Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 jun 2022 22:38

Exact. Dat. Want ik ben alles tegelijk. Behalve fietsende roeier
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 22:39

Gravelaars ?! 🤣
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 jun 2022 22:40

thestudent schreef: 19 jun 2022 22:38 Behalve fietsende roeier
Daar wil je niet mee geassocieerd worden nee.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 22:45

Ik ben een kokende, fietsende, tuinierende, meubelmakende, reizende, (volgens sommigen agrariër) hobbysleutelaar, fietsbouwende, klussende, vertalende, schrijvende, koersliefhebber (met nog redelijk wat hobbys on the side)

Eigenlijk ben ik zoooo fluïde 🤣
Do or don’t, there is no try

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 19 jun 2022 23:38

Wanneer slaap je dan? :? :D
Of is dat één van hobby's?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 jun 2022 10:17

Enzzo schreef: 19 jun 2022 22:31
Wat ik tegenwoordig vooral niet meer zo goed begrijp is dat elke groep zonodig zijn eigen domein moet claimen. We zijn tenslotte allemaal mensenkinderen toch?

Ik kan me echt niets voorstellen bij een samenleving waarin ieder individu zijn eigen ruimte moet hebben!
Dat dus.

Ik ben zelf sowieso een groot voorstander van het ontwikkelen van zelfredzaamheid ipv dat mensen zich aan een label aanklampen. Zo'n label wordt dan maar al te vaak als een boom gebruikt om je achter te verschuilen. Bij gender, ras, geloof, leeftijd en noem maar op.
Zit het tegen in het leven trekken we gewoon de xxx kaart en heb je mooie smoes waarom het weer niet lukt en de hele wereld tegen je is want "jouw soort" wordt niet erkend.

We moeten mensen leren zelfredzaam te zijn en daarnaast ze bij te brengen dat als ze zelfs voldoende zelfredzaam zijn ook een beetje voor anderen te zorgen die dat niet (meer) zijn.
Beschaving is voor mij niks meer dan de mate waarin we voor de kwetsbare zorgen en niet of we eindeloos labels kunnen verzinnen voor gender, ras, geloof etc.

Dan nog een kleine eigen ervaring:
Op dit moment kijk ik uit op de hoofdweg. In de jaren 60 toen de rijksweg er nog niet was en al die bedrijven was daar het parcours van De Rotterdamse Leeuw.
In 1970 werden daar de laatste wedstrijden gereden. De grond ging gebruikt worden voor bedrijven en de De Rotterdamse Leeuw fuseerde met Apollo die hun parcours een stukje verder op hadden. Als ik andere kant uit raam kijk zie ik dat ook net :D

Een zomerdag in 1970. Een dag dat Jan Janssen er ook was met nog twee profs (namen heb ik ergens in en plakboek).
Profs moesten in die jaren verplicht 3 keer voor hun club rijden per jaar.
In de klasse Jeugd 12-13 jaar waar ik toen in viel hadden we ook een wedstrijdje. Er waren die dag ook twee dames (veel ouder) en daar was geen aparte klasse voor. Besloten werd om ze met ons mee te laten rijden.
Elly (of was het Ellie) won en dat viel niet in goede aarde :mrgreen:

Mannen, gewezen mannen, halve mannen die bij de vrouwen winnen is misschien niet leuk maar andersom zorgde toch ook voor veel protest :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2022 10:26

Bij de jonge kinderen winnen de meisjes nog steeds vaak. Dezelfde leeftijd als de jongens. Bij een jaar of 9? komen de meisjes er niet meer aan te pas.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2022 10:33

We willen allemaal niet in een hokje geplaatst worden en als geen eigen hokje hebben, worden we boos en eisen we er één.

Aangezien ik niet zo geloof in een scheiding tussen lichaam en geest, heb ik wel moeite met de term "in het verkeerde licham geboren worden". Maar als iemand echt gelukkiger wordt van het hebben van het andere geslacht als waarmee ze geboren zijn, moeten ze dat vooral zelf weten. Ze hoeven dat van mij ook niet in hun "eigen tijd te doen" en mogen mij er gerust "mee lastig vallen". Hetzelfde geldt voor gender fluid
Hemel en aarde bewegen om het iedereen 100% naar de zin te maken, moet echter niet het streven zijn.

Ook heb ik vanuit mijn eigen ervaring wel moet moeite met de krampachtig opgelegde vrijheid, blijheid momenteel.
Als puber moet je eerst maar eens uitzoeken in welk vakje van het lhbtq-alfabet je thuishoort voordat je aan je seksuele ontwikkeling kunt beginnen. Dan was het vroeger toch wat eenvoudiger. Er zijn in groep 5 van de basisschool al kinderen die uit de kast komen en veel ouders gebruiken dat dan als een soort van statussymbool om te laten zien hoe progressief ze zijn.

Mijn puberdochter zat in zo'n groepje waarbij het wel lhbtiq-kwartet leek. Uiteindelijk zijn de meesten nu gewoon in een heteroseksuele relatie terecht gekomen.
Zelf hebben wij van hulpverleners flink de wind van voren gekregen dat wij er allemaal niet in mee zijn gegaan maar onze dochter is ons nu juist dankbaar dat wij met beide benen op grond zijn gebleven.
Als het wel zo was geweest, had ik er echt geen probleem mee gehad.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jun 2022 12:32

Gastheerg schreef: 20 jun 2022 10:17
Enzzo schreef: 19 jun 2022 22:31
Wat ik tegenwoordig vooral niet meer zo goed begrijp is dat elke groep zonodig zijn eigen domein moet claimen. We zijn tenslotte allemaal mensenkinderen toch?

Ik kan me echt niets voorstellen bij een samenleving waarin ieder individu zijn eigen ruimte moet hebben!
Dat dus.

Ik ben zelf sowieso een groot voorstander van het ontwikkelen van zelfredzaamheid ipv dat mensen zich aan een label aanklampen. Zo'n label wordt dan maar al te vaak als een boom gebruikt om je achter te verschuilen. Bij gender, ras, geloof, leeftijd en noem maar op.
Zit het tegen in het leven trekken we gewoon de xxx kaart en heb je mooie smoes waarom het weer niet lukt en de hele wereld tegen je is want "jouw soort" wordt niet erkend.

We moeten mensen leren zelfredzaam te zijn en daarnaast ze bij te brengen dat als ze zelfs voldoende zelfredzaam zijn ook een beetje voor anderen te zorgen die dat niet (meer) zijn.
Beschaving is voor mij niks meer dan de mate waarin we voor de kwetsbare zorgen en niet of we eindeloos labels kunnen verzinnen voor gender, ras, geloof etc.

Dan nog een kleine eigen ervaring:
Op dit moment kijk ik uit op de hoofdweg. In de jaren 60 toen de rijksweg er nog niet was en al die bedrijven was daar het parcours van De Rotterdamse Leeuw.
In 1970 werden daar de laatste wedstrijden gereden. De grond ging gebruikt worden voor bedrijven en de De Rotterdamse Leeuw fuseerde met Apollo die hun parcours een stukje verder op hadden. Als ik andere kant uit raam kijk zie ik dat ook net :D

Een zomerdag in 1970. Een dag dat Jan Janssen er ook was met nog twee profs (namen heb ik ergens in en plakboek).
Profs moesten in die jaren verplicht 3 keer voor hun club rijden per jaar.
In de klasse Jeugd 12-13 jaar waar ik toen in viel hadden we ook een wedstrijdje. Er waren die dag ook twee dames (veel ouder) en daar was geen aparte klasse voor. Besloten werd om ze met ons mee te laten rijden.
Elly (of was het Ellie) won en dat viel niet in goede aarde :mrgreen:

Mannen, gewezen mannen, halve mannen die bij de vrouwen winnen is misschien niet leuk maar andersom zorgde toch ook voor veel protest :mrgreen:
Je ziet het verkeerd, iedereen moet ten allen koste (tegen zichzelf) beschermd worden, voor alles labels (excuses) verzinnen en de hele maatschappij voorzien van rubber tegels. Om zo vreselijk ambetant van te worden.

Ik heb trouwens ook een label, heel exclusief en enkel voor mezelf: TL@, je eigen naam, het ultieme label (en voor mij het enige waar ik in pas)


Mannen die geklopt worden door dames, dat blijkt inderdaad een enorm heikel punt te zijn :mrgreen: Doe maar eens een ritje waar een dame sneller (bergop) rijdt, alle mannen erachter natuurlijk om dan te beseffen dat ze ontploffen en aan de kant nog even verder gaan sterven :lol: :roll:
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 jun 2022 13:41

Haha, ik werd laatst tijdens mijn ftp test ingehaald door een vrouw. Helaas ben ik de langzaamste fietser van heel Oost Brabant dus ben ik wel iets gewend. Kon niets anders dan bewondering hebben voor haar prestaties.
Maar verliezen van een vrouw is wel een dingetje bij de meeste mannen.

On topic verbaas ik me dat nog niemand is begonnen over semanya. Zij is een hardloopster met deels mannelijke fysieke eigenschappen.
Dat is pas echt een lastig onderwerp waarbij ik beide kanten begrijp en de oplossing ook niet heb.

Ouderwets als ik ben denk ik dat je als transgender niet moet willen winnen op basis van je verleden als man en de fysieke voordelen daarvan. Een paar foto’s die hier boven staan zijn voor mij duidelijk genoeg.
Als je sterk genoeg bent om gehoor te geven aan de transitie om te worden hoe je je voelt dan heb je volgens mij al de grootste overwinning behaald die er is. Ik heb daar een groot respect voor.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2335
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 20 jun 2022 15:51

Mbt Semanya, even geleden was er wat op tv rondom intersekse. Ik herinner me dat dit procentueel gezien om best wat mensen gaat. Als ik Google, is de algemene deler dat het om circa 1% van de wereldbevolking gaat. Ik vind dat nog best veel.

Ik vind die case van Semanya misschien wel de lastigste binnen deze discussie. Iemand wordt gewoon geboren zoals hij/zij is en maakt geen transitie door. I.h.g.v. Semanya heeft ze als vrouw duidelijk voordeel van haar mannelijke eigenschappen. De mannelijke kenmerken zijn bij haar ook wel erg duidelijk te zien. Dat vergroot de controverse rond haar persoon waarschijnlijk ook wel. Maar ik vraag me dan af: zijn er sportsters waarbij we niet weten dat ze intersekse zijn maar wel net even dat extraatje hebben?

Ik weet niet of je hier op moet gaan selecteren. Waar trek je de streep? Goede klimmers en sprinters hebben ook aangeboren eigenschappen die gewone stervelingen niet hebben.

Lastig lastig....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 jun 2022 15:56

Waarom zou een vrouw in competitieverband willen sporten tegen opponenten waarvan ze weet dat ze daar niet van gaat winnen?
Waarom zou je je als vrouw het snot nog voor de ogen willen trainen om toch nooit een podiumplek te behalen?

Plaats reactie