Alles over vakanties op én met de fiets

Barcelona - Utrecht op de gravel racer

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 jun 2022 15:07

Bij deze een 'kort verslagje' van mijn afgelopen lange tocht

Het idee is simpel. Koop een vliegticket naar Barcelona, neem de fiets mee en fiets naar huis. Een fietsdoos is te koop op Schiphol. Maar dat plan was slechts een plan, geen must. Uiteindelijk moest ik natuurlijk wel een keer naar huis maar het hoefde niet perse op de fiets. Naar Portugal fietsen en vanaf daar terug vliegen kon net zo goed. Of niet verder dan Lyon fietsen en dan een trein of bus pakken was ook een van de mogelijkheden. Uiteindelijk ben ik wel helemaal naar huis gefietst, maar achteraf beschouwd vind ik dat niet de beste optie. Het had wel iets stoers en avontuurlijks om ‘gewoon’ naar huis te fietsen en niet smokkelen met een trein of bus. Maar,….de route die ik genomen heb was eigenlijk niet echt de moeite. Vanaf Dijon ben ik redelijk rechtstreeks in noordwaartse lijn via Troyes, Reims en Brussel terug gefietst. De route via Luxemburg was wellicht iets beter geweest, maar ook daar van vermoed ik dat je heel veel saai landschap krijgt. Het stuk vanaf Dijon naar de Belgische grens bestaat uit graan velden. Nauwelijks dorpjes, geen mensen, geen restaurants, geen winkels, niks. Een leeg landschap. Een dag is dat nog wel aardig, maar het verveelt snel. En België? België kun je het beste per fiets vermijden. Het is het meest belabberde wegdek van heel Europa. Merendeels gewoon niet befietsbaar. De volgende keer laat ik noorden van Frankrijk gewoon zitten. Zuid-Frankrijk is namelijk echt overal super mooi en ideaal als fiets vakantie land. Overal spot goedkope campings en in elke dorp is wel een restaurant open met een menu du jour. Bakkers zijn ’s morgens vroeg altijd open en verkopen zoete broodjes en koffie. De wegen zijn doorgaans goed, het landschap is schitterend en hoe kleiner het weggetje, hoe beleefder de Franse automobilist. Op drukke wegen laten ze hun fatsoennormen varen. Geen idee waarom.

Afbeelding

Voor deze vakantie had ik een nieuwe tent nodig. De oude was ter ziele, maar had wel levenslange garantie. Wat in mijn optiek een nogal domme actie was van de fabrikant, want een super lichtgewicht tent is zo fragiel dat zoiets natuurlijk nooit levenslang meegaat. Nemo vond mijn kapotte stokken echter niet onder de garantie vallen (huh?) maar nieuwe stokken als coulance konden ze ook niet aanbieden. Het gevolg was dat ik mijn aankoop vergoed kreeg in de vorm van een tegoedbon bij Bever. Ook een oplossing. Goed,…. geen tent meer, een bak virtueel geld en nu nog een nieuwe uitzoeken. Er speelden 2 problemen met een nieuwe tent. Een groot complex probleem hoe een tent sterk, waterbestendig, lichtgewicht en relatief betaalbaar te maken. En beschikbaarheid was het tweede grote probleem. Mijn conclusie na 1001 sites was dat er geen tenten bestaan die goed scoren op waterbestendigheid, lichtgewicht en prijs. Mijn oude tent zat op 3000 mm water kolom waterdruk voor het onderzeil en 1200 mm voor de buitentent. Dat is zo superdun dat je bang bent met een gescheurde nagel het per ongelijk het doek te doen laten scheuren. Een tent van 1 kg met sterk doek bestond wel, maar de categorie leuk-voor-de-portemonnee viel af. Elf honderd euro. Overige tenten van 1 kg kosten tussen de vier en zes honderd euro en hebben dus geen stevig doek. Ik vertrouw die tenten eigenlijk niet echt. De vorige ging kapot. Niet bij het doek maar de stokken begaven het gewoon bij normaal gebruik. Dan toch maar liever iets meer grammen en iets minder euros. Hilleberg (de Rolls-Royce onder de trekkerstentjes) viel ook af. Niet lichtgewicht en allesbehalve goedkoop. Wat dan wel?

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Vango F10 Helium UL2. En Vango is niet het merk dat bekend staat om super lichtgewicht trekkerstentjes. Ze maken wel heel veel verschillende soorten tentje, van klein naar groot, maar ook allemaal aan de zware en goedkopere kant. Het is helemaal geen A-merk in de lichtgewicht, grammen scorende, high-tech markt. Deze is voor zover ik weet hun enige poging om ook iets lichtgewichtigs te produceren. En dan is het nog niet eens echt super lichtgewicht. Volgens de fabrikant 1.35 kg, in het echt 1487 gram. Dat is zonder de satéprikkers van haringen van de originele tent en met echte haringen, inclusief alle opbergzakken en reparatie spullen. Fabrikanten liegen wel vaker over de gewichten. Volgens Nemo was mijn tent ook net onder de kilogram, in de praktijk echter 1,15 kg. Voor de haringen heb ik gekozen voor MSR Hook Stake haring. Achteraf een topkeuze. Ik heb geen een haring krom geslagen, ook niet op zeer rotsachtig grond. En de tent is goed! Het zet gemakkelijk op, staat stevig genoeg met 6 haringen, goed waterdicht, ventileert goed en is handig ingericht. De stokken aan voeten- en hoofdeinde geven net genoeg bewegingsruimte en de opbergzakjes boven in de tent zijn echt praktisch. Enige punt van kritiek is dat wat raar oogt dat er 2 spanlijnen door de binnentent heen lopen. In de praktijk had ik er echter geen last van.

Afbeelding

De uitrusting:
  • Tent
  • Luchtmatras
  • Donzen slaapzak
  • Opblaasbaar kussentje
  • Een t-shirt als hoeslaken over het matras
  • 2 wieler tenus, broek plus koerstrui. Slechts een aan gehad en elke dag met de hand uitgewassen. De ander was reserve als de was niet snel genoeg zou drogen, maar dat is nooit gebeurd
  • 2 afritsbroeken
  • 1 onder shirt met korte mouwen, 1 met lange mouwen
  • 1 merino wollen polo met korte mouwen, een met lange mouwen
  • 4 paar onderbroeken
  • 4 paar wielersokken, 1 paar warme sokken
  • Een fleece trui
  • 1 fietsshirt met lange mouwen
  • 1 handdoek
  • superdun windjackje
  • Fietshelm
  • Handschoentjes
  • Hoofddoek (Buff), een warme en een hele dunne
  • Toilet spullen
  • Ehbo spullen
  • Fiets reparatie set
  • Opladers plus powerbank
  • Waslijn, wasknijpers en een universele afvoer stop. Zo kun je altijd een handwas doen
  • Scheerapparaat
  • Fietsschoen en sandalen
  • Hoofdlamp. Niet gebruikt. Het was juni
  • mini rugzakje. Daar zat nauwelijks iets in. Maar omdat de tassen bijna vol zaten, was het zeer handig om boodschappen in te vervoeren
  • Arkel Freelites achtertassen (2*14 l)
  • Een stuurtas (rol 14 l maar slechts half gevuld) Hierin zat de tent, matras en kussen
  • Een stuffzak met de slaapzak en vuile was op de bagagedrager
  • 2 boeken, dwarsliggers
De Fiets:
  • Kona Jake uit 2013. De term gravel racers was nog niet bedacht en toen heette het nog een crosser.
  • Schwalbe marathon racer 40 mm. Nul keer lek!
  • Triple Shimano Tiagra 10 speed. 50-39-30 voor en 11-32 achter.
  • Tubus bagage drager
  • Spd pedalen
  • Naafdynamo. Niet gebruikt echter omdat de omvormer naar usb stekker kaduuk en ik pas halverwege mijn vakantie een nieuwe kreeg terug gestuurd. Ik heb elke avond een paar uur elektriciteit geleend bij het sanitair om de powerbank op te laden
Afbeelding

Nog wat sfeer plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 24 jun 2022 15:51

Potverdorie, wat een mooie plaatjes! Volgende week heb ik mijn eerste fietsvakantie op de planning staan: het Fietserspad. Langs de kust naar het noorden, Afsluitdijk over en dan van Pieterburen naar de Sint-Pieterberg. Lekker low-key om te kijken of dat fietskamperen wat is voor mij.

Als dit bevalt, was ik van plan om daarna de Groene Valleienroute te gaan doen (https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... ietsroute/). Deze route gaat ook door Noord-Frankrijk, maar volgens jou is dat gebied dus geen aanrader?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 jun 2022 17:19

Die groene valleien route gaat deels door België. En in België liggen alleen maar draak wegen. En dat stuk door Noord-Frankrijk lijkt mij super saai. Misschien dat ze betere weggetjes hebben gevonden dan ik. Maar ik verwacht niet veel meer dan graan en leegheid
Live fast; die young. mijn blog

i-mac

i-mac 24 jun 2022 18:43

rob74 schreef: 24 jun 2022 17:19 Die groene valleien route gaat deels door België. En in België liggen alleen maar draak wegen. En dat stuk door Noord-Frankrijk lijkt mij super saai. Misschien dat ze betere weggetjes hebben gevonden dan ik. Maar ik verwacht niet veel meer dan graan en leegheid
Nou, alleen maar draak wegen, dat is niet altijd correct. Alleens is het niet eenvoudig om de goede wegen te vinden als je een route maakt op onbekend terrein. Je kiest meestal om in een zo recht mogelijk lijn te kunnen fietsen, maar dan moet je erbij nemen dat net die wegen er minder goed bij liggen. Mensen uit de buurt weten die betere wegen net wel te vinden.

Wat Noord-Frankrijk betreft, ben je al met de wagen van Lille naar Parijs gereden? Dan zou je toch moeten weten dat je daar in een landschap komt waar je constant hetzelfde ziet. Ik ken zelf iemand die vanuit Haarlem naar Fuengirola is gefietst. En over Noord-Frankrijk en hele stukken van Spanje zei hij net hetzelfde. De verveling slaat snel toe. En in beide landen mag je niet fietsen met oortjes, dus moet je zelf zingen om voor wat afleiding te zorgen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 jun 2022 20:36

Mooi avontuur weer Rob! Ik respecteer je enorme uithoudingsvermogen, juist door de wat saaiere streken.
Voor een eventuele volgende keer; pak de route meer oostelijk! Het stuk van grofweg Dijon naar de Belgische grens zoals je die nu genomen hebt is inderdaad niet het meest interessante deel van Frankrijk (afgezien van een stuk Champagne streek)
Als je meer oostelijk gaat heb je na Nancy hele leuke en mooie landschappen. Vanaf Metz moet je dan weer iets meer westelijk via de moeselstreek om vervolgens via Sedan weer naar België te gaan en dan de Ardennen pakken om uiteindelijk in Maastricht uit te komen.
Dat is hier en daar heftig klimwerk, waarvan ik me kan voorstellen dat je daar dichtbij huis niet meer op zit te wachten, maar landschappelijk is het veel interessanter!
De Maasroute vanuit de Bourgogne is ook aardig en veelal vlak(ish) . Er zijn daar veel uitgetekende routes en het eerste stuk door België is ook best mooi. (De tour start in de etappe op 7 juli vanuit Binche, ligt ook op dat traject)

En ja als je uit Barcelona komt via de Costa Brava dan is noord Frankrijk echt afzien ;) Maar geloof me: de meer oostelijke kant is best mooi hoor.

Hoe dan ook, geweldige prestatie!
Do or don’t, there is no try

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 jun 2022 22:16

Tjonge, tjonge, wat een hoop inspiratie wekt dit onderwerp weer op, dank!
Niet zijken maar reiden !

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 24 jun 2022 22:49

Tof zeg!
Hoe lang ben je onderweg geweest en wat reed je gemiddeld per dag aan km's?
Opgeven is geen optie!

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 jun 2022 23:40

Vriend heeft dat traject met zijn vrouw ook ooit gedaan, de fietsen door Soetens naar Perpignan laten brengen, hun met de TGV er achteraan en vervolgens naar huis gefietst. Ze hadden een goede reis maar het stuk noord-Frankrijk was in hun ogen ook 3 x niks.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2022 07:51

Ik heb er ook wel eens over gedacht, weekje eerder weg dan de familie en dan gelijk aankomen op de camping in noord spanje.
Maar dan wel met de trein naar Orleans en vanaf daar beginnen.

Ik vind hele grote delen van Frankrijk saai. Allemaal rechte wegen met niks.
We zijn best vervend in NL

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 jun 2022 09:17

kappa-man schreef: 24 jun 2022 22:49 Tof zeg!
Hoe lang ben je onderweg geweest en wat reed je gemiddeld per dag aan km's?
De gemiddelde snelheden waren niet bijzonder indrukwekkend. Dat heeft te maken met een fiets van 12 kg, bagage van nog eens 12 kg en 40 mm banden. Dat is combinatie dat ik vooral nergens haast has en vaak tegenwind, drukt het gemiddelde nogal. Het saaie stuk door Noord-Frankrijk werd er met vele tegenwind ook niet veel bijster interessanter op. Met wind mee zou ik met veel meer plezier langs de graanvelden fietsen. Ander voorbeeld: Ik ging vanuit de Camargue naar Avignon toe. Zuidelijker gaan was geen optie (waterfietsen naar Algerije) en de Mistral woei die dag flink. En de dagen daarna ook nog. Vooral die tegenwind nekte de snelheid nogal.
In totaal:
- 2350 kilometer
- 23 fietsdagen, dus iets meer dan 100 km per dag
- slechts 2 rustdagen onderweg, dus bijna elke dag fietsen
- een lange etappe (135) werd de dag daarna vaak gecompenseerd door een halve rustdag van 70 km
- 20 kmh gemiddeld over een etappe van 102 km en 2142 hoogtemeters. Over Signal de Lure, het kleine broertje van de Ventoux
- 106 km met 23.4 kmh en 381 hoogtemeters en de hele dag wind tegen


EN:
Het Noorden was dan weliswaar een saaier stuk. Het Zuiden, Catalonië, de Pyreneeën, de Camargue, de Provence, de Alpen. Dat was allemaal super mooi!!
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 25 jun 2022 16:00

Ik ben in mei samen met mijn broer de andere kant opgereden, vanuit Leiderdorp naar Babeau-Bouldoux, een klein plaatsje ten noordwesten van Beziers. Daar woont onze moeder, dus dat was een mooie plek om naartoe te rijden.

Ik moet zeggen dat ik de wegen die we in België hadden best aangenaam vond. We hebben in Vlaanderen veel langs kanalen gereden, daarna door het land van Hervé en de Ardennen richting Luxemburg. Van daaruit reden we langs de Moezel, wat kanalen en de Saône. Toen een stuk Jura en vervolgens langs de Rhône tot aan Pont-Saint-Esprit, vanwaar we richting het westen gingen. We wilden een beetje tempo maken, want we hadden maar 13 dagen om weer thuis te komen (inclusief de autorit naar huis), vandaar dat we een relatief vlakke route hebben genomen, afgezien van de Ardennen, een stuk Jura en de doorsteek van de Rhône richting het zuid-westen.

Onze beleving in Noord-Frankrijk was dat er zoveel mooie plekjes waren. Vanuit de auto ziet het er allemaal grijs en grauw uit, maar op de fiets was het bijzonder aangenaam. Zeker vanaf Nancy was het echt genieten met heel veel sluisjes in de kanalen.

Jammer dat er gewerkt moet worden enzo, want ik zou zo weer gaan.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 jun 2022 20:49

Dan heb je inderdaad de mooiere kant van noord Frankrijk genomen :like:
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie