Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 aug 2022 17:24

gede schreef: 04 aug 2022 12:19

Transgenders maken nu eenmaal deel uit van de maatschappij en ze dienen geaccepteerd te worden in hun nieuwe geslacht,
nieuwe geslacht? Je haalt gender en geslacht een beetje door elkaar.

Wat is geaccepteerd worden in de maatschappij?
Dat ik gefouilleerd wil worden door iemand van het man/vrouw geslacht of gender.
Dat je een gynaecoloog wil van het vrouwelijk geslacht? of van vrouwelijk gender?
Respect moet van twee kanten komen. Terughoudendheid mag als een deugd gezien worden.
Dat een transgenderverkrachter of andere criminelen ervoor mogen kiezen om naar de vrouwengevangenis te gaan? Is dat accepteren?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 aug 2022 17:28

De vraag is echt niet of transvrouwen mogen sporten hoor.
Ik hoop dat we die discussie hier niet moeten voeren.
De vraag is of transvrouwen moeten sporten in de vrouw categorie en dan is mijn, en ik niet alleen, antwoord duidelijk Neen.
Moet je een aparte categorie in het leven roepen? Wat zijn de selectiecriteria?
Een aparte categorie voor, laat ons eerlijk zijn, een heel beperkt aantal topsporters lijkt mij geen goede zaak maar beter dan ze in te delen bij de vrouwen.
Je zou kunnen starten met ze in de mannencategorie te laten starten en dat na enkele jaren dan evalueren.
Want als je ze nu indeelt bij de vrouwen dan bestaat het gevaar dat er massaal veel dames afhaken om te sporten op topniveau en of dat nu de bedoeling moet zijn lijkt mij van niet.

Deze vat het redelijk goed samen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 05 aug 2022 18:56


Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 aug 2022 21:36

lugosi schreef: 05 aug 2022 17:24
nieuwe geslacht? Je haalt gender en geslacht een beetje door elkaar.
Dan mag jij het verschil uitleggen. Voor zover ik weet is gender alleen maar het Engelse woord voor geslacht. En omdat we nu twee woorden hebben die hetzelfde betekenen, zitten woke mensen zich in allerlei bochten krom te redeneren om hun gelijk te halen.

Je bent een biologisch gezien een jongentje of een meisje. Of ergens er tussen in, dat kan biologisch ook. En je kunt je als jongetje misschien wel heel erg een meisje willen voelen. Biologisch gezien ben en blijf je een jongentje. Meer dan dat is het niet
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 aug 2022 22:14

Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 aug 2022 23:55

rob74 schreef: 05 aug 2022 21:36
lugosi schreef: 05 aug 2022 17:24
nieuwe geslacht? Je haalt gender en geslacht een beetje door elkaar.
Dan mag jij het verschil uitleggen. Voor zover ik weet is gender alleen maar het Engelse woord voor geslacht. En omdat we nu twee woorden hebben die hetzelfde betekenen, zitten woke mensen zich in allerlei bochten krom te redeneren om hun gelijk te halen.

Je bent een biologisch gezien een jongentje of een meisje. Of ergens er tussen in, dat kan biologisch ook. En je kunt je als jongetje misschien wel heel erg een meisje willen voelen. Biologisch gezien ben en blijf je een jongentje. Meer dan dat is het niet
+1
Zo is het , goed verwoord :like:

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 06 aug 2022 06:48

Welk bezwaar is er om transgender vrouwen mee te laten sporten in de vrouwen categorie? Vergeet niet dat we dan hebben over vrouwen die wellicht als man geboren zijn maar hun hele transitie al gemaakt hebben en in 'biologische' zin dus al een tijd (bij triathlon nu 2 jaar) vrouw zijn.

Zou het gaan om niet eerlijk? Kom op, dat kan toch het argument niet zijn. Dat is namelijk juist de kern van topsport. Dat Mathieu en Wout met een bovenmenselijk lijf zijn geboren klaagt toch ook niemand over? Daar gaat het juist om. En ja, dat er dan vrouwen zijn die heel vroeger als man geboren zijn en daardoor wellicht een grotere longinhoud hebben is hun voordeel. Hun nadeel is ook dat ze groter en zwaarder zullen zijn, hoe erg ze ook hun best doen om dat gewicht eraf te krijgen. Zo is het altijd een trade-off. Er zijn altijd mensen met een betere VO2max, of sterkere spieren, of meer tijd om te trainen, of betere faciliteiten etc. etc.

Ik rij bij de amateurs ook regelmatig koersen met voormalige elite of zelf conti en worldtour pro's. Die zijn dan inmiddels geen prof meer maar rijden nog steeds de straatstenen uit de grond en met mijn totale gebrek aan talent kom ik nog steeds niet in de buurt van die gasten. Is dat erg? Ik denk het niet, zo werkt sport. Moeten we ex-profs dan voor hun leven uitsluiten van amateursport omdat ze nu eenmaal een evolutionair voordeel van talent hebben en een leven hebben geleid waarbij ze full-time konden trainen. Dat is voor mij exact dezelfde vergelijking.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 aug 2022 07:16

Het verschil is dat transvrouwen ingrijpen op hun lichaam waardoor ze dat 'bovenmatig talent' creëren. Noem het genderdoping.

Ik vind het zelf een super moeilijk vraagstuk maar ben toch ook geneigd de regels eerder te strict dan te los te maken.
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 aug 2022 08:02

Er is toch geen bezwaar om transgenders die zo nodig competitie willen doen bij de mannen in te delen?
Ik heb ooit vrouwen in een juniorenploeg mee laten rijden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 aug 2022 08:20

Plakzuil schreef: 06 aug 2022 06:48 Welk bezwaar is er om transgender vrouwen mee te laten sporten in de vrouwen categorie? ............
Ik ga je vraag even omdraaien.
Welk bezwaar is er om transgender personen niet gewoon in te delen met de mannen?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 aug 2022 09:42

Plakzuil schreef: 06 aug 2022 06:48Welk bezwaar is er om transgender vrouwen mee te laten sporten in de vrouwen categorie?
Het bezwaar is dat het geen vrouwen zijn.
Er zijn categorien gemaakt in sport om mensen in te delen naar gelang hun 'handicap' cq fysieke beperking:
- Jongens tot 16 jaar
- meisjes tot 14 jaar
- boksen tot 62 kg
- paralympische sporten voor mensen die een been of arm missen
- vrouwen
- und so weiter

Ik mag net zo goed niet deelnemen bij de junioren als dat transgenders niet bij de vrouwen mogen deelnemen. In beide gevallen is er een oneerlijk fysiek voordeel. De transgender is niet vrouw genoeg om de alle fysieke beperkingen te hebben die een echte vrouw wel heeft tov de man. En ik heb niet de beperking van een nog niet volwassen lichaam dat de junioren wel hebben.

Het probleem is gemakkelijk te verhelpen:
- maak een transgender categorie
- of maak de mannen categorie de open categorie. Open voor iedereen. Niemand kan zich nog uitgesloten voelen, want er is altijd nog de open categorie.
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 aug 2022 21:14

Personen die als man geboren zijn nooit mee laten doen bij de vrouwen.
Dat is gewoon fysiek niet eerlijk, buiten dat er altijd landen zijn die straks mannen voor de sport om laten bouwen.

De kans dat er een trangender dusdanig goed is, is klein gezien je naar alle waarschijnlijkheid in je belangrijke jaren je focus ergens anders hebt liggen.
Het is al lastig genoeg als je dat moet doormaken.

Plaats reactie