Alles over vakanties op én met de fiets

Hoog fietsen in de franse alpen zonder hoogtemeters

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 jul 2022 20:59

Wordt lastig. Hoog in de bergen maakt dat je bijna altijd een keer flink omhoog of omlaag op zo’n tocht van dik 50 km.

Je komt snel uit bij een meer dat je rond kan. Dus meer van Annecy of bijv de regio rond Embrun en Lac de Serre Ponçon. Maar vlak wordt het nooit.
Laatst gewijzigd door marsman op 04 jul 2022 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 jul 2022 21:21

Je zou rond de Vercors kunnen gaan zitten, ten noorden van de Vercors is het relatief vlak.
Maar was is de reden dat je naar de Alpen wilt zonder hoogtemeters ?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2022 21:25

Een heule tijd geleden heb ik in Zuid Frankrijk gereden op een stuk weg wat jij misschien zoekt.
Ik kon eerder vandaag nog niet op de regio komen maar het gaat om de Drome.
Daar reed ik ooit volgens mij via Valence en vervolgens Crest een gebied in waarbij je rondom steeds meer wordt ingesloten door hoge bergkammen.
Dat geeft een beetje het idee alsof je echt de bergen in gaat. De weg liep daar langzaam omhoog met wat klimwerk zoals in de heuvels maar geen echt col.

Het was dat stukje weg dat mijn vriendin besmette met het bergavontuur want een jaar laten stonden we samen aan de voet van de Gross Glockner.
Met google earth kun je wel een beetje door de Drome heen fietsen om te zien of daar een leuk stuk weg is dat niet te zwaar is maar je toch het idee geeft dat je de bergen in gaat.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 jul 2022 21:30

Daar loopt inderdaad een voie verte van Crest naar (minimaal) Saillans.
Als je zoekt op “voie verte” zul je “fiets”- paden vinden op voormalige spoortracés. Zo kwamen we er 1 tegen bij Foix in de Ariege, maar er zijn er veel meer.
Niet zijken maar reiden !

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2022 01:21

buzz schreef: 03 jul 2022 19:26 Welke hoogte wordt bedoeld met "waarbij je toch hoog in de bergen zit"? Bijvoorbeeld vanuit Bourg d'Oisans (op ±720m hoogte) zou je in het dal kunnen rondrijden en dan het Lac du Verney (2 km à 5%) als 'hoogtepunt' meepakken. Zie onderstaande route...

Afbeelding
Idd zoiets. Dat is de moeilijkheids graad die ik zoek. Maar dat is nu letterlijk zowat het enige stuk dat ze al gefietst heeft in de Alpen ;-).
Ik hoop op nog net wat hoger.
Idd een 'hoog' meer, of ergens een bergtop waar je 'rond' kan ipv over.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2022 01:29

Die zou een avontuurlijke optie zijn: niet zo lang, maar 'hoog': https://www.routeyou.com/nl-fr/route/vi ... mont-cenis

Ik denk net te doen met gravelbike.

Plaats reactie