Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Remleiding geklepper, tips?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 jun 2022 00:09

Prachtig is dat, zo een splinternieuwe fiets met schijfremmen, electronisch schakelen en alle kabels en leidingen binnendoor.

Maar die van mij heeft een naar probleempje, alles werkt perfect maar als ik over wat hobbelig wegdek rij hoor ik wat rammelen. Na eerst de indeling van mijn zadeltasje te hebben gereorganiseerd, bommetje en afnemers apart plaatsen en zorgen dat deze niet tegen de onderkant van het zadel klapperen, bleek dat toch niet het probleem.
De remleiding van de achterrem ligt dus los in de onderbuis met ietsjes overlengte en als ik over een hobbel rij kan deze wat heen en weer bewegen in die buis en dan tegen de wand aan kloppen. Het carbon versterkt het geluid en dat hoor je dus vrij goed.
Als ik de fiets nu nog eens moest monteren zou ik die leiding wellicht met zo een stoffen tape omwikkelen (dit doen ze in de auto industrie ook met hetzelfde doel) maar goed de kabel zit er al in en behalve dat je een beetje met 1 lange vinger het geluid kan reproduceren kom je er niet bij.

Iemand tips hoe je dit kan oplossen en het liefst zonder de leiding er eerst weer uit te halen?

Gr, Eric
Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 jun 2022 05:40

Je zou de crank en BB er uit kunnen halen en dan een schuime beschermingshoes (zie link) er overheen kunnen schuiven. Je moet deze dan overdwars doorsnijden. Als je de caliper achter losmaakt krijgt de kabel iets meer ruimte zonder dat je de kabel van de caliper hoeft te halen.

Risico is wel dat deze er dan afschiet. Kun je eventueel met stukjes tape voorkomen.

https://www.bikester.nl/jagwire-interne ... IXEALw_wcB
o'7o

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2022 07:52

Als ik het goed begrijp loopt de buitenkabel door het frame heen?
Je kunt dan je binnenkabel laten zitten, en de buitenkabel er overheen schuiven. Een vaker gehoorde tip is om tiewraps over de buitenkabel te binden en die naar verschllende kanten uit te laten steken, zodat ze de binnenwand van je framebuis raken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jun 2022 07:59

Bij mijn Scott zit er een soort foam over de leidingen heen. Maar ja, dan zal je wel de boel los moeten halen...

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 jun 2022 08:23

Ik kan ook alleen bedenken wat Douglas ook al zegt, maar ik ben bang dat het ondanks overlangs doorsnijden, die foam slang niet zo best schuift over de remleiding. Je zou nog wat siliconenspay erbij kunnen doen, maar anders moet de boel toch los. Geen wereldklus maar gaat wel wat tijd kosten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2022 09:47

Doe het in 1x goed en iig de leiding loshalen!

Ik gebruik bij montage altijd die jagwire huls in de link Douglas.
Afhankelijk van je merk en type remmen en frame hoef je wellicht de leiding alleen los te halen en niet uit het frame te halen.
Maar dat is per fiets verschillend.

Als je een frame hebt waar de remleiding boven het bracket door kan scheelt dat sowieso rammelen en doe ik dat persoonlijk altijd.

Het gaat vooral om de schuine buis die kan klapperen, in de liggende achtervork hoeft het vaak niet, maar als ik er makkelijk bij kan doe ik het wel.
Ik gebruik altijd wel siliconen spray voor montage van de foam slang.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 jun 2022 10:18

Even wat water door de foambuis laten lopen helpt ook al om deze makkelijk te monteren. Ik zou niet zo snel naar vettige dan wel oplosmiddelen grijpen hiervoor. Foam kan natuurlijk gevoelig zijn hiervoor.
Ride bikes, not tanks!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jun 2022 13:04

Zonder alles te demonteren; maak het kapje los waar de remkabel frame ingaat; schuif het kapje omhoog over de remkabel; snij een beschermhuls langs een kant open, breng ze rond de remkabel en aan schuif ze het frame in
..

Plaats reactie