Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 jun 2022 21:06

Het is juist wel eenvoudig. Een vrouwen categorie en een vrije categorie. In die laatste vallen dus alle mannen en alles wat geen vrouw is. De moeilijkheid zit hem in het definiëren wat nu precies een vrouw is. En als men daar ook niet uitkomt, is de oplossing uiteindelijk nóg eenvoudiger. Gewoon één categorie.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jun 2022 21:07

Terug naar 1900 dus? Sporten is alleen voor mannen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jun 2022 21:10

lugosi schreef: 20 jun 2022 19:06
walter- schreef: 20 jun 2022 18:45
De UCI verwijst specifiek naar wetenschappelijk onderzoek dat zegt dat na 2 jaar lage testosteron er geen voordeel is meer van je vorige mannelijke geslacht (corrigeer me als ik het verkeerd duid).
...
Omdat het verschil reduceren tot testosteron een aanfluiting is. Uci beroept zich op studiemateriaal dat hun (politieke) visie ondersteunt....
Heb je info dat het een "politieke" visie is? Wat zou die politieke visie dan zijn?

Ik heb het nog even opnieuw gelezen; UCI verwijst dat verandering in voordeel van de hoge testosteron levels minstens 2 jaar is. Niet dus dat je voordeel na 2 jaar weg is. Dus mijn voorstelling leek niet juist.
Of ook; UCI sluit expliciet 1 op 10.000 vrouwen van vrouwen sport uit omdat ze van nature te hoge testosteronniveaus hebben (danwel vermoed ik dat ze iets moeten nemen om deze niveaus te verlagen). Dat zijn denk ik een 1.500 vrouwen in bv Nederland.

Hier was een recente quantum fysische benadering van de vraag in hoeverre transvrouwen eerlijk deelnemen (spoiler allert; sinds wanneer gaat sport over 'eerlijk'?). https://youtu.be/cZ9YAFYIBOU
Vooral relevant als je de wetenschappelijke referenties wil.

Zelf zie ik er allemaal niet zoveel problemen in. Alsof er iemand in vrouw verandert om beter aan sport te kunnen doen (of zoals Pippa York het stelt: zonder de testosteron ben ik niet meer competitief ;-)).

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2022 21:11

@Rob: Dat zou inderdaad de voor de hand liggende uitkomst zijn als je langs dezelfde lijn (die van de "vrouw is een sociaal, geen biologisch construct" bedoel ik) doorredeneert. Dat is ook precies wat ik bedoel met een eerdere opmerking dat men aan de stoelpoten van de legitimiteit van vrouwensport zaagt zonder het zelf door te hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2022 21:33

Jans schreef: 20 jun 2022 21:07 Terug naar 1900 dus? Sporten is alleen voor mannen.
Hoeveel damessporten draaien een positief saldo? Ik denk alleen het tennis en misschien MMA bij een enkele bond. En dan bedoel ik dat er iemand wat verdiend van het uitzenden op tv. Voor de rest moet er geld bij van de overheid of dat door de mannen wordt verdiend. Dat niveau zijn we helaas dus nog nauwelijks ontstegen.
Campagnolo Ultra Dork

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 jun 2022 21:45

Er is maar 1 categorie “ mens”. De rest is allemaal gehandicapt: verkeerde chromosomen, te jong, te oud, te dik, te lui, geen plassertje en daar zijn categorieën voor.
Probleem wordt het als mensen onderbenen gaan laten afzetten om met blades harder te gaan of linker armen bij het schaatsen.
Niet zijken maar reiden !

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 jun 2022 22:41

Ik heb het nooit eerlijk gevonden dat vrouwen met mannelijke capaciteiten de vrouwen met vrouwelijke capaciteiten kunnen domineren. Verder wens ik daar niet op in te gaan want die discussie eindigt nooit.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jun 2022 23:09

ottorongo schreef: 20 jun 2022 22:41 Ik heb het nooit eerlijk gevonden dat vrouwen met mannelijke capaciteiten de vrouwen met vrouwelijke capaciteiten kunnen domineren. Verder wens ik daar niet op in te gaan want die discussie eindigt nooit.
ik ben dan wel benieuwd wat mannelijke capaciteiten zijn ;-).

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 jun 2022 23:30

Daar gaan we alweer. :twisted:
rep. Ik gebruik uitdrukkelijk het woord capaciteiten om een algemene benadering te benadrukken en om niet op elk woord ter verantwoording te worden geroepen.
Ik heb mijn mening gedropt en dat volstaat voor mij - Ok?
Laatst gewijzigd door ottorongo op 21 jun 2022 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jun 2022 00:27

ottorongo schreef: 20 jun 2022 22:41 Ik heb het nooit eerlijk gevonden dat vrouwen met mannelijke capaciteiten de vrouwen met vrouwelijke capaciteiten kunnen domineren. Verder wens ik daar niet op in te gaan want die discussie eindigt nooit.
Ik ga eerder beweren dat er gewoon discussie is omdat je gewoon niet vertelt wat je eigenlijk bedoelt. Dan kan je eeuwig op je eigen standpunt blijven omdat je geen tegenargumeten kan krijgen of extra argumenten die je standpunt kunnen bevestigen.
Zo wordt niemand slimmer.
Met je bewering kan je net zo goed voorstander zijn van wat de UCI naar voor brengt of net een tegenstander.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 jun 2022 08:56

Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 21 jun 2022 09:18

ottorongo schreef: 20 jun 2022 22:41 Ik heb het nooit eerlijk gevonden dat vrouwen met mannelijke capaciteiten de vrouwen met vrouwelijke capaciteiten kunnen domineren. Verder wens ik daar niet op in te gaan want die discussie eindigt nooit.
Dat mag je rustig vinden, maar dan komen we toch altijd weer uit op: definieer 'vrouwen met mannelijke capaciteiten'...

Hoe ga jij dat bepalen? Het feit dat je direct aangeeft dat er er niet op in wil gaan, verraadt al dat je zelf niet weet wat je ermee aan moet.

In mijn ogen is het allemaal vrij duidelijk: je bent vrouw op basis van het geslacht waarmee je op aarde gekomen bent. Elk product dat tracht daar wat aan te veranderen, is niet toegestaan als topsporter in de categorie 'vrouw'.

Plaats reactie