Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 aug 2022 12:49

NicoNB schreef: 04 aug 2022 12:47
...

Er zijn genoeg voorbeelden in de sport waarbij mannen die nu in de categorie vrouw vallen er met de mediales vandoor gaan.

...
[/quote]
Neen; dat is niet waar...

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 04 aug 2022 12:52

gede schreef: 04 aug 2022 12:19 Transgenders maken nu eenmaal deel uit van de maatschappij en ze dienen geaccepteerd te worden in hun nieuwe geslacht, hoe lastig sommigen dat ook blijven vinden. Het heeft echt geen enkele zin om zich daar tegen te blijven verzetten.
Het gaat niet om "accepteren". Het gaat erom dat mensen in de sport meedoen in de categorie die voor hun is bedacht. In de sport maakt je "gender" niet uit. De vrouwencategorie is bedoeld voor mensen van het vrouwelijk geslacht, met een vrouwelijke lichaamsbouw. Transvrouwen hebben dat niet en kunnen gewoon bij de mannen meedoen.

De FINA (zwembond) verandert de categorie "mannen" in "open", zodat transmensen zich daarin niet uitgesloten hoeven te voelen. Dat moeten alle sportbonden doen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 aug 2022 13:01

In het kanaalzwemmen is enige categorie overbodig.
De triathlon heeft al zevenduuzend verschillende categorieen, daar had er best 1 voor transgenders bij gemogen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2022 13:03

walter- schreef: 04 aug 2022 12:49
NicoNB schreef: 04 aug 2022 12:47 ...
Er zijn genoeg voorbeelden in de sport waarbij mannen die nu in de categorie vrouw vallen er met de mediales vandoor gaan.
...
Neen; dat is niet waar...
Is je google stuk?

Eerste zoekopdracht die ik doe, eerste resultaat.
Commentators clash over controversial first transgender world champion

Ik denk dat de suggestie van Christine die de keuze van de FINA aanhaalt een optie is die recht doet aan iedereen een geen nieuwe vorm van competitie vervalsing creëert.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 aug 2022 13:06

NicoNB schreef: 04 aug 2022 13:03
walter- schreef: 04 aug 2022 12:49
NicoNB schreef: 04 aug 2022 12:47 ...
Er zijn genoeg voorbeelden in de sport waarbij mannen die nu in de categorie vrouw vallen er met de mediales vandoor gaan.
...
Neen; dat is niet waar...
Is je google stuk?

...
Ik verwacht dat je een paar 1000 voorbeelden kan geven... niet 1.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 04 aug 2022 13:24

pino schreef: 04 aug 2022 13:01 In het kanaalzwemmen is enige categorie overbodig.
De triathlon heeft al zevenduuzend verschillende categorieen, daar had er best 1 voor transgenders bij gemogen.
Apart steken is net wat ze niet willen...

En trouwens, denk jij dat er meer dan 2 transgenders aan triathlon op niveau doen? Wordt een spannende categorie...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 aug 2022 13:28

NicoNB schreef: 04 aug 2022 13:03 ...

Ik denk dat de suggestie van Christine die de keuze van de FINA aanhaalt een optie is die recht doet aan iedereen een geen nieuwe vorm van competitie vervalsing creëert.
Vervalsing is als je de regels niet respecteert. Dat is hier nergens het geval. De discussie is wat de regels zouden moeten zijn. Als de regels gevolgd wordt is er geen vervalsing.

Er is de mening van Christine, er is de mening van anderen (bv Philippa York).
Zelf denk ik dat de regels zoals bv de triatlonbond ze hier voorstelt fair genoeg zijn voor iedereen in de vrouwencategorie. Of omgekeerd; dat regels voor transvrouwen minder fair zouden zijn als ze verplicht werden in de 'open categorie' deel te nemen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4618
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 aug 2022 13:37

walter- schreef: 04 aug 2022 13:06

Ik verwacht dat je een paar 1000 voorbeelden kan geven... niet 1.
Genoeg voorbeelden betekent een paar duizend voorbeelden ??? Blijkbaar wil je veel individuele gevallen negeren om je gelijk te halen. Elk geval is er één te veel.
Een paar voorbeelden (die je heel makkelijk kan vinden met google maar je moet het wel willen natuurlijk )

Cooper JayCee (gewichtheffen), Dumaresq (mtb), Hubbard (gewichtheffen), Veronica Ivy (baanwielrennen), Lawless Lana (golf), Telfer (hordelopen), Weatherly (mtb), Petrillo (100, 400 para lopen, Abreu (volley), Mouncey (handbal), Terry Miller (lopen), Layt (estafette lopen), Bagger (golf), McKinnon (race), Thomas (zwemmen), Clarendon (basket), en als je wat moeite doet vind je er nog een heleboel, allemaal atleten die resultaten neerzetten die ze voorheen niet zouden halen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2022 14:07

Woke helpt de wereld om zeep.
Ik identifeer mij als.................
Je bent man, vrouw of iets anders, maakt mij allemaal niet uit.
Maar ga aub niet staan zagen omdat je bij een zelf gekozen verandering niet meer bij de ene noch de andere mag meedoen.
Het leven bestaat uit keuzes maken met alle voor- en nadelen die daar bij horen.
Wat een hoop gedoe om, uiteindelijk, enkelingen toch hun zin te kunnen geven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 04 aug 2022 14:16

Imho is het toch makkelijk: voor de vrouwen categorie een regel maken dat je daar alleen kan meedoen als je als vrouw geboren bent. Ben je dat niet, kun je meedoen aan de open categorie waar iedereen mag meedoen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 aug 2022 14:54

Dat werkt ook niet. Als je al 'vrouw' geboren bent en zo staat het dus in je geboorte-acte. Maar later blijkt dat je eigenlijk een soort half-vrouw-man bent. En je laat je op je 16de ombouwen tot jongen, dan heb je wel vet veel voordeel in de vrouwencompetitie.
Live fast; die young. mijn blog

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 04 aug 2022 15:33

lugosi schreef: 04 aug 2022 13:37
walter- schreef: 04 aug 2022 13:06

Ik verwacht dat je een paar 1000 voorbeelden kan geven... niet 1.
Genoeg voorbeelden betekent een paar duizend voorbeelden ??? Blijkbaar wil je veel individuele gevallen negeren om je gelijk te halen. Elk geval is er één te veel.
Een paar voorbeelden (die je heel makkelijk kan vinden met google maar je moet het wel willen natuurlijk )

Cooper JayCee (gewichtheffen), Dumaresq (mtb), Hubbard (gewichtheffen), Veronica Ivy (baanwielrennen), Lawless Lana (golf), Telfer (hordelopen), Weatherly (mtb), Petrillo (100, 400 para lopen, Abreu (volley), Mouncey (handbal), Terry Miller (lopen), Layt (estafette lopen), Bagger (golf), McKinnon (race), Thomas (zwemmen), Clarendon (basket), en als je wat moeite doet vind je er nog een heleboel, allemaal atleten die resultaten neerzetten die ze voorheen niet zouden halen.
Sowieso, het gegeven dat de discussie zich voor vrijwel de volle 100% richt op transvrouwen in vrouwencompetities zegt toch simpelweg genoeg.

En daarnaast is testosteron niveau wel een hele beperkte indicatie.
Zaken als botdichtheid, aanhechting van spieren, lengte, hoeken en bewegelijkheid van gewrichten zijn allemaal zaken die echt niet veranderen door je testosteron niveau omlaag (of juist omhoog) te brengen.

Plaats reactie