Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Opbouw conditie starter/beginner

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jul 2022 18:10

Ik ben terug gestart na een hartaanval begin mei.
Het gaat nu (even?) een pak trager maar het is wel nog steeds leuk om te doen.
Gewoon gaan fietsen als je tijd hebt. Jezelf geen druk leggen, je amuseren en niet teveel denken aan "vroeger".
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 04 jul 2022 17:48

Herkenbaar verhaal.

Ik ben ook door een (zware knie)blessure, (buitenlandse) verhuizing, en algehele 'druk druk druk' ook tijden niet gesport en conditioneel en qua kracht heel hard achteruit gegaan (en qua gewicht heel hard omhoog). Ondertussen alweer een paar jaar aan het fietsen en alles is heel gestaag vooruit gegaan. En ja, bij het eerste rondje van amper 20 km ver, moest ik bij wijze van spreke aan het zuurstof en kwam ik ook niet verder dan 20km/u.

anyway, Fietsen is heerlijk, maar heeft één groot nadeel. Het vergt, in verhouding tot bijvb hardlopen, veel meer trainingsuren om beter te worden. Een half uurtje hardlopen is een prima training........terwijl een fietsrit van een half uurtje meestal geen zoden aan de dijk zet.

Ik zou trouwens beginnen met 2 ritjes per week . De woensdag kort (1,5 uur of zo) met wat leuke versnellingen er in (even na ieder bochtje flink aanzetten). En dan zaterdag of zondag een langere duurrit van 2 a 3 uur op een meer constant en rustiger tempo. En dan kan je tzt een derde rit erbij pakken. Ik had zelf in het begin wel moeite om twee dagen achter elkaar te fietsen, maar misschien pak jij dat sneller op.

Mijn devies is vooral.....het redelijk rustig aanpakken nadat je een tijdje niks gedaan heb. Dus eigenlijk vooral een paar maanden lekker fietsen en dan kijken hoever je bent. En dan pas schema's en doelstellingen er bij gaan pakken.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2081
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jul 2022 18:24

scepticus schreef: 30 jun 2022 20:26 Andere baan zoeken?
+1 :winkthumb:

3 uur reizen (ik hoop in totaal) is wel érg veel, zeker nu thuiswerken steeds logischer/makkelijker wordt.
Of andere baan, of meer thuiswerken. En dat zelfs los van de mogelijkheid om te kunnen sporten.
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2081
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jul 2022 18:38

charlotte3322 schreef: 01 jul 2022 17:44 en er is dus niet iets van een schema/opbouw voor beginners zoals je dat bij hardlopen wel hebt ( start to run, opbouw naar 5 km etc).
Natuurlijk zijn er opbouw schema's:
https://www.wielersportinfo.nl/schemabeginners.htm
https://sport-schema.nl/fietsschema-beginners-25-km/
https://www.asr.nl/blog/beginnen-met-wielrennen

Doe eerst een inspanningstest, dat kan in een (sportmedische) kliniek of met je hartslagmeter. De hedendaagse Polar/Suunto/Garmin modellen hebben meestal dergelijke functies. Laat je een sportkeuring doen dan is dat soms gedekt door de zorgverzekering.
Spinning is zeker verstandig voor het allereerste begin, al zou ik er niet meer dan 3 maanden aan besteden. Een uurtje is toch te kort voor echte opbouw, en je zit met een klasje van gemengd niveau waardoor je mss niet eruit haalt wat je zou willen.
Dogma F

charlotte3322
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2022 17:25

charlotte3322 07 jul 2022 18:18

Sulla schreef: 04 jul 2022 17:48 Herkenbaar verhaal.

Ik ben ook door een (zware knie)blessure, (buitenlandse) verhuizing, en algehele 'druk druk druk' ook tijden niet gesport en conditioneel en qua kracht heel hard achteruit gegaan (en qua gewicht heel hard omhoog). Ondertussen alweer een paar jaar aan het fietsen en alles is heel gestaag vooruit gegaan. En ja, bij het eerste rondje van amper 20 km ver, moest ik bij wijze van spreke aan het zuurstof en kwam ik ook niet verder dan 20km/u.

anyway, Fietsen is heerlijk, maar heeft één groot nadeel. Het vergt, in verhouding tot bijvb hardlopen, veel meer trainingsuren om beter te worden. Een half uurtje hardlopen is een prima training........terwijl een fietsrit van een half uurtje meestal geen zoden aan de dijk zet.

Ik zou trouwens beginnen met 2 ritjes per week . De woensdag kort (1,5 uur of zo) met wat leuke versnellingen er in (even na ieder bochtje flink aanzetten). En dan zaterdag of zondag een langere duurrit van 2 a 3 uur op een meer constant en rustiger tempo. En dan kan je tzt een derde rit erbij pakken. Ik had zelf in het begin wel moeite om twee dagen achter elkaar te fietsen, maar misschien pak jij dat sneller op.

Mijn devies is vooral.....het redelijk rustig aanpakken nadat je een tijdje niks gedaan heb. Dus eigenlijk vooral een paar maanden lekker fietsen en dan kijken hoever je bent. En dan pas schema's en doelstellingen er bij gaan pakken.
aaah dankje, herkenbaar maar dit geeft hoop. Het is echt dramatisch hoe je alle conditie en kracht verliest. Jammer d a t het opbouwen minder snel gaat. Nou heb ik ook niet als doel heel snel te willen, maar op een redelijk tempo kunnen fietsen/wielrennen is wel fijn. gewoo gemiddeld.

ga hiermee beginnen denk ik. Ik denk dat ik met die schema's me zelf te veel verplicht/moet etc en dat ik er geen plezier meer in krijg.
Gewoon eerst maar weer eens die fiets pakken en km maken.

alhoewel ik me soms wel kapot schaam wanneer i km door gewone fietsers ingehaald word

charlotte3322
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2022 17:25

charlotte3322 07 jul 2022 18:18

Ramon73 schreef: 04 jul 2022 18:38
charlotte3322 schreef: 01 jul 2022 17:44 en er is dus niet iets van een schema/opbouw voor beginners zoals je dat bij hardlopen wel hebt ( start to run, opbouw naar 5 km etc).
Natuurlijk zijn er opbouw schema's:
https://www.wielersportinfo.nl/schemabeginners.htm
https://sport-schema.nl/fietsschema-beginners-25-km/
https://www.asr.nl/blog/beginnen-met-wielrennen

Doe eerst een inspanningstest, dat kan in een (sportmedische) kliniek of met je hartslagmeter. De hedendaagse Polar/Suunto/Garmin modellen hebben meestal dergelijke functies. Laat je een sportkeuring doen dan is dat soms gedekt door de zorgverzekering.
Spinning is zeker verstandig voor het allereerste begin, al zou ik er niet meer dan 3 maanden aan besteden. Een uurtje is toch te kort voor echte opbouw, en je zit met een klasje van gemengd niveau waardoor je mss niet eruit haalt wat je zou willen.

dankje

charlotte3322
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2022 17:25

charlotte3322 14 aug 2022 10:11

inmiddels al even tijdje verder.
vooral veel km geprobeerd te maken, niet meer naar snelheid te kijken maar op gevoel lekker genieten. Dat betekend dat ik niet de focus heb alles te geven qua kracht en energie maar vooral op een chill tempo het volhouden en genieten. ritjes van 1 a 2 uur.
Merk nu al verschil ga nu gemidd 20 km per uur, zonder moeite en, indien omstandigheden goed zijn ( geen weinig tempo,lekkere flow, goed wegdek, geen tegen wind) ga ik 25-26 km per uur!!!!
dus al met al zit er langzaam een stijgende lijn in.
ik heb schema geprobeerd maar ben daar altijd zo snel echt, doe toch liever op gevoel

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2081
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 aug 2022 10:16

Leuk om nog iets terug te horen! Mooi dat er progressie in zit, komt vanzelf goed.
Probeer wat af te wisselen met fietsen, zelf rij ik merendeels langere tochten in hetzelfde tempo. Daardoor ga ik nauwelijks meer vooruit in prestatie. Zodra ik weer afwissel met korte ritten, hoge intensiteit dan gebeurt er weer iets in de prestaties.
Dogma F

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 14 aug 2022 13:08

Ik kon 1,5 jaar geleden letterlijk geen 5 minuten op de stadsfiets na veel chemo en stamceltransplantatie i.v.m. acute leukemie. Heel rustig opgebouwd, dat ging ook niet anders. Nu regelmatig 100km met wat hoogteverschil. Over 3 weken 10 dagen door Duitsland van hotel naar hotel, 100km per dag. Dus in jouw geval moet het helemaal goedkomen.

Plaats reactie