Pagina 1 van 2

Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 12:12
door Krelis
Hallo allen,

Deze zomer hoop ik in de Frans Alpen op vakantie te gaan en mijn racefiets mee te nemen. Om fatsoenlijk in de bergen te kunnen fietsen zal er wel wat aan de verzetten moeten gebeuren.

Nu heb ik een dubbel, 42/53 met een bergcassette 11-34. Dat is sowieso nog niet licht genoeg, ook gezien het feit dat ik prettig in een hogere cadans fiets.
Nu kan ik de 42 maximaal nog voor een 38 inwisselen, maar ik twijfel of het verzet dan licht genoeg is. Ik verwacht dat ik zo rond de 8 a 9 km/u omhoog fiets op cols als de Izoard, Agnel e.d. Met die 38 zou mij cadans dan op 60 komen, wat ik te laag vind.

De volgende mogelijkheid is een compact crankstel erop zetten. Echter heb ik een Dura Ace 9 speed en weet ik niet goed welk crankstel ik moet nemen.
Moet er bij wijzigen van dubbel naar compact ook wat aan de ketting gebeuren, of vangt de derailleur dit op?

Alvast bedankt voor de hulp!

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 13:05
door mackersv2.0
Als alles Dura Ace is, zul je stevig aan de slag moeten.

1: een compact voor octalink zal moeilijk te vinden zijn (niet onmogelijk), dus dan moet de trapas ook vervangen worden.

2: de 7700 derailleur is officiëel niet geschikt voor een kransje groter dan 27 tanden, past die 11-34 wel in je fiets? Dit is eventueel op te vangen met een verlenger voor je derailleurhanger, hoewel een verschil van 8 tanden wel erg veel is of een MTB derailleur. Zo is de Alivio bijvoorbeeld, geschikt voor een kransje met 34 tanden.

3: de capaciteit van de 7700 derailleur is 29 tanden, waarvan je met je cassette al 23 tanden verbruikt hebt, dan zou je crankstel nog maar 6 tanden verschil mogen hebben, een 40-34 dus :). Dit is te verhelpen met een 9-speed MTB derailleur. De Alivio heeft een capaciteit van 44 tandjes. Ruim voldoende om een 50-34 te kunnen monteren.

4: de ketting zou ik bij een nieuwe cassette en crankstel gewoon vervangen. Bij een cassette met een 34 raad ik aan de groot-groot methode te hanteren.

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 13:35
door thestudent
Het andere probleem is dat deze dura ace 7700 volgens mij een andere octalink bracket heeft dan de huidige octalinks die nog wel op de markt zijn in de goedkopere groepen. Octalink V1 is niet bruikbaar met Octalink V2 van nu.

Er bestonden wel triple 7703 crankstellen.

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 14:20
door scepticus
Ritchey heeft ooit een compact crank voor Octalink gemaakt!
Maar ik vrees dat je makkelijker een ets van Rembrandt zult vinden.

Een Sora crankje + bijpassende trapaslagers is een makkelijkere optie.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 8KEALw_wcB


Maar een 38t ipv een 42 binnenblad scheelt ook al wel substantieel hoor!


En idd, hoe krijg je die 34t achter geschakeld? Met een korte kooi achterderailleur of gebruik je een mtb derailleur?

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 14:26
door mackersv2.0
thestudent schreef: 29 jun 2022 13:35 Het andere probleem is dat deze dura ace 7700 volgens mij een andere octalink bracket heeft dan de huidige octalinks die nog wel op de markt zijn in de goedkopere groepen. Octalink V1 is niet bruikbaar met Octalink V2 van nu.
Ik bedoel de compacts van o.a. Ritchey uit rond 2000, die waren allemaal V1 compatibel.

thestudent schreef: 29 jun 2022 13:35 Er bestonden wel triple 7703 crankstellen.
Als je overgaat naar triple moet je alles veranderen m.u.v. de STI's en remmen.

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 14:53
door klimmer
de lange Sora achterderailleur gaat ook tot 34t. De dubbele 7700 voorderailleur kan heel gekke combinaties schakelen: zelfs een mountainbike triple! Eigen ervaring op een racefiets.

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 22:27
door klimmer
Overigens: zoals je in onderstaande link kunt lezen is het mogelijk met een RD 7700 SS derailleur met een Roadlink achteraan tot 36t te schakelen: in de praktijk bewezen.

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 22:33
door scepticus
7700 is dan ook de beste groep ooit

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 29 jun 2022 22:50
door thestudent
In ieder geval is die dubbel crank erg mooi.

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 30 jun 2022 09:07
door Krelis
Juist ja, duidelijk. Een hoop werk dus, wil ik het grondig aanpakken. Daar was ik al bang voor. Om de 11-34 te kunnen schakelen zit er inderdaad een verlenging op m'n derailleur. En een langere ketting.

Voor nu ga ik eerst maar het 38 blad vooraan proberen en kijken hoe dat gaat. Heb ik het idee dat dat echt nog te weinig is, dan kijk ik verder.

Ik snap dat het voor iedereen verschillend is, maar wat is een normaal gemiddelde op een Alpencol voor een amateur? In NL fiets ik rond de 28km gemiddeld, zo'n 75km per week.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 30 jun 2022 09:16
door thestudent
Klimmen is ook een mindset. Ook met een lagere cadans kan je er gewoon komen. En nee je knietjes breken er niet vanaf. Het is alleen wel minder soepel. Alleen op de steilste stukjes ga je het soms lastig krijgen. Maar een 53-38 met een 11-34 geeft nog altijd een lichter verzet dan bijvoorbeeld wat veel mensen naar de bergen meenemen. 50-34 met bijvoorbeeld een 11-28. Gewoon monteren en gaan. Gaat het toch niet volledig naar wens les geleerd en dan zal er echt verder geinvesteerd moeten worden. Wel opletten want ook met een verlenging vind je derailleur groot-groot combinaties niet leuk.

https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... 8&UF2=2125

ik vind t nog best een redelijke verdeling van verzetten trouwens.

Re: Dubbel vervangen voor compact Dura ACE 9-speed

Geplaatst: 01 jul 2022 09:41
door Krelis
Voor nu in elk geval het 38 blad gemonteerd. Daarmee ga ik het maar gewoon proberen.