Pagina 1 van 1

bb30 bottom bracket voor 41mm frame

Geplaatst: 23 jun 2022 20:44
door Lavado
goede avond,

Ik heb een Giant TCR Advanced en ik wil daar graag een Sram Force bb30 crankstel in monteren. BB30 bottombrackets zijn alleen allemaal met een buitendiameter van 42mm en mijn frame is gemaakt voor 41mm (bb86).
Nu heb ik wel een aantal bottom brackets gevonden die gemaakt zijn voor 30mm spindles en met een buitendiameter van 41mm. Alleen zijn deze volgens de fabrikant alleen gemaakt voor de daarvoor bedoelde crankstellen en niet bb30. Nu lijkt mij dat een 30mm spindle gewoon 30mm is en dus gewoon in een 30mm bracket past, heeft iemand hier ervaring mee?

Hieronder de bottombrackets die ik heb gevonden met de juiste afmetingen:
https://www.bike24.com/p2114179.html
https://www.futurumshop.nl/rotor-bb-pre ... rPEALw_wcB

weet niet of er mensen zijn die nog meer opties weten

alvast bedankt

grt,
Lars

Re: bb30 bottom bracket voor 41mm frame

Geplaatst: 23 jun 2022 20:56
door mackersv2.0
Ja, zal zeker gaan passen.

Maar hoe ga je die as in je crank die bedoeld is voor een bottom bracket breedte van 68mm verlengen zodat hij in een bottom bracket als het jouwe, dat 86mm breed is, past?

Re: bb30 bottom bracket voor 41mm frame

Geplaatst: 23 jun 2022 21:11
door Lavado
ik ben de spindle lengte helemaal vergeten maar dat gaat idd niet passen

Re: bb30 bottom bracket voor 41mm frame

Geplaatst: 23 jun 2022 21:49
door Lavado
en als ik een modern sram crankstel zoals deze https://r2-bike.com/SRAM-Rival-1-DUB-Wi ... ad-1-speed, deze is voor dub bb's maar je hebt dub bottom brackets van 68 en 86.5 hoe zit dit?

Re: bb30 bottom bracket voor 41mm frame

Geplaatst: 23 jun 2022 22:18
door thestudent
De DUB assen zijn langer dan de BB30 assen.

Re: bb30 bottom bracket voor 41mm frame

Geplaatst: 24 jun 2022 10:10
door Hendrik77
PF4130 echt niet aan beginnen. Regelrechte ramp constructie. Ridley heeft er nog al eens een handje van om Rotor cranks in frames met een 41mm bracketpot te stoppen. Lagers zijn veel te klein en draaien met een klein beetje vocht/vuil kapot. Ook de dubbele lagers van bv FSA. Mijn record is 80km in de regen op gravel met een Kanzo Fast met nieuwe Rotor lagers op de correcte manier gemonteerd.
Vanuit engineering perpectief zou degene die dit bedacht heeft standrechtelijk geexecuteerd moeten worden.
Als je er toch aan durft te beginnen: koop die lagers van Elvedes voor Praxis cranks. Daarmee heb ik de beste ervaringen qua levensduur in dit k-systeem (ff 2mm spacer in driveside cup verwijderen)

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... gJKDvD_BwE

Vast nog wel voordeliger te vinden.

Maar...ik zou een crank met 24mm kopen voor een frame met 41mm bracketpot......