Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano lagers afstellen

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 23 jun 2022 08:57

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week een onderhoudsbeurtje gedaan aan de fiets van een bekende. Ook heb een de Cup Conus lagers opnieuw gesmeerd. Ik heb echter moeite met het afstellen van de lagers.

Ik stel de conus netjes af op de speling die ik zoek maar zodra ik de borg moet vast draai dan komt de conus ook vaster te zitten. Dit terwijl ik wel de juiste maten conussleutels gebruik en de conus draait ook niet mee. Wat wel op valt is dat de as soms een stukje mee draait maar in dat geval zou de conus juist losser moeten gaan zitten.

Ik heb ze nu weer redelijk in elkaar maar ik vraag me toch af wat ik fout doe.

Iemand misschien de gouden tip?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 jun 2022 10:22

Misschien is het geen extra info, maar gebruik zeker 2 sleutels; eentje om de borgmoet vast te zetten, eentje om de afstelmoer tegen te houden.

Maar ik moet toegeven dat het bij mij ook altijd trail en error is tot alles juist vast zit.


Misschien moet idd iemand die het professioneel doet even feedback geven ;-).

Walter

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 23 jun 2022 15:40

Dit probleem ervaar ik ook bij het afstellen van cup- en conusnaven. De ene kant van de as zit vast in de bankschroef en aan de andere kant gebruik ik twee conussleutels, en dan nog is het na het vastzetten controleren of de as daadwerkelijk vrij kan draaien.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 jun 2022 16:15

872D5CE3-87D3-40AC-9E5E-DB82CF00291F.png
Meest gebruikelijk is aan de driveside de conus en borgmoer heel goed tegen elkaar te klemmen.
Dan doe je de afstelling aan de linkerkant met een conussleutel en (bijvoorbeeld) een ringsleutel.
Je merkt dan dat je een handje tekort komt.
Daarom zijn er asklemmen in de handel waarmee je de rechterkant in een bankschroef zet, zie plaatje.
Supervast hoeft het aan de linkerkant niet.
Controleer wel in de fiets met de QR spanning die je gebruikt.
Campa Record naven hadden vaak een beetje speling die precies weg was als je de snelsluiter goed aantrok.
Paar keer proberen, gaat zelden de eerste keren goed, maar met wat geduld ga je er wel komen.
Niet zijken maar reiden !

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 24 jun 2022 21:59

Goed om te lezen dat er meer mensen last van hebben. Het blijft dus een kwestie van trial & error.

Ik heb nu een ijzeren balk met een gat van 10mm in de bankschroef geklemd. Daar doe ik het uiteinde van de as is (non drive side) en dan met de qr aanspannen. Daarna pas het lager afstellen en borgen. Dan alsnog is het een beetje zoeken maar die methote werkt tot zover het beste, maar nog steeds niet ideaal, vandaar de vraag.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 jun 2022 12:39

Het stellen van zo'n naven is een beetje tricky en vooral ervaring zorgt ervoor dat je op voorhand wat zaken in rekening brengt, waardoor je makkelijker het gewenste resultaat bereikt .
Een as, hoe goed bevestigd, zal altijd de neiging hebben wat mee te draaien. En dan ga je de ascompressie in de fiets simuleren met de qr, allemaal kleine verschillen die het beinvloeden.
Let er ook goed op dat de stofcap niet eerder het binnenwerk raakt dan de conus, dan wordt het nagenoeg onmogelijk om te stellen, soms is het nodig om de stofcap even terug te vervormen zoals ze was in haar originele vorm. Dat kan met een bus.

De perfecte uitleg over hoe je deze naven stelt vind je nog steeds in de (gratis downloadbare versie) van de oude Barnettmanual vanaf pagina 153. De uitleg beslaat een pagina of vijf om maar even te stellen hoeveel daarover te weten valt.

Plaats reactie