Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fijnafstelling Shimano 105 achterderailleur

vmeulen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2022 19:15

vmeulen 27 jun 2022 19:20

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk een beginnersvraagje, maar hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben net begonnen met wielrennen en heb een racefiets met een Shimano 105 afmontage. Nu is het zo dat m'n ketting op de twee kleinste kranjes achter nauwelijks geluid maakt en erg soepel loopt. Op het derde kransje begint de ketting een beetje geluid te maken en bij de grotere kransjes wordt dit steeds meer.

Is dit gewoon omdat de ketting iets schever komt te staan, of kan ik dit met de fijnafstelling nog verhelpen. Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jun 2022 10:17

Veelal regel je de achterderailleur af op de kleinste kransjes en als hij daar correct loopt, moet het ook perfect lopen op alle andere kransen. Er is veelal wel een verschil tussen het beetje geluid van een schuinlopende ketting en het geluid van slecht afgeregeld zijn. Slecht afgeregeld zijn is toch dat geluid van een ketting die niet goed op het kransje zit en er precies af wil. Schuinlopend is wat extra geluid over heel de ketting (wat ook mindert als de ketting net gesmeerd is). Tenminste zo ervaar ik het.
Maar als je ketting dus mooi loopt op de kleine kransjes, met geluid en steeds luider op de grotere -en dat komt niet door slepen aan de voorderailleur- dan denk ik in de eerste plaats aan de derailleurpat die niet mooi recht staat. Een voorlopige oplossing kan zijn afregelen op een derde of vierde kransje; dan zit de 'fout' in de derailleurpat meer verspreid over alle kransjes. Maar perfect krijg je het nooit met een schuine derailleurpat.

Het derailleurschakelen achteraan is zo gemaakt dat als 1 kransje goed is afgesteld, al de rest ook goed zou moeten werken. Is dat niet dan is het meestal geen afregelprobleem maar een andere oorzaak (kan ook bv vuile buitenkabels zijn -dat merk je dan in de eerste plaats als een probleem bij afschakelen, opschakelen werkt dan wel dikwijls correct).

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 28 jun 2022 14:14

Derailleurpat die scheeft staat inderdaad.
Hier een Youtube Video die laat zien hoe je dat fixt. Tool die ze gebruiken is niet goedkoop, dus wellicht handiger om het bij een fietsenmaker te laten doen.
https://www.youtube.com/watch?v=fr88o54Uuyg
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

vmeulen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2022 19:15

vmeulen 07 jul 2022 21:32

Dank jullie wel. Duidelijk verhaal! Ik ga even langs de lbs. 👍🏻

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 jul 2022 23:21

Waar ontstaat het geluid? Misschien staat juist de voorderailleur niet goed (te ver naar buiten) en raakt de ketting de kooi.
Dogma F

yeehaw
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2022 14:01

yeehaw 09 jul 2022 15:02

Ik zou ook zeker dit filmpje aanraden waarin echt precies wordt uitgelegd hoe je een achterderailleur afstelt en hoe je bepaalde klachten (waaronder volgens mij de jouwe ook) oplost.

https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY

Plaats reactie