Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2022

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 aug 2022 10:30

Jans schreef: 18 aug 2022 09:45 @Sharkman Ik vraag me af over welke hoeveelheden paracetamol we het dan hebben. Na twee zware operaties heb ik Tramadol voorgeschreven gekregen
Daar ben ik beide keren zeer snel mee gestopt. Wat een ellende.
Tramadol ook nog eens zeer kortstondig genomen: wordt je slaperig en draaierig van. Onverantwoord om dat in een peleton te nemen.
Vandaar dat ik de indruk had dat Quintana telkens er iets gebeurde in de wedstrijd hij "zat te slapen" :lol:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 aug 2022 10:33

Tramadol: Wat zijn mogelijke bijwerkingen?
Sufheid, slaperigheid, algemeen gevoel van zwakte, een draaierig gevoel en een verminderd reactievermogen. ...
Misselijkheid, soms met braken.
Tramadol is een medicijn met een directe werking op het centrale zenuwstelsel en remt de pijnreceptoren. Tramadol wordt veelvuldig voorgeschreven bij gewrichtspijn, zenuwpijn en hevige spierpijnen. Vooral wanneer mildere pijnmedicatie als paracetamol niet of onvoldoende helpt.

Altijd al gedacht dat quintana geen pijn kan lijden :-(
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 18 aug 2022 11:39

fiedoo schreef: 18 aug 2022 10:30
Jans schreef: 18 aug 2022 09:45 @Sharkman Ik vraag me af over welke hoeveelheden paracetamol we het dan hebben. Na twee zware operaties heb ik Tramadol voorgeschreven gekregen
Daar ben ik beide keren zeer snel mee gestopt. Wat een ellende.
Tramadol ook nog eens zeer kortstondig genomen: wordt je slaperig en draaierig van. Onverantwoord om dat in een peleton te nemen.
Vandaar dat ik de indruk had dat Quintana telkens er iets gebeurde in de wedstrijd hij "zat te slapen" :lol:
Je valt heus niet in slaap tijdens een koers hoor. Dat effect wordt hier wat overdreven.

Ik heb het na 7-voudige ribbreuk ook ruimschoots voorgeschreven gekregen. Nadien bij wijze van test, uit nieuwsgierigheid ook een aantal stevige trainingen mee gedaan, omdat het in die tijd ook massaal in het profpeloton werd gebruikt en ook toegelaten was. Ik heb nooit de indicatie gehad dat ik beter kon presteren of dieper kon gaan.

Terecht dat het is afgeschaft, je wordt er wat minder alert van. Maar er is nooit aangetoond dat het prestatiebevorderend werkt.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 18 aug 2022 11:47

gede schreef: 18 aug 2022 11:39
fiedoo schreef: 18 aug 2022 10:30
Jans schreef: 18 aug 2022 09:45 @Sharkman Ik vraag me af over welke hoeveelheden paracetamol we het dan hebben. Na twee zware operaties heb ik Tramadol voorgeschreven gekregen
Daar ben ik beide keren zeer snel mee gestopt. Wat een ellende.
Tramadol ook nog eens zeer kortstondig genomen: wordt je slaperig en draaierig van. Onverantwoord om dat in een peleton te nemen.
Vandaar dat ik de indruk had dat Quintana telkens er iets gebeurde in de wedstrijd hij "zat te slapen" :lol:
Je valt heus niet in slaap tijdens een koers hoor. Dat effect wordt hier wat overdreven.

Ik heb het na 7-voudige ribbreuk ook ruimschoots voorgeschreven gekregen. Nadien bij wijze van test, uit nieuwsgierigheid ook een aantal stevige trainingen mee gedaan, omdat het in die tijd ook massaal in het profpeloton werd gebruikt en ook toegelaten was. Ik heb nooit de indicatie gehad dat ik beter kon presteren of dieper kon gaan.

Terecht dat het is afgeschaft, je wordt er wat minder alert van. Maar er is nooit aangetoond dat het prestatiebevorderend werkt.
Volgens dit artikel wel degelijk prestatiebevorderend:
https://www.wielerflits.be/nieuws/trama ... nd-effect/

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 18 aug 2022 12:27

barverme schreef: 18 aug 2022 11:47
gede schreef: 18 aug 2022 11:39
fiedoo schreef: 18 aug 2022 10:30

Tramadol ook nog eens zeer kortstondig genomen: wordt je slaperig en draaierig van. Onverantwoord om dat in een peleton te nemen.
Vandaar dat ik de indruk had dat Quintana telkens er iets gebeurde in de wedstrijd hij "zat te slapen" :lol:
Je valt heus niet in slaap tijdens een koers hoor. Dat effect wordt hier wat overdreven.

Ik heb het na 7-voudige ribbreuk ook ruimschoots voorgeschreven gekregen. Nadien bij wijze van test, uit nieuwsgierigheid ook een aantal stevige trainingen mee gedaan, omdat het in die tijd ook massaal in het profpeloton werd gebruikt en ook toegelaten was. Ik heb nooit de indicatie gehad dat ik beter kon presteren of dieper kon gaan.

Terecht dat het is afgeschaft, je wordt er wat minder alert van. Maar er is nooit aangetoond dat het prestatiebevorderend werkt.
Volgens dit artikel wel degelijk prestatiebevorderend:
https://www.wielerflits.be/nieuws/trama ... nd-effect/
Ik probeer dan altijd de studie even te lezen in plaats van het artikeltje. Ook hier blijkt dat het artikeltje aan 'cherrypicking' heeft gedaan, de resultaten nemen die hen aanstonden.

Er zijn namelijk 2 experimenten gebeurd. In het eerste experiment zag men in een tijdritje een krachttoename van 5%, in het tweede experimentje zag men geen wijziging. De onderzoekers geven zelf aan dat ze niet weten hoe dat komt.

Mijn conclusie: Prestatiebevordering ook in dit onderzoek niet aangetoond, meer onderzoek nodig.

hayes

hayes 18 aug 2022 12:50

Tramadol werd destijds ook genoemd bij de val van Wouter Weylandt...

Quintana start niet in de Vuelta omdat hij aan z'n verdediging wil werken. Mag ik dit nu wat verdacht vinden?

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 18 aug 2022 13:09

hayes schreef: 18 aug 2022 12:50 Tramadol werd destijds ook genoemd bij de val van Wouter Weylandt...

Quintana start niet in de Vuelta omdat hij aan z'n verdediging wil werken. Mag ik dit nu wat verdacht vinden?
Gisteren klonk het in een met de hand door hem ondertekende brief nog dat hij in de Vuelta ging strijden voor zijn land, ploeg en supporters. 24H later geeft hij forfait o.w.v. zijn verdediging. Zaakje ruikt inderdaad. Mijn theewater zegt 'there's more to come'.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 aug 2022 13:17

@gede, dat sommige middelen niet bij iedereen dezelfde uitwerken nog hebben is duidelijk. Ik kan je vertellen dat ik niet echt helder was tijdens het kortstondige gebruik van Tramadol.
Toegegeven met morfine was ik nog verder van de wereld

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 18 aug 2022 13:37

Jans schreef: 18 aug 2022 13:17 @gede, dat sommige middelen niet bij iedereen dezelfde uitwerken nog hebben is duidelijk. Ik kan je vertellen dat ik niet echt helder was tijdens het kortstondige gebruik van Tramadol.
Toegegeven met morfine was ik nog verder van de wereld
Dat was ik zeker ook niet hoor. Eerder het gevoel 1 of 2 pilsjes gedronken te hebben en dan te gaan fietsen. Niets dramatisch, maar wel net iets minder scherp in het hoofd.

En morfine is inderdaad nog eens een stapje verder...

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 aug 2022 13:57

Moet deze discussie niet in het doping2.0 topis gevoerd worden?
Live fast; die young. mijn blog

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 18 aug 2022 15:12

rob74 schreef: 18 aug 2022 13:57 Moet deze discussie niet in het doping2.0 topis gevoerd worden?
Soms leiden discussies net wat verder dan de oorspronkelijke opzet, daar hoeft niets mis mee te zijn.

Had jij verder nog belangrijke zaken i.v.m. de Tour van 2022 die je hier aan bod wou zien komen?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 aug 2022 23:27

Jans schreef: 18 aug 2022 13:17 @gede, dat sommige middelen niet bij iedereen dezelfde uitwerken nog hebben is duidelijk. Ik kan je vertellen dat ik niet echt helder was tijdens het kortstondige gebruik van Tramadol.
Toegegeven met morfine was ik nog verder van de wereld
Morfine is inderdaad nog een stapje hoger.
Toch opmerken dat Tramadol (zoals alle opioïden) vaak gewenning geeft en gekend is voor verslaving, wat vaak een opstapje is naar sterkere middelen zoal fentanyl. Eens je daar goed mee aan de slag gaat, ben je wel helemaal van het spoor.

Het is ook sterk af te raden voor mensen die anti-depressiva of dergelijke nemen.

Er wordt redelijk laks omgegaan met Tramadol vind ik.
Enkele jaren geleden na een sleutelbeenbreuk kreeg ik op spoed meteen een pilletje in de mond gestopt; tegen de pijn mijnheer.
De pijn viel nogal mee dus ik vroeg wat het was. Tramadol 50mg.
Verder was het een stabiele breuk en er werd gekozen voor een conservatieve behandeling. (= niets doen dus alleen pijn bestrijden).
Ik kreeg een medicatieschema mee van 3 x 50mg overdag en een preparaat van 200mg met vertraagde afgifte voor s nachts. Twee weken nemen meneer, en dan kan je wat beginnen minderen.
Dat was dus 350mg tramadol gedurende 14 dagen voor een sleutelbeenbreuk.
Ik heb de eerste drie dagen 1 pilletje overdag genomen en ben er dan mee gestopt.
De rest leek me onnodig.

Plaats reactie