Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadelkeuze geslaagd!

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 16 jun 2022 11:10

Jarenlang heb ik op het bij mijn fiets geleverde zadel gereden (Syncros RR2.0), dat uitstekend paste bij het kleurenschema van de fiets. Het is een smal, hard, plat zadel, maar was aan vervanging toe vanwege speling van de rails in de neus van het zadel (waar je niets aan kunt stellen). Ik hield het er uren op vol, maar het dek is eigenlijk te glad, waardoor ik soms (met name bij klimmen) naar achteren glijd (ondanks 6,5 cm achter het bracket). Daarom dacht ik eens gebruik te maken van de '30 dagen proberen' actie van een bekende aanbieder. Mijn keuze viel uiteindelijk op de (heeft u even?) Selle Italia SLR Boost Superflow Ti S3. Die ben ik nu aan het proberen, met het idee binnen 30 dagen weer een andere te proberen. Na 2 ritten (35 resp. 102 km) begint het op een blijvertje te lijken. Alle voordelen (houdt je positie goed vast, maakt diep zitten comfortabel, vorm past bij mijn bouw, luxe uitstraling, zeer licht) zijn natuurlijk puur persoonlijk. Wat me het meest intrigeert is dat het een behoorlijk ander zadel is dan ik had (korter, stroef dek, vaste zitpositie, opening). Hoe kwam ik daar dan op? Door de (geringe) nadelen van mijn oude zadel te ontdekken en door de ID-match van Selle Italia. Die heb ik wel gemanipuleerd, omdat mijn bouw, flexibiliteit en persoonlijke wensen daar in strijd met elkaar lijken.

Dit is een toevalstreffer, maar ik vroeg me af hoe jullie die keuze maken en of je al bent geslaagd.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 16 jun 2022 11:47

Ik zit al jaren op Selle Italia SLR TM S1, is gewoon perfect voor mij!
Voor de komst van de SLR reed ik op een Flite.
Op mijn nieuwe Sensa, zat een wat breder zadel met zo'n gat en was wat stroever. Ik vind een glad zadel juist weer perfect wat meer bewegings vrijheid, dus na 2 dagen gauw een SLR besteld. Ik rij op dit zadel gemakkelijk 200+ ritten zonder enig probleem.
Afgelopen zaterdag nog 253 kilometer tijdens LM, nee ik heb mijn perfecte zadel al jaren geleden gevonden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 16 jun 2022 12:56

Proberen, proberen, proberen en dan kom je er achter wat wel of niet bij je past.
Ik had altijd een bontrager arvada comp op mijn fietsen.
Prima zadel, alleen bij lange ritten kreeg ik een dof gevoel en erg grote bulten in de naad van mijn lies en zak.

Toen heb ik een bike en zadelfit gedaan en daar kwamen een paar zadels uit. (maar die zijn het niet geworden!)
Die zadels hadden een lage zadeldruk, alleen je fietst er dan maar max 5 minuten op.
Toen ik met zo'n zadel buiten ging fietsen ervaarde ik toch nog veel last en dat het niet fijn zat.

Maar ik heb toen kennis gemaakt met "short nose zadels", daar heb ik toen ook mee getest met de prologe dimension.
Toen had ik geen zadelpijn meer met buitenritjes van 100KM+, alleen daar kreeg ik het weer van in mijn rug...
Dus toch verder gezocht in de short nose, en uitgekomen bij de specialized power!!
Met andere woorden je voelt het wel als je een geschikt zadel gevonden hebt.
Heb daar ook geen zadeldruk meting meer mee laten doen.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 16 jun 2022 13:46

Proberen, proberen, proberen en nog eens proberen.

Ik reed altijd op een Specialized Toupé en had na 100km wel klachten maar dat nam ik voor lief. Totdat mijn zadel kapot ging en ik een nieuwe Toupé kocht. Dat zadel week af van mijn Toupé waardoor mijn klachten groter werden. Ik was toe aan een nieuw zadel.
Ik denk dat ik wel 20 zadels heb getest en/of gekocht en weer verkocht voordat ik bij mijn huidige zadel uit kwam.
Alle soorten en maten hebben de revue gepasseerd. SMP, Specialized Power, andere short nose zadels, Fizik, Brooks ik was echt te einde raad.
Bij een fietsenmaker in de buurt deed ik mijn beklag over de gewijzigde specificaties van de Toupé en mijn zoektocht. Hij wees mij op de zadels van Fabric.
Die heb ik gekocht, getest en niet meer weg gedaan. Ik heb inmiddels vier van deze zadels, op elk van mijn fietsen.
Het is een Fabric Line Shallow Race Zadel 134mm

Kocht ik laatste een Cube Agree, daar zit een short nose zadel op: Natural Fit Nuance Lite die blijkt ook prima!
Opgeven is geen optie!

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 16 jun 2022 13:59

Da's ook een probleem: tegen de tijd dat je fijne zadel aan vervanging toe is, hebben ze meestal het model aangepast, wat niet voor iedereen positief uitpakt.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 jun 2022 14:04

Ik heb afgelopen winter ook gebruik gemaakt van de 30 dagen proberen actie en meerdere zadels uitgeprobeerd. Uiteindelijk bij de Selle Italia SLR Boost uitgekomen. Deze is ook meteen op mijn nieuwe fiets gekomen.

Mijn ervaring is ook dat de positie van het zadel enorm verschil maakt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 jun 2022 16:15

Vele zadels gehad. Bij mij is het trouwens zo dat ik op verschillende fietsen graag andere zadels heb. Op de mtb zit ik bijvoorbeeld veel rechter en gebruik ik een veel platter zadel. Een selle italia flite zelfs zonder cutout. Op de racer zat ik lang op een selle san marco aspide racing open. Beetje een ambivalent zadel voor mij. Hoe harder ik reed hoe beter het zat. Maar op rustige duurtrainingen en tijdens lange klimmen was t toch nooit echt mijn vriend. Ik ging te veel rondschuiven en misschien was t net iets te smal.

Heb toen nog een keer een Pro Turnix geprobeerd, maar die gaf druk en schuurpunten punten hoog in de liesstreek. Die ging er heel snel af. Doorgegeven aan een fietsmaat en die vindt het een fijn zadel.
Daarna een tweedehands Selle SMP dynamic goedkoop in de buurt gevonden. Geprobeerd en dat was m gewoon. Net zo veel drukverlichting als op San marco aspide, maar veel meer welving. Je zit gewoon altijd op dezelfde plek. Het enige nadeel van die dingen is dat ze veel te zwaar zijn en dat mensen ze lelijk vinden. Maar dat valt voor de SMP dynamic nog wel mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 jun 2022 16:32

Als je maar vaak genoeg fietst dan went elk zadel.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 jun 2022 16:33

beammeup,scotty schreef: 16 jun 2022 13:59 Da's ook een probleem: tegen de tijd dat je fijne zadel aan vervanging toe is, hebben ze meestal het model aangepast, wat niet voor iedereen positief uitpakt.
Of je zadel is nog steeds prima maar omdat je ouder wordt verandert ook je kont en past dat zadel niet meer bij je. Kun je ook weer opnieuw beginnen. :oops: :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 jun 2022 17:56

Idd proberen.
Ik heb jaren op Specialized zadels gereden, de laatste was de S-works Romin op mijn racer en cyclocrosser.
Even een Power S-works zadel geprobeerd maar dat was 3x niks, dus weer terug naar de Romin.
Pasgeleden een Selle Italia SLR Kit carbonio superflow boost aangeschaft, die de vorm heeft van de Romin, en dat zadel zit ook super!
Meteen ook maar voor de cyclocrosser eenzelfde zadel gekocht, dus nu aan de Selle Italia zadels.
Op de MTB rijd ik al een jaar op de San Marco Allroad carbon FX wide, ook dezelfde vorm als de Romin en SLR Kit carbonio, en ook dat zadel zit prima!

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 16 jun 2022 22:45

Zelf al héél veel jaren tevreden met een Specialized Alias zadel.
Af en toe snuffel ik eens rond op MP en Ebay daar heb ik er in het verleden diverse gescoord.
Maar de laatste tijden helaas geen aanbod meer, ook deze raken ooit eens op :)
Dus als het brugje weer eens kapot gaat (euvel van dit zadel) heb ik er nog eentje op de plank liggen en
zal ik uiteindelijk toch naar een ander uit moeten gaan kijken.
Bikers are not alone

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 17 jun 2022 06:36

El Pistolero schreef: 16 jun 2022 16:32 Als je maar vaak genoeg fietst dan went elk zadel.
Ik ga er vanuit dat je dit niet serieus meent, want dat is bullshit wat je hier zegt!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie