Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke endurancefiets?

ollie02
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 feb 2008 12:01

ollie02 27 jun 2022 21:24

Vanwege een hardloopblessure ben ik fanatieker gaan fietsen en dat bevalt. Alleen merk ik dat de Cube Agree van 2007 die ik destijds enthousiast kocht omdat het een bereikbare carbon fiets was, maar waar ik nooit echt perfect op heb gezeten me beperkt.

Nu kreeg ik het advies van een bevriende wielerliefhebbers om een endurancefiets te proberen, dus dat heb ik ter harte genomen. Afgelopen week op Canondale Synapse gereden en dat was een relevatie. Het zat meteen zoveel prettiger.
Dus ik ben om en wil een endurancefiets kopen.

Alleen vind ik het heel lastig te bepalen wat de beste optie is. Ik vind de Canondale niet uitgesproken mooi, de ingebouwde verlichting en batterij nogal nutteloos voor mijn gebruik. Ik lees dat de Specialized Roubaix in dezelfde categorie zit, maar die kan ik zo te zien niet makkelijk ergens testen. Dus wat zouden jullie tips zijn? En waar valt er proef te rijden? Oh ja, budget rond de 3,5 mille en gebruikt sta ik ook wel voor open.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 jun 2022 21:45

Ik ben niet zo van het testrijden. Ik heb 4 racefietsen in huis en heb ze allemaal gekocht zonder er ook maar 1 seconde op gereden te hebben. Wat zou het mij gebracht hebben van ze te testen? Ze hebben alle 4 verschillende rij-eigenschappen en je leert daar op elke fiets specifiek mee leven en om te gaan... En tijdens dat leerproces ontwikkelt zich de band met je fiets. Die eerste test zegt dan naar verhouding erg weinig.

Op het prijsniveau wat je voor ogen hebt, zijn er geen slechte fietsen meer. Zorg gewoon dat je de mooiste koopt die je past qua geometrie. En investeer dus eerst in een goeie bike fit.
Afbeelding

ollie02
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 feb 2008 12:01

ollie02 27 jun 2022 22:06

Dank je! Die fit wil ik hoe dan ook doen, leek me zinnige investering om zeker te weten dat je de juiste maat koopt.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jun 2022 22:54

Over welke regio spreken we hier? Enig idee welke maat (voor zover dat bij verschillende merken gelijklopend is) denk je nodig te hebben?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jun 2022 22:54

De nieuwe Cube Agree heeft een endurance geometrie.
Giant heeft de Defy
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jun 2022 23:00

Lcsmet schreef: 27 jun 2022 22:54 De nieuwe Cube Agree heeft een endurance geometrie.
Giant heeft de Defy
Ridley heeft de Fenix, Trek de Domane, enz.

Zo kunnen we nog wel even verder...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jun 2022 23:16

Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben bij deze soort topics telkens benieuwd naar welke fiets het uiteindelijk geworden is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 28 jun 2022 06:52

Canyon Endurace is veel waar voor je geld.

Stevens Xentih kun je zelf naar keuze opbouwen.

Komen beide goed uit allerlei tests van (Duitse) magazines.
Michiel

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 28 jun 2022 06:52

En er passen in beide banden van 32 mm in. Vind ík een pluspunt.
Michiel

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 28 jun 2022 09:04

ollie02 schreef: 27 jun 2022 21:24 Vanwege een hardloopblessure ben ik fanatieker gaan fietsen en dat bevalt. Alleen merk ik dat de Cube Agree van 2007 die ik destijds enthousiast kocht omdat het een bereikbare carbon fiets was, maar waar ik nooit echt perfect op heb gezeten me beperkt.

Nu kreeg ik het advies van een bevriende wielerliefhebbers om een endurancefiets te proberen, dus dat heb ik ter harte genomen. Afgelopen week op Canondale Synapse gereden en dat was een relevatie. Het zat meteen zoveel prettiger.
Dus ik ben om en wil een endurancefiets kopen.

Alleen vind ik het heel lastig te bepalen wat de beste optie is. Ik vind de Canondale niet uitgesproken mooi, de ingebouwde verlichting en batterij nogal nutteloos voor mijn gebruik. Ik lees dat de Specialized Roubaix in dezelfde categorie zit, maar die kan ik zo te zien niet makkelijk ergens testen. Dus wat zouden jullie tips zijn? En waar valt er proef te rijden? Oh ja, budget rond de 3,5 mille en gebruikt sta ik ook wel voor open.
Vergeet die 'categorie' en zoek een goed passende fiets. Wat voor de ene fabrikant Endurance is is voor de andere gewoon race.
Uiteindelijk totaal niet belangrijk wat het label zegt, als jij er maar lekker op zit. Gezien de vorkbuisverlengers, verstelbare stuurpennen, omhoog wijzende brifters, spacertorens, etc etc koopt echter het overgrote deel van de fietsers iets wat juist niet past....en da's gewoon zonder van je centen.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 28 jun 2022 09:14

Ik heb de Ridley Fenix. Afgelopen weekend rondje van 500 km(non-stop) op gefietst. Voor mij perfecte fiets maar zoals eerder hier gezegd test het zelf. Test ook verschillende fietsen dan voel je een beetje het verschil.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2022 10:58

Een Agree zit al redelijk tegen endurance aan. Vergelijk de geometrietabellen en ontdek de verschillen tussen jouw fiets en degene waar je op gereden hebt in de betreffende maten.
Op basis daarvan kun je jouw fiets wellicht (bijna) hetzelfde afstellen als de Cannondale en wat langer testen of het wat gaat opleveren om iets anders te kopen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie