Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2022 22:16

wasbeer2006 schreef: 06 aug 2022 21:14 buiten dat er altijd landen zijn die straks mannen voor de sport om laten bouwen.

Tsja, op zijn minst twijfelachtig….
Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 06 aug 2022 22:42

Plakzuil schreef: 06 aug 2022 06:48 Welk bezwaar is er om transgender vrouwen mee te laten sporten in de vrouwen categorie? Vergeet niet dat we dan hebben over vrouwen die wellicht als man geboren zijn maar hun hele transitie al gemaakt hebben en in 'biologische' zin dus al een tijd (bij triathlon nu 2 jaar) vrouw zijn.
Ehm, nee. Transseksuele mensen, mensen die van geslacht zijn veranderd, kunnen al sinds 1985 officieel hun geboorteakte laten wijzigen en die doen al decennia met vrouwen mee. In het wielrennen b.v. Natalie van Gogh. Toch is dat niet eerlijk, want ook deze mensen hebben een significant fysiek voordeel.

Waar de discussie nu meest over gaat zijn transgenders, mannen die zich als vrouw voordoen en niet de intentie hebben iets aan hun mannelijkheid te doen. Het is duidelijk dat transgenders een enorm fysiek voordeel hebben op vrouwen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 aug 2022 22:42

wasbeer2006 schreef: 06 aug 2022 21:14 Personen die als man geboren zijn nooit mee laten doen bij de vrouwen.
Dat is gewoon fysiek niet eerlijk, buiten dat er altijd landen zijn die straks mannen voor de sport om laten bouwen.

De kans dat er een trangender dusdanig goed is, is klein gezien je naar alle waarschijnlijkheid in je belangrijke jaren je focus ergens anders hebt liggen.
Het is al lastig genoeg als je dat moet doormaken.
De eerste beste mannelijke belofte ( om het maar even bij het fietsen te houden) rijdt 99% van de elite dames er af…
Zelfs met een BH aan,

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 07 aug 2022 08:21

Lcsmet schreef: 06 aug 2022 08:20
Plakzuil schreef: 06 aug 2022 06:48 Welk bezwaar is er om transgender vrouwen mee te laten sporten in de vrouwen categorie? ............
Ik ga je vraag even omdraaien.
Welk bezwaar is er om transgender personen niet gewoon in te delen met de mannen?
Goed punt. Daar zie ik inderdaad ook geen bezwaar in.

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 07 aug 2022 08:24

Christine schreef: 06 aug 2022 22:42
Plakzuil schreef: 06 aug 2022 06:48 Welk bezwaar is er om transgender vrouwen mee te laten sporten in de vrouwen categorie? Vergeet niet dat we dan hebben over vrouwen die wellicht als man geboren zijn maar hun hele transitie al gemaakt hebben en in 'biologische' zin dus al een tijd (bij triathlon nu 2 jaar) vrouw zijn.
Ehm, nee. Transseksuele mensen, mensen die van geslacht zijn veranderd, kunnen al sinds 1985 officieel hun geboorteakte laten wijzigen en die doen al decennia met vrouwen mee. In het wielrennen b.v. Natalie van Gogh. Toch is dat niet eerlijk, want ook deze mensen hebben een significant fysiek voordeel.

Waar de discussie nu meest over gaat zijn transgenders, mannen die zich als vrouw voordoen en niet de intentie hebben iets aan hun mannelijkheid te doen. Het is duidelijk dat transgenders een enorm fysiek voordeel hebben op vrouwen.
Ah ok, dat had ik niet op mijn netvlies. Ik dacht dit ging om 'omgebouwde' mannen maar het gaat dus juist 'niet-omgebouwde' mannen die zich identificeren als vrouw zonder daadwerkelijk de fysieke transitie te maken? Das wel een andere discussie denk ik!

Plakzuil
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 mei 2021 15:57

Plakzuil 07 aug 2022 08:28

Uiteindelijk moet de oplossing denk ik zitten in een eigen categorie. En die categorie zal smal en dun bezet zijn maar dat is dan gewoon de realiteit. Ik denk het het best te vergelijken is met paralympische spelen. Om het daar 'eerlijk' te houden qua sport hebben ze ook tich verschillende categorieën afhankelijk van je handicap. Hier zou je ook de oplossing kunnen zoeken in een categorie mannen, vrouwen, non-binair, transgender, transseksueel etc. etc.

Ik denk overigens dat het wel mee zal vallen met landen die mannen om gaan bouwen naar vrouw om dan competatief te zijn in die categorie. Dat zou hetzelfde zijn als iemand's arm of been amputeren zodat ze daarna kunnen winnen bij de paralympische spelen denk ik.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 aug 2022 11:58

Christine schreef: 06 aug 2022 22:42


Waar de discussie nu meest over gaat zijn transgenders, mannen die zich als vrouw voordoen en niet de intentie hebben iets aan hun mannelijkheid te doen. Het is duidelijk dat transgenders een enorm fysiek voordeel hebben op vrouwen.
Jij zegt dat ze een fysiek voordeel hebben anderen zeggen van niet. Ik denk niet dat dat zo duidelijk is uit te spreken.

Bv https://youtu.be/5abgXEWQPlI

Walter

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 07 aug 2022 21:43

Plakzuil schreef: 07 aug 2022 08:24 Das wel een andere discussie denk ik!
Maar wel de discussie waar het over gaat. En het is ook niet toevallig dat trans-activisten dit punt verzwijgen.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 07 aug 2022 21:47

walter- schreef: 07 aug 2022 11:58
Jij zegt dat ze een fysiek voordeel hebben anderen zeggen van niet. Ik denk niet dat dat zo duidelijk is uit te spreken.
[/quote]

https://medium.com/@christine_10050/why ... 32fabb3d6c

Er zijn transgenders die zeggen dat ze geen fysiek voordeel hebben. Die liegen. Ik weet dat ik een significant fysiek voordeel heb t.o.v. vrouwen van mijn leeftijd. Moeilijk te testen omdat er weinig wielrensters zijn van mijn leeftijd.
Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek dat mijn standpunt onderbouwt. Google b.v. op Emma Hilton of Tommy Lundberg. Zie ook het stuk van de UCI, waar de deskundige schrijft dat transvrouwen een fysiek voordeel hebben.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 aug 2022 01:27

…Er zijn transgenders die zeggen dat ze geen fysiek voordeel hebben. Die liegen. Ik weet dat ik een significant fysiek voordeel heb t.o.v. vrouwen van mijn leeftijd. Moeilijk te testen omdat er weinig wielrensters zijn van mijn leeftijd...
Da’s nogal een uitspraak zeg! Mag ik vragen waarop je dat baseert? En welk wetenschappelijk bewijs daarvoor is?
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2022 07:18

In ieder g val spreekt Christine uit eigen ervaring. Dat kunnen er niet zoveel zeggen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 aug 2022 09:03

Het probleem wordt nu vooral benaderd vanuit topsport perspectief. Tegelijkertijd zal er maar een miniem percentage ( onder transgender vrouwen ) zijn die uberhaupt topsport ambieert. Met een eigen categorie krijg je in de breedtesport nooit meer dan hooguit een tiental deelnemers, dat lijkt me ook niet erg interessant. Op wereldniveau kan het misschien. En of een transgender dame in Nederland nu bij de sportklasse/amateurs ( mannen), elite dames moet rijden zal ook een beetje per geval verschillend zijn. Bij deze gevallen gewoon verplichte keuring met V02 max en wattage en dan indelen.
En anders kunnen ze ook nog gewoon leuke dingen doen zoals Gran fondo's. We hoeven ze nergens voor uit te sluiten, maar we hoeven ze ook niet te laten domineren. Iemand die bij Dames elite overwinningen aan elkaar rijdt, zal bij de amateurs A mannen pelotonvulling zijn. Maargoed 70% van de renners daar is meestal ook pelotonvulling en wordt ook geen topsporter. Ik was bij de Amateurs redelijk op niveau en als ik elite ging rijden pelotonvulling in de achterste helft.

Ik geloof er ook niet zo in dat landen die mensen om laten bouwen. Maar de vrouwen met een natuurlijk hoog testosteron of andere vergelijkbare variatie komen natuurlijk overal vanzelf boven drijven als ze fanatiek aan sport gaan doen. Tussen de beste vrouwen en mannen in de sport zal je bij kans natuurlijk vaker de genetische extremen tegenkomen. Sport is per definitie redelijk oneerlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie