Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Opbouw conditie starter/beginner

charlotte3322
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2022 17:25

charlotte3322 30 jun 2022 17:31

Hoi
Ik ben nieuw hier op het forum en zou graag advies willen.
Ik wil weer beginnen met fietsen/wielrennen alleen heb ik weinig kracht/snelheid. Hoe kan ik dit het best opbouwen?

Ik heb vroeger veel gefietst ( niet wielrennen maar woon werk verkeer min 30 -40 km per dag door weer en wind 5 dgpw+ in de weekende veel fietsen) Daarnaast was ik een duurloper (halve marathons etc) waardoor ik altijd gezegend ben geweest met een goede conditie.
Helaas heb ik 1.5 jaar geleden 2 x m'n onderbeen gebroken en ben ik verhuisd/nieuwe baan waarvoor ik dagelijks 3 uur per auto moet reizen + 9 uur werkdag.
Sindsdien heb ik niet meer gesport/bewegen. (hardlopen gaat niet meer door chronische knie blessure) door verhuizing en nieuwe baan ben ik helaas gestopt met fietsen en dagelijks de fiets pakken lukte niet meer omdat ik met auto naar werk moet.

Nu wil ik het fietsen dus weer oppakken alleen het resultaat van 1.5 jaar niks doen was bedroevend. Ik merk gewoon dat ik nul kracht in mijn benen heb, het lukt me ook niet om op een redelijk tempo te fietsen. Een rondje van 20 km op de racefiets lukt me net aan in 17 km/u..... tja... dat is niet wat het geweest is.
Nu weet ik alleen totaal niet hoe ik het weer moet opbouwen qua kracht/conditie. Dagelijks naar werk fietsen zit er niet meer in helaas. maar 3x per week een rondje moet wel gaan lukken( zeker op vrije dagen wo,za en zo) na een werkdag gaat het niet meer lukken ben ik bang)

Wat zouden jullie adviezeren? Met een schema werken( en zoja wat voor schema of hoe bouw je zo iets op?... heb hier echt geen verstand van(meer van hardlopen)
of gewoon gaan fietsen ( maar dan bouw ik niet op) en zo ja hoelang/ ver. Is het goed om dan naar afstand te kijken of snelheid of duur? Wat is normaal om mee te beginnen

Graag jullie tips en adviezen.
Sorry maar voel me weer echt een leek op dit gebied.
Ow en ik bedacht me dat ik spinnkng wou gaan doen omdat dat misschien wel goed is voor de conditie. Is dat verstandig of juist af te raden in mijn geval

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5338
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jun 2022 18:04

Laten we eerst zeggen misschien moet je je ten eerste nog niet gek laten maken dat het niet veel is en niets gaat worden. Het kan allemaal verbeteren op zijn tijd. Het belangrijkste is nog niet gefocust te zijn op de snelheid en afstand. Probeer eerst gewoon wat rustige rondjes dicht bij huis. Je moet vooral eerst een beetje inzicht krijgen in wat het lichaam nu aankan. Op dit moment lijkt me elke gefietste kilometer conditiewinst. Later kan je ook een app zoals Join proberen. In het begin maak je ook zonder specifieke training best wel makkelijk stappen in conditie.

Ik weet verder niet hoe ervaren je met de fiets bent. Maar als je wat basisdingen wil weten is dit zo gek nog niet.
https://www.start2bike.nl/

Spinning is verder prima. En het mooie je dat je dat zo zwaar kan maken als je zelf wil. Ik raad wel aan om dat echt met instructeur te doen en ook de instructeur te vertellen over het niveau wat je nu hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 jun 2022 18:24

Lekker gaan fietsen. Met drie keer inde week kun je al progressie maken. Probeer af te wisselen, keertje lang/rustig, keertje kort/harder, keertje kort/rustig.
Luister de podcast beter worden als inspiratie, niet als bijbel.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2234
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 30 jun 2022 18:33

Met je sport geschiedenis denk ik dat je jou lichaam best snel weer kunt trainen en laten wennen aan beweging.
Ik zou de eerste 3-4 weken eens starten om je lichaam in gang te zetten. 2-3x/week een uurtje is voldoende. Dit hoeft niet hard maar gewoon fris thuiskomen. Als dit goed voelt zou ik 2x/week een kort ritje doen van 1-1,5uur max met enkele intensievere blokjes (viaductjes, 500m en herhalen) en op zondag een langere rustige rit van 2-3uur.
Laat het vooral leuk blijven en let niet op je snelheid. Probeer een cadans van ca. 90rpm te draaien en niet te veel op kracht te rijden.
Komt vast goed en je zult jezelf verbazen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jun 2022 19:46

Qua training principes zijn hardlopen en fietsen redelijk aan elkaar gelijk met het verschil dat fietsen veel minder belastend is voor je spieren en pezen.

Probeer vooral het plezier te houden en staat je niet blind op afstand en gemiddelde snelheid. Met jouw basisconditie komt dat vanzelf allemaal wel weer. Met genoeg training kan iedereen de afstand vergroten en de snelheid gaat ook vanzelf mee. Je zult in het begin gewoon rustig moeten fietsen om je duur conditie weer op te bouwen. Als die eenmaal staat dan kun je werken met interval training aan je snelheid.

Om iets meer te fietsen kun je ook wat vaker de auto laten staan naar familie en vrienden en de fiets pakken. Dan heb je ook nog eens een doel bij het fietsen.

Qua kracht raad ik je aan altijd de trap te pakken in plaats van de lift of roltrap. Dat soort dingetjes helpen allemaal.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jun 2022 19:49

Beter worden is heel simpel.....

- uren maken
- afwisseling (hard, zacht, kort, lang)
- goed rusten tussendoor

Als je begint goed letten op de opbouw, dus niet als een dolle in 1x 10 uur per week gaan maken maar rustig uitbouwen.... Goed luisteren naar je lichaam. Vermoeid = rust.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jun 2022 19:59

Helemaal mee eens.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jun 2022 20:26

Andere baan zoeken?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jun 2022 20:35

Dat sowieso. Ik heb ook 7 jaar 3 uur per dag gereisd. Pas als je gestopt bent daarmee besef je hoe stupide het eindelijk was en hoeveel kwaliteit van leven je wint met een baan in de buurt.

hayes

hayes 30 jun 2022 21:19

Is dat onderbeen weer helemaal in orde? Voel je pijn tijdens het fietsen?
Want - en echt niet om te je kleineren/beledigen - m'n dochter van 15 rijdt 20 km aan 17 km/h op haar stadsfietsje.
Vandaar even polsen of er nog last is.

Indien niet, idd gewoon langzaam opbouwen. In het begin niet letten op snelheid.
Zachtjes aan de kilometers wat uitbreiden. Kan je 40-50 zonder véél moeite doen, dan kan je wat aan snelheid werken.
Maar niet overdrijven. Dat vertraagt normaal alleen maar de opbouw.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jun 2022 22:22

Die 30-40km per dag van ooit op de fiets: je lichaam weet dus wat fietsend getraind zijn is. Je weet naar welk gevoel je moet gaan.
Hoe is inderdaad een andere vraag: voor de een zonder veel doel x-maal per week gaan fietsen, de andere doet het met een strak plan met trainingsschema. Of er iets tussenin... Wat zou voor jou het beste gaan?

En helaas is 'meer' trainen beter. Maar als je zowat van 0 terug begin, is het wel rustig opbouwen...
Walter

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 jul 2022 07:57

Basisregel van elke trainingsleer is max 10% opbouw per week. Zolang je daar onder blijf gaat het goed.

Plaats reactie