Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Colnago bracket

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 28 jun 2022 21:55

Hallo, ik heb een vraag in verband met mijn Colnago C64 Bottem bracket.
Ik zit met een kraakje dat waarschijnlijk van het bracket komt, heb alles nu gedemonteerd.
Ga alles nu schoonmaken en terug monteren, maar nu heb ik verschillende commentaren gelezen over hoe het terug te monteren.
Ik rijd met Campagnolo groep, sommigen zeggen de campa press fit cups droog te monteren in de Colnago threadfit cups, anderen zeggen aquapasta van morgan blue of loctite te gebruiken.
Zijn er hier experts die weten hoe dit het best te doen om het kraken te vermijden?
Met dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jun 2022 22:01

Ik monteer press fit lagers in eerste instantie met montagevet.
Locatie is een ,imo laatste?, redmiddel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 28 jun 2022 22:15

Ben ook geen voorstander van loctite, maar weet niet goed wat de beste oplossing is tegen het kraken.
Bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 jun 2022 07:55

Misschien r.s.p. Creak Freak een oplossing, heb deze laatst gebruikt bij een krakend BB met succes.
YFood !!!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jun 2022 08:27

Maar dit is colnago T45 bb. Dus draad in het bracket, dus geen pressfit. Ik zou op dat draad gewoon montagepasta doen. Droog is vragen om problemen, het is immer een aluminium cup in een aluminium draad. Een beetje corrosie en het zit voorgoed vast.

De campagnolo lagers zijn slip fit in de cups en press fit op de as. Dus een relatief losse passing tussen de cup en lager en dat hoort zo. Op dit lager/cup verbinding hoort dus ook geen loctite. Belangrijk is dat er genoeg preload op de as komt als alles gemonteerd is. De enige echte pressfit verbinding in dit systeem is van het lager op de as.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 29 jun 2022 08:32

redbulleke schreef: 28 jun 2022 21:55
Zijn er hier experts die weten hoe dit het best te doen om het kraken te vermijden?
Met dank bij voorbaat!
de experts zitten bij campa zelf....
https://www.campagnolo.com/media/files/ ... 21_ENG.pdf

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 29 jun 2022 11:47

Dus het beste is op de Colnago cups montagepasta om ze in het frame te draaien en de campa cups er dan droog inpersen, of moet hier best ook montagepasta tussen?
Bedankt voor jullie raad!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jun 2022 11:55

Ik begrijp je niet.

Je bracket heeft als t goed is schroefdraad. Daarop doe je montagepasta.
Hier schroef je cups in.
Je campagnolo lagers op de as zouden los in deze cups gezet moeten worden ( met een klein likje vet )
Je campagnolo lagers worden op de as geperst en dat kan droog.

Of gaat het hier niet om ultra torque, maar om een of ander powertorque/overtorque hopeloos geval.
Heb je een of andere adapter dan zou ik aanraden om gewoon andere cups te bestellen die wel direct de lagers van het campagnolo crankset accepteren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 29 jun 2022 12:25

In mijn frame zitten Colnago threadfit cups BB 82, die zijn in het frame geschroefd, maar in deze cups moeten dan weer Campagnolo press fit ultra torque cups (86,5 x 41) gemonteerd worden.
Dan moet het cranckstel met de lagers geplaatst worden.
Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb, nu vraag ik mij af hoe ik de ultra torque het beste monteer ( droog of met vet?).

Plaats reactie