Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 05 aug 2022 07:46

Sulla schreef: 05 aug 2022 00:43
1094 schreef: 04 aug 2022 22:26 Ja dat is zo, zoals het vroeger ook is gegaan met vrouwen die wilden sporten en vaak nee te horen kregen. Nu is dat ook niet meer weg te denken.
Met dien verschil dat niemand het transmensen wil verbieden om te sporten. Het probleem speelt alleen bij topsport voor vrouwen.
In welke categorie moeten de amateurs dan sporten? Die regels moeten toch gewoon identiek zijn?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5889
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 aug 2022 07:55

Ik stel voor dat iedereen zijn eigen categorie krijgt:
De rob74 categorie,
1094 categorie
Sulla categorie
Lcsmet categorie
Jans categorie

und so weiter. Nooit meer gezeik dat in mijn categorie ook iemand aanwezig met betere genen, meer talent of meer testosteron. En iedereen wint altijd :lol: :lol:
Live fast; die young. mijn blog

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 05 aug 2022 09:30

Ik ben niet helemaal mee met hoe transvrouwen presteren tov mannen/vrouwen, bestaat daar eigenlijk wat onderzoek naar? Ik vermoed dat het moment van transitie en hoe lang transitie begonnen is ook belangrijke factoren zijn?

Ik vind het vooral scheef dat een niet-wereldtopgetalenteerde man als transvrouw in de wereldtop vrouwen terecht zou mogen komen. Topsport is voor mij in de basis toch vooral talent cultiveren en etaleren. Als een man voor zijn transitie maar 1 van de velen is, maar daar na transitie voordelen van plukt en wereldtop bij de vrouwen blijkt dan vind ik de vrouwensport geen eerlijk speelveld. (een heel scheve vergelijking kan je maken met die Strava segmenten waar veel QOM gepakt worden door het wiel van een man te volgen, da's voor mij ook geen eerlijk spel onder vrouwen)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5889
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 aug 2022 09:59

Die strava segmenten (zeker in Nederland) is sowieso pure quatch. Zonder storm mee is het godsonmogelijk ergens nog een KOM te pakken.
Live fast; die young. mijn blog

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 aug 2022 10:27

Ik ben het eens met wat Lcsmet hierboven zegt en moet zeggen dat de twee reacties erna wel erg flauw zijn.
De reactie van Lcsmet kan ik me helemaal in vinden en dat is voor mij echt totaal iets anders dan de opmerkingen die er direct onder staan.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4522
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 aug 2022 12:23

Christine schreef: 04 aug 2022 12:52
gede schreef: 04 aug 2022 12:19 Transgenders maken nu eenmaal deel uit van de maatschappij en ze dienen geaccepteerd te worden in hun nieuwe geslacht, hoe lastig sommigen dat ook blijven vinden. Het heeft echt geen enkele zin om zich daar tegen te blijven verzetten.
Het gaat niet om "accepteren". Het gaat erom dat mensen in de sport meedoen in de categorie die voor hun is bedacht. In de sport maakt je "gender" niet uit. De vrouwencategorie is bedoeld voor mensen van het vrouwelijk geslacht, met een +q
vrouwelijke lichaamsbouw. Transvrouwen hebben dat niet en kunnen gewoon bij de mannen meedoen.




De FINA (zwembond) verandert de categorie "mannen" in "open", zodat transmensen zich daarin niet uitgesloten hoeven te voelen. Dat moeten alle sportbonden doen.

+1
Dat is duidelijk, Christine kan in mijn zakenkabinet als minister van diversiteit ;-)
btw de vrouwen beginnen behoorlijk over vertegenwoordigd in m’n zaken kabinet
M’n vrouw ruil ik in voor Kaag , als mijn vrouw minster van financiën wordt houden bakken met geld over, die is zo verschrikkelijk zuinig.
Nu nog een minister voor sport zoeken,

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 05 aug 2022 14:38

gede schreef: 04 aug 2022 12:19
walter- schreef: 04 aug 2022 11:59
rob74 schreef: 04 aug 2022 11:55
Die triathlon bond snapt er inderdaad de ballen van :shock: . Sport in oneerlijk! Per definitie.

Ik heb namelijk zelf als wielrenner bijzonder weinig talent, te weinig tijd, een vaste baan en ik ben te lui om gericht te trainen. Maar ik wil natuurlijk wel winnen. Dus daarom moeten er speicaal voor mij regels worden opgesteld dat ik alsnog mee kan doen en in de prijzen kan fietsen :lol: :lol: 8-)
Ipv dat zij de regels aanpassen kan je jezelf aanpassen en bij de vrouwen gaan rijden.... (of bij een lagere bond gaan rijden ;-)).
Much ado about nothing weer hier hoor. Jullie vergeten wel even de 2 voorwaarden die worden opgelegd: testosteron 2 jaar al laag en 4 jaar niet bij de mannen mee gedaan. Niemand gaat dat allemaal doen met als reden 'ik kan bij de mannen niet winnen'...

Transgenders maken nu eenmaal deel uit van de maatschappij en ze dienen geaccepteerd te worden in hun nieuwe geslacht, hoe lastig sommigen dat ook blijven vinden. Het heeft echt geen enkele zin om zich daar tegen te blijven verzetten.
Ik wel maar dan moet ik wel zeker weten dat ik ga winnen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8339
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2022 14:48

@Gede, mag er geen oppositie zijn tegen vrouw-transgenders in de topsport. Omdat jij dat niet wil? Gelezen wat Christine geschreven heeft? En die staat er veel dichter bij dan de meeste anderen op dit forum.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 05 aug 2022 16:24

rob74 schreef: 05 aug 2022 09:59 Die strava segmenten (zeker in Nederland) is sowieso pure quatch. Zonder storm mee is het godsonmogelijk ergens nog een KOM te pakken.
Offtopic
Bij Broek in Waterland is een mooi segment, out and back met een haakse hoek er in, door open weiland. Daar kan je je niet verstoppen. Je moet wel keren, wat invloed heeft op de tijd, maar ook met een sterkere partner rijden al weer lastiger maakt (protip: twee sterkere partners waarvan er een bij het keerpunt wacht).

Je mag raden wie daar de KOM heeft (zonder trucs)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 aug 2022 16:58

pino schreef: 04 aug 2022 23:00
1094 schreef: 04 aug 2022 22:26 Ja dat is zo, zoals het vroeger ook is gegaan met vrouwen die wilden sporten en vaak nee te horen kregen. Nu is dat ook niet meer weg te denken.
Om van het gezeik af te zijn werd het maar toegestaan. En kijk waar we nu staan …
Idd; tegenwoordig worden er zelfs marathons voor vrouwen georganiseerd. Terwijl iedereen in de jaren 60 wist dat vrouwen dat echt niet kunnen.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 579
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 05 aug 2022 17:17

Alweer anderhalve maand oud, de OP, maar daarom niet minder interessant. En een lastige, of juist makkelijke, materie. Een succesvol gewichtheffer wordt ook nooit een succesvol wielrenner, of een schoonspringer of v.v. Sport is per definitie oneerlijk. Dus gaan we overal “hokjes” voor maken met aparte competities of competities binnen competities, of gooien we alles op een hoop (mannen, vrouwen, transgender, beperkten)…

pino
Forum-lid
Berichten: 3360
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 aug 2022 17:19

walter- schreef: 05 aug 2022 16:58
pino schreef: 04 aug 2022 23:00
1094 schreef: 04 aug 2022 22:26 Ja dat is zo, zoals het vroeger ook is gegaan met vrouwen die wilden sporten en vaak nee te horen kregen. Nu is dat ook niet meer weg te denken.
Om van het gezeik af te zijn werd het maar toegestaan. En kijk waar we nu staan …
Idd; tegenwoordig worden er zelfs marathons voor vrouwen georganiseerd. Terwijl iedereen in de jaren 60 wist dat vrouwen dat echt niet kunnen.
Dan vallen hun eierstokken er uit. Is voor hun eigen bestwil!
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie