Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Projectje : Wielen balanceren

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jun 2022 17:16

Zoals de titel al zegt. Het is al eens voorbij gekomen.
Maar toen het laatst een weekend slecht weer was, ben ik er eens over na gaan denken en wat gaan proberen.

De garage in en gaan meten. wiel zonder band en ventiel, wiel zonder band en wiel met band.
Om een lang verhaal kort te maken kom je afhankelijk van de velghoogte en dus ventiellengte een gram of 3 tot 5 te kort tegenover het ventiel. De banden waarmee ik het geprobeerd heb waren verrassend constant, paar keer gedraaid op de velg en het verschil was slecht 1 gram.

Toen ben ik opzoek gegaan naar plaklood. Mooi tape gevonden op Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/10050027 ... 7448%21sea

Je hebt ook tennis tape, maar dat leek me niets. Mijn idee was om het in de velg onder het TL tape te plakken.
Rol vorige week ontvangen.

Mijn klimwielen vanmiddag voorzien van ongeveer 4 gram lood (dat is ongeveer de lengte van drie spaakafstanden op een 24gats velg. onder de brede laag TL tape en boven mijn laag met glasvezel tape die de spaakgaten afdicht.

In de standaard blijft de fiets iig stilhangen nu. In de vakantie eens kijken of ik er iets van merk.
Je hoort natuurlijk de meeste zitten, "ik merk er niets van, onbalans". Maar dat is nog maar de vraag.
Als MTB'er denk je ook altijd dat de vork nog geen service nodig hebt, maar na de service kom je erachter dat het de volgende keer wat eerder moet.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 jun 2022 18:13

Op YouTube is er veel over te vinden ! Ik heb het ook wel eens overwogen een paar jaar terug bij slecht gebalanceerde wielen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jun 2022 19:48

Slecht uitgebalanceerde wielen bij de auto is een ramp, maar op de fiets heb ik nog nooit iets dergelijks gemerkt. Wat voor effect verwacht je?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 jun 2022 20:12

Ik moest aan deze denken.

https://www.youtube.com/watch?v=CZMhdmtYDtw

Campa fabriekswielen zijn trouwens redelijk strak in balans. Ze houden rekening met t ventiel. Mijn 32 spaals H plus son TB14s zijn ook oke. Maar een flinke mtb tubeless mtb band kan zelf behoorlijk uit balans zijn. Dus je moet sowieso met velg + band balanceren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7781
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 20:29

Interessant! Ik neem aan dat je doelt op afdalingen op redelijk hoge snelheid?
En zoals The Student al zegt: altijd het geheel balanceren (banden er op)

Ik ben echt benieuwd naar je bevindingen. Misschien werpt dit wat nieuw licht op het “trillende fiets syndroom” in afdalingen…
Do or don’t, there is no try

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2022 10:08

All,

Ik doe het inderdaad voornamelijk voor afdalingen. In de polder bij 30-40km/h verwacht ik niets tot niet veel.
In een afdaling hoor je vaak de ratel van je achterwiel en andere toon maken, dat is onbalans. Je hoort dat vrijwel bij iedereen, bv bij een toertocht.
Met een auto merk je ook vaak niets tot 40 a 50km/h of het is heel extreem. En uit ervaring met een auto weet ik wat 5 tot 10 gram daar kan doen op een wiel wat gauw een kilo of 10 is! Onze wielen met band wegen van minder tot een kilo tot max een twee kilo.

Mijn racewielen heb ik met band erop gedaan al viel mij het onbalans in de band extreem mee, kwam niet verder dan 1 gram met een keer of zes de band over de velg draaien met diverse graden.

MTB wielen wil ik ook gaan doen. Ik besef me uiteraard dat als bv de fiets een paar weken stil staan met vloeistof er altijd wat blijft hangen en je dus mogelijk alsnog onbalans hebt. Echter heb ik ook wel eens een band waar heel veel vloeistof was aangekoekt schoongemaakt en dat was qua gewicht echt maar 2 of 3 gram in de hele band.

In mijn racewielen in mijn achternaaf kapot, die wordt deze week vervangen. Wielbouwer gevraagd om aan de overkant van het ventiel vier messing nippels te gebruiken. dat scheelt een gram of 3 en zou ik amper moeten balanceren.

Ik verwacht niet perse een extreem verschil. Maar met de steeds strakkere fietsen en wielen ben ik gewoon eens benieuwd of het verschil brengt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 aug 2022 13:07

Update:
Eind juli in spanje geweest en daar wat getest met een uitgebalanceerd wiel.
Wat in de post hierboven al staat is dat ik met de pirelli banden verrast was dat hier amper een onbalans in zit.

Wat het wel bijzonder vond, en na wat zoekwerk kwam ik bij Hambini hetzelfde tegen.
Dat het wiel dus standaard uit balans is het het ventiel vaak niet loodrecht staat, maar rond de 5 uur, of 7 als je hem omdraaid.

Om het ventiel compenseren heb ik ongeveer 4 gram lood nodig. Dit heb ik onder het tubelesstape geplakt.
Ik begin altijd tegenover het ventiel dus daar had ik ook makkelijk de ruimte voor.

Merk ik er iets van...... nou het enige wat wel opvalt is dat je ratel in je achterwiel constanter is.
Dat is opzich al wel een toevoeging. De fiets was gewoon super stabiel en perfect te controleren.
Maar dat zal vooral met de stijvere pirelli banden te maken hebben, de oudere schwalbe zijn gewoon te soepel.

Ik wacht nu nog even om te zien als de vloeistof een beetje uitdroogt of dat nog iets met de balans doet.

Conclusie, doe het als je het leuk vind om te knutselen.
In de polder merk je er helemaal niets van.
Opzich denk ik dat het heel marginaal kan bijdragen in gevoel op hogere snelheid en vooral remmen.
Je achterwiel slaat minder snel vast, dat heb ik een paar keer getest en als het gebeurt niet altijd op dezelfde plaats.

Als ik band eraf heb ga ik het zeker bij mijn wielen doen. Omdat ik het altijd leuk vind naar de perfectie te zoeken.
Maar de juiste band en spanning doet veel meer.

Het belangrijkste wat ik weer bevestig kreeg. Monteer niet te soepele banden, maar juist wat stijvere die je op de juiste spanning kan rijden.

Pas mijn achterwiel van een nieuwe naaf laten voorzien, daar heb ik vier nippels tegenover het ventiel van messing laten plaatsen. Op dat wiel hoefde ook maar twee gram lood, vond het wel grappig dat een keer te testen.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4435
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 14 aug 2022 17:02

4 gram extra op n klim zou ik niet zien zitten. Dan maar wat onbalans… :mrgreen:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2022 17:25

https://youtu.be/auqPIfVSUOM

Bij een afdaling als deze zijn goed gebalanceerde wielen wel fijn... :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 aug 2022 09:23

Ja die zit ik ook wel eens te kijken, mooie stukken waar hij rijd.

Het dalen anzich dat gaat nog wel. Maar ik vind dat ie op plaatsen zonder overzicht wel behoorlijk risico neemt.
Dat gaat een keer mis. Hij kan nooit stilstaan in wat ie ziet (regel 1 bij fietsen/autorijden etc.)

Plaats reactie