Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 17:21

Ik durf op elk feestje mijn politieke voorkeur te melden. (Sociaal midden, niet persé D66!)
Ik doe het niet altijd maar dat is wat anders
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2022 17:22

Ernie C. schreef: 19 jun 2022 16:59 Op zich eens maar het politiek zichtbare deel van links profileert zich steeds meer met "woke" onderwerpen en steeds minder met opkomen voor de normale burger.
D66 is een van de aanjagers van een X in het paspoort bijvoorbeeld, volgens mij zijn er zinvollere topic te bespreken in de kamer. Kaag die gister even de haat tegen vrouwen “middeleeuwse proporties ziet krijgen”, en dus maar even vergeet dat Rutte, De Jonge en Van Dissel gewoon man zijn. Het beoordelen van historie (slavernij bijv) uit een hedendaags eenzijdig (blank én zwart waren volop betrokken bij slavernij) perpectief.
Links drijft af van de gemiddelde burger die best nog wil bewegen door dit soort profilerend gedrag.
(Extreem)rechts lacht zich rot, kiezers komen vanzelf aanwaaien.
Ik wil niet (en zal nooit) pvv of fvd stemmen, maar zo blijft een vvd wel aan de macht. Ik heb er uit halve wanhoop ook op gestemd, maar of we dat echt willen….?

Ik durf ook dit soort zaken gewoon op een feestje uit te spreken. Als ik daar op wordt afgerekend ben ik blijkbaar op de verkeerde party terecht gekomen van mensen die geen open gesprek willen voeren.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 18:07

:lol:
Ik hoop echt dat wij elkaar nog eens onverhoopt op een feestje tegenkomen Daniel. Dan gaan we deze discussie zeker voeren.

Als partystarter; vvd zou ik echt nooit stemmen :mrgreen:

Maar serieus, het is inderdaad wel een thema wat hoog op sommige linkse agenda’s staat maar dat wil echt niet zeggen dat het hele woke gebeuren een exclusief links thema is.
SP bijvoorbeeld is in die woke hoek bijna net zo extreem als de pvv
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2022 18:42

Klopt. En ondanks dat ik ver weg sta van een groot deel van het SP gedachtengoed heb ik wel respect voor die partij.

Tsja….vvd…. Ben ik er blij mee? Zeker niet. Is er veel serieuze keus op centraal rechts? Ook niet. Dus vooral tactische stem geweest om tegenwicht te creëren voor het blok Klaver/Kaag. Overigens is er momenteel geen enkele partij waar ik mij thuis voel, maar dat gevoel is volgens mij iets wat heel breed leeft in de samenleving.
Enne, real life discussies zijn vaak stuk genuanceerder dan forumverhaaltjes ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 19 jun 2022 19:04

daniel1975 schreef: 19 jun 2022 16:23 Overigens heb ik voor deze dame wel respect en is dan toch wel weer de uitzondering. Wil niet als rolmodel worden bestempeld en doet gewoon normaal.
Dat is wat tot een aantal jaren geleden normaal was: niet willen opvallen als trans en gewoon normaal doen. Doe ik ook. Maar dat wordt steeds lastiger.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 19:28

Christine schreef: 19 jun 2022 19:04
daniel1975 schreef: 19 jun 2022 16:23 Overigens heb ik voor deze dame wel respect en is dan toch wel weer de uitzondering. Wil niet als rolmodel worden bestempeld en doet gewoon normaal.
Dat is wat tot een aantal jaren geleden normaal was: niet willen opvallen als trans en gewoon normaal doen. Doe ik ook. Maar dat wordt steeds lastiger.

Als ik zo vrij mag zijn CHRISTINE, ben jij dan ook iemand van die transitie mensen?
Niet omdat ik daar een mening over heb hoor maar ik ben gewoon benieuwd waarom dit onderwerp je zo raakt en vooral hoe je daar dan tegenover staat (maar dat had je al verwoord in je openingspost)

Haha en wel mooi voor de diversiteitsscore op dit forum :mrgreen:
Waarmee ik maar wil aangeven hoe irrelevant dit soort discussies soms zijn ;)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jun 2022 19:55

Enzzo schreef: 19 jun 2022 16:52 ....
Conclusie: het pand is gevuld met een keur aan verschillende toiletten maar er is geen ruimte meer voor lesruimtes…
....
Toen ik "klein" was had je in de meeste volkscafes 1 toilet om te zitten en een "bak" waar je rechtstaand moest plassen.
Meer was het echt niet.

Als er iemand zich identificeert als paard gaan ze dan ook een toilet van stro voorzien?

De woke waanzin ten top.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jun 2022 20:26

Enzzo schreef: 19 jun 2022 17:21 Ik durf op elk feestje mijn politieke voorkeur te melden. (Sociaal midden, niet persé D66!)
Ik doe het niet altijd maar dat is wat anders
Ik stem al van bij de eerste keer dat ik moest gaan stemmen, in 1981, op dezelfde partij.
Alhoewel dezelfde? In 2004 is ze verplicht van naam gewijzigd.
En wie mij echt kent weet waarom ik dat doe, dat ga ik op dit forum niet uit de doeken doen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2022 20:28

Paard wordt lastig, Pastafari mocht ook niet :mrgreen:

Afbeelding
Less is bore

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 19 jun 2022 20:32

Ik ben wel voor genderneutrale toiletten, voornamelijk omdat het bedrijfsmatig efficienter is, die dingen staan toch het grootste gedeelte van de dag niets te doen. Overigens is daar in de trans-wereld ook onenigheid over. Sommigen zijn heel trots dat ze eindelijk naar het juiste toilet mogen, anderen willen juist dat er voor iedereen zo min mogelijk onderscheid is.

Een X in je paspoort is zo makkelijk geregeld, dus dat haalt niet weg van voor jou belangrijkere discussies. Bovendien doe je er echt helemaal tekort mee door het wel te regelen.

Wat definieert of je man of vrouw bent is niet zo makkelijk als penis/vagina, of XX/XY. Dat deelname van trans-vrouwen (aub niet ex-mannen, als volwassene wil je ook geen ex-kind genoemd worden) bij sport tot voordelen kan leiden is waar. Wat dan eerlijk is hangt van je definitie af, en daar kan je dus over discussieren. De FINA (zwembond) heeft vandaag overeengekomen dat transvrouwen niet mogen deelnemen aan vrouwenzwemmen, tenzij de transitie compleet is voor het 12e levensjaar. Ik snap de redenering, maar vind het wel heel strikt.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2022 20:58

Maar dat is nu juist iets waar dit artikel van de UCI een stelling in neemt.
artikel uci schreef: The latest scientific publications clearly demonstrate that the return of markers of endurance capacity to "female level" occurs within six to eight months under low blood testosterone, while the awaited adaptations in muscle mass and muscle strength/power take much longer (two years minimum according to a recent study). Given the important role played by muscle strength and power in cycling performance, the UCI has decided to increase the transition period on low testosterone from 12 to 24 months. In addition, the UCI has decided to lower the maximum permitted plasma testosterone level (currently 5 nmol/L) to 2.5 nmol/L. This value corresponds to the maximum testosterone level found in 99.99% of the female population.


In hoeverre dit medisch juist is en statistisch correct weet ik niet maar ze baseren zich dus wel ergens op.

Dat is ook de reden waarom ik me afvraag in hoeverre dit nu zo’n probleem is?
Veel mensen reageren blijkbaar vanuit hun mening over zaken die hiermee te maken hebben (woke, politiek, oneerlijke concurrentie)
Maar wie heeft het aangehaalde artikel eigenlijk gelezen? Er zitten wel wat redelijk ogende argumenten in hoor. Maar ik zou daar juist vanuit de wetenschap en statistieken graag wat argumenten over horen van mensen die daar iets meer over weten.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 19 jun 2022 21:03

Enzzo schreef: 19 jun 2022 20:58 Maar dat is nu juist iets waar dit artikel van de UCI een stelling in neemt.
...
Maar wie heeft het aangehaalde artikel eigenlijk gelezen? Er zitten wel wat redelijk ogende argumenten in hoor. Maar ik zou daar juist vanuit de wetenschap en statistieken graag wat argumenten over horen van mensen die daar iets meer over weten.
Het onderliggende stuk zegt dat men kiest voor inclusie boven eerlijkheid. Er staat ook dat het wellicht niet wenselijk of mogelijk is de vrouwensport met transvrouwen eerlijk te houden.

https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5 ... e_2022.pdf

Plaats reactie