Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 aug 2022 14:42

bartdr schreef: 10 aug 2022 13:26 Kan je dat niet algemeen toepassen? Level playing field is er dan ook direct.
Hoe wil je dat de TdF met 600 man/vrouw/lhbt...xyz? Of bedoel je het anders?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 aug 2022 21:36

Jans schreef: 10 aug 2022 14:42
bartdr schreef: 10 aug 2022 13:26 Kan je dat niet algemeen toepassen? Level playing field is er dan ook direct.
Hoe wil je dat de TdF met 600 man/vrouw/lhbt...xyz? Of bedoel je het anders?

Volgens mij heet het vooralsnog de “Tour feminine” lijkt me heel duidelijk wie er aan mee mag doen toch?’
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 10 aug 2022 21:42

De vraag die niemand beantwoordt, ook niet buiten dit forum, is "waarom zou je transvrouwen bij de vrouwen laten sporten" als het onderscheid tussen de categorieën "mannen" en "vrouwen" is het fysieke aangeboren verschil tussen mannen en vrouwen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 aug 2022 21:46

Enzzo schreef: 10 aug 2022 21:36
Jans schreef: 10 aug 2022 14:42
bartdr schreef: 10 aug 2022 13:26 Kan je dat niet algemeen toepassen? Level playing field is er dan ook direct.
Hoe wil je dat de TdF met 600 man/vrouw/lhbt...xyz? Of bedoel je het anders?

Volgens mij heet het vooralsnog de “Tour feminine” lijkt me heel duidelijk wie er aan mee mag doen toch?’
Ik denk toch echt van Bartdr te begrijpen dat alles tegelijk start, want de mannen krijgen de meeste aandacht op het podium. Daar reageerde ik op. Niets féminine.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 11 aug 2022 07:31

Christine schreef: 10 aug 2022 21:42 De vraag die niemand beantwoordt, ook niet buiten dit forum, is "waarom zou je transvrouwen bij de vrouwen laten sporten" als het onderscheid tussen de categorieën "mannen" en "vrouwen" is het fysieke aangeboren verschil tussen mannen en vrouwen?
Dat het 'aangeboren' moet zijn, staat helemaal nergens, dat maakt u ervan. Dus uw vraag die niet wordt beantwoord, start met een foute premisse.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2022 10:10

Er wordt ook nergens gesteld het moet. Er is de feitelijke vaststelling dat het (vooralsnog) zo is.
En al zou het wetenschappelijk gezien mogelijk zijn via medicatie o.i.d. de transvrouw "echte vrouwelijke zwakte" te bieden, dan denk ik nog niet dat dat een populair onderdeel van de behandeling gaat zijn.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 11 aug 2022 12:08

Ernie C. schreef: 11 aug 2022 10:10 Er wordt ook nergens gesteld het moet. Er is de feitelijke vaststelling dat het (vooralsnog) zo is.
En al zou het wetenschappelijk gezien mogelijk zijn via medicatie o.i.d. de transvrouw "echte vrouwelijke zwakte" te bieden, dan denk ik nog niet dat dat een populair onderdeel van de behandeling gaat zijn.
'Echte vrouwelijke zwakte'. We hebben nog werk aan de winkel ... :-).

En wetenschappelijk gezien is dat allemaal prima mogelijk. Testosteron kan prima verlaagd worden. En zoals u al kon zien, stellen bonden dit vaak ook als vereiste.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2022 12:59

gede schreef: 11 aug 2022 12:08
Ernie C. schreef: 11 aug 2022 10:10 Er wordt ook nergens gesteld het moet. Er is de feitelijke vaststelling dat het (vooralsnog) zo is.
En al zou het wetenschappelijk gezien mogelijk zijn via medicatie o.i.d. de transvrouw "echte vrouwelijke zwakte" te bieden, dan denk ik nog niet dat dat een populair onderdeel van de behandeling gaat zijn.
'Echte vrouwelijke zwakte'. We hebben nog werk aan de winkel ... :-).

En wetenschappelijk gezien is dat allemaal prima mogelijk. Testosteron kan prima verlaagd worden. En zoals u al kon zien, stellen bonden dit vaak ook als vereiste.
En dan blijft voorlopig nog de vraag, wat neemt iemand voor kracht etc. mee uit zijn leven toen hij nog als man rondliep. De wetenschappers lijken het daar toch voorlopig niet met elkaar eens te zijn. Laat staan de niet-wetenschappers.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 11 aug 2022 13:38

Jans schreef: 11 aug 2022 12:59
gede schreef: 11 aug 2022 12:08
Ernie C. schreef: 11 aug 2022 10:10 Er wordt ook nergens gesteld het moet. Er is de feitelijke vaststelling dat het (vooralsnog) zo is.
En al zou het wetenschappelijk gezien mogelijk zijn via medicatie o.i.d. de transvrouw "echte vrouwelijke zwakte" te bieden, dan denk ik nog niet dat dat een populair onderdeel van de behandeling gaat zijn.
'Echte vrouwelijke zwakte'. We hebben nog werk aan de winkel ... :-).

En wetenschappelijk gezien is dat allemaal prima mogelijk. Testosteron kan prima verlaagd worden. En zoals u al kon zien, stellen bonden dit vaak ook als vereiste.
En dan blijft voorlopig nog de vraag, wat neemt iemand voor kracht etc. mee uit zijn leven toen hij nog als man rondliep. De wetenschappers lijken het daar toch voorlopig niet met elkaar eens te zijn. Laat staan de niet-wetenschappers.
Die voorwaarde van 4 jaar geen mannencompetitie en 2 jaar lage testosteronlevels, die hebben ze toch ongetwijfeld ergens op gebaseerd?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2022 13:50

Ofwel, we versimpelen de hele sport:

- Topsport == vermaak voor het volk (altijd zo geweest), en heeft daarmee een bepaalde waard --> er is meer of minder geld mee gemoeid. Dat zorgt direct voor striktere regelgeving.

- Breedtesport is in de 1e plaats op recreatief niveau, hangt commercieel niet (of niet al te veel) vanaf.

Met dat verschil, kan je ook de regels van startgroepen verschillend insteken.

In de breedtesport kan je altijd een open klasse maken (zie trailrunning of fietscyclo's). Alles en iedereen start door elkaar.
Eventueel kan je de uitslag differentieren naar welke subgroep je maar wilt (geslacht, geslacht bij geboorte, leeftijd, gewicht, (golf)handicap, nationaliteit... )
Voor teamsporten werkt dit uiteraard wat minder goed, want zelfs als je gemengde teams hebt moet je iets vaststellen over de individuele status van atleten.

In de topsport, vanwege de belangen, moet het allemaal wat strikter. Persoonlijk krijg ik altijd al wat jeuk van de paralympische spelen. Het is supergoed dat er ruimte en aandacht en platform is voor sporten met een handicap hoor. Maar er zijn zoveel categoriën, waarom is er dan niet ook een categorie voor blanke mannen van 36 van 85+kg, met een vo2 <60 op het onderdeel fietsen?
Elke subcategorie is in feite arbitrair. En leeftijd (junioren/U23, senioren), en geslacht, zijn behoorlijk discreet dus heeft altijd best goed gewerkt. Alhoewel ook daar de voorbeelden zijn van Foekje Dilleman, of de zuid afrikaanse Samenja..., die van nature andere hormoonwaarden hadden dan een "gemiddelde" vrouw. Maar ja, wat is gemiddeld? en hoe of waar leg je dan de grens? En is een persoon met uiterlijke geslachtskenmerken van een vrouw, maar per ongeluk met hogere testostoronwaarden iets wezenlijk ander natuurlijk voordeel dan een atleet met buitengewoon grote vo2max of sprintvezels?
Met geslachtsveranderingen krijg je daar een hele andere groep bij. Moet je die uitsluiten van topsport en dan alleen in de breedtesport open categorie laten deelnemen? Of in de topsport nog aan de sportbonden laten daarin te kiezen? ik kan me voorstellen dat er sporten zijn waarbij het verschil tussen de geslachten niet zo groot is. Of dat het er wel is, maar waarbij de spieropbouw/trainingsverleden niet zo relevant is (bijv. een gewichtheffer is bevoordeeld met de spieropbouw uit het verleden, maar in het schermen geldt dat - denk ik- niet of nauwelijks.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 11 aug 2022 15:42

Het voorstel is: twee categorieën, eentje voor alleen vrouwen, en een open categorie voor iedereen. Dan is iedereen tevreden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2022 15:55

Nou, die vrouwencategorie is er al. En die geeft nu al ontevredenheid.
Namelijk de voorbeelden van vrouwen die iets minder vrouwelijk zijn dan de "gemiddelde" vrouw.
En de mensen die niet als vrouw geboren zijn (fysiek), maar de transformatie naar vrouw doorlopen.

Dus ja, je kunt ook starten met altijd 1 open veld.
Maar omdat mensen houden van winnen, en het dus leuker is als er meer mensen een kans maken om te winnen, en daarmee de participatie in de sport vergroot (wat ook wel weer een gezondheidscomponent heeft), worden allerhande categoriën gedefinieerd. Man/Vrouw, gewicht, leeftijd, bewezen niveau.

Misschien zit in dat laatste wel de crux. organiseer de sport altijd gemengd en open. En met een indeling op niveau/klasse oid maak je voor iedereen een vorm van competitie nog aantrekkelijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie