! Ik probeer het allemaal nog een beetje te laten bezinken.

Ernie C. schreef: 05 jul 2022 10:11 De grootste gekte qua prijzen is echt wel voorbij en voor 3 a 400€ moet je iets fatsoenlijks kunnen vinden met velgremmen en schakelen aan het stuur. Welke regio woon je en welke maat zoek je ongeveer?
Ik woon in Drenthe en ik zoek naar maat 54/56 (Ik ben 1.70 m)

Plaats reactie