Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Is het al tijd om een voorraadje "gedateerde" onderdelen aan te leggen?

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 15 jun 2022 09:43

leon1 schreef: 15 jun 2022 00:19 Geen idee of je het zou moeten doen of niet. Maar op MP of op Ebay is eigenlijk altijd wel te vinden wat je dan ook maar zoekt. Die sites zijn toch wel goud voor 'oudere' onderdelen.
Bijna waar, maar voor mijn oude Shimano 6500 de hoods te vinden is niet meer te doen. En na 5 jaar geleden liep de prijs op van € 25 naar meer dan € 50 omdat het een schaarste artikel is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2022 10:28

Campa 11 speed wordt ook steeds lastiger. Fietsmaatje brak laatst zijn derailleur, bleek onmogelijk te vinden. Ja, als je 270 euro op eBay wilde uitgeven voor een 2de hands!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 jun 2022 10:59

Ja, dat is waar natuurlijk. Maar ja, geld uitgeven aan iets wat jaren in de kast gaat liggen en mogelijk nooit gebruikt gaat worden... Tel daar de huidige inflatie bij op en dan kun je het net zo goed dan kopen voor wat meer (bij wijze van spreken natuurlijk he).

Dat gezegd hebbende... Ik heb zelf laatst een gebruikte Thomson X2 gekocht voor meer dan nieuwprijs (want niet leverbaar). Mooie van het verhaal is dat ik anders heb besloten en deze uiteindelijk niet wordt gebruikt en nu in de kast ligt. :mrgreen: Maar hij gaat niet weg. Want dan weet ik zeker dat ik 'm binnen afzienbare tijd nodig heb.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 jun 2022 11:14

leon1 schreef: 15 jun 2022 10:59 Ja, dat is waar natuurlijk. Maar ja, geld uitgeven aan iets wat jaren in de kast gaat liggen en mogelijk nooit gebruikt gaat worden... Tel daar de huidige inflatie bij op en dan kun je het net zo goed dan kopen voor wat meer (bij wijze van spreken natuurlijk he).
Ik denk dat beleggen in gangbare high end fietsonderdelen van merken zoals Shimano wel eens een hele goede investering kan zijn. De prijzen gaan voorlopig alleen maar omhoog. Omlaag gaan prijzen van 'oudere' onderdelen vaak alleen als er wat teveel in het magazijn ligt maar dat is nu niet het geval.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jun 2022 11:15

Campa 11 speed shifters en derries heb ik me ook een ongeluk naar lopen zoeken een tijdje terug. Uiteindelijk kon ik alleen heel duur superrecord vinden. Die had ik al in mijn virtuele winkelmandje liggen toen ik ineens van Daniel het (Chorus) schakelspul kon overnemen.
Het viel me laatst wel op dat kettingen en cassettes in 11 spd ineens weer goed verkrijgbaar waren (bij bike24), dus misschien valt het mee... (twijfelde toen ook om meteen een paar cassettes en kettingen te bestellen. Heb ik uiteindelijk niet gedaan)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jun 2022 11:16

Vervangings onderdelen kopen heeft geen zin, tenzij het te overwegen is om voor 2K aan onderdelen te hamsteren. Zoals @havana al schrijft ;een derailleur is duur maar om nu zo'n ding op voorraad te hebben liggen is ook zo wat. Ik heb mechanisch Campa Record op mijn stalen fiets - en mocht de derailleur of zo overlijden, dan kan ik beter de rest goed verkopen op eBay en dan geld bijleggen voor een 12 speed Campa groep. Complete Chorus groep kost ca € 900,- nieuw.

Zo ook mijn 11 speed eTap groep op de Scott. De groep is als nieuw, heb de originele koffer nog incl. kleine doosjes en inlay - en heb al diverse keren gevraagd gekregen of ik de groep niet wil verkopen. De prijs die ik kan krijgen is x1,5 die ik er 6 jaar geleden voor heb betaald :shock: . Voor- en achterderailleur zijn haast niet meer te krijgen ofwel onmogelijk - of je moet echt verschrikkelijke bedragen aftikken. Ik heb er dus ook niets van op spare liggen ( op een paar hoods na à € 25,-, derailleur wieltjes en een batterij ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

peterfietser
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

peterfietser 15 jun 2022 11:21

Ik gebruik momenteel bij Campa Athena 11 speed een Veloce 10speed achterderailleur.
Fietsenmaker had dit uitgezocht. Bij campa weten ze goed wat er te combineren is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jun 2022 11:26

Ik snap je overwegingen Rene. Ik heb juist al het racefietsenspul identiek afgemonteerd, zodat alles uitwisselbaar is. Dan is het zelfs nog wel de moeite waard om derailleurs en shifters te stocken wellicht.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jun 2022 11:35

53x11 schreef: 15 jun 2022 11:26 Ik snap je overwegingen Rene. Ik heb juist al het racefietsenspul identiek afgemonteerd, zodat alles uitwisselbaar is. Dan is het zelfs nog wel de moeite waard om derailleurs en shifters te stocken wellicht.
Dan zeker ja ! Dus je hebt eigenlijk al antwoord gegeven op je eigen vraag :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 jun 2022 13:22

Ik ga binnenkort mijn Wahoo Kickr fiets, nu met Campa 10s ombouwen naar Shimano 11s (dank aan Livio L.). De vrijgekomen campa spullen gaan dan fijn als reserve op de plank voor de retro-gazelle CM. Dat is mijn gedateerde voorraad 😉.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jun 2022 14:07

Altijd als ik voor een aardige prijs 10 speed Campa spul tegenkom, koop ik het altijd.
Het blijft alleen niet zo vaak in de kast liggen omdat ook af en toe een leuk frame tegenkom en er vervolgens weer een fiets mee opbouw.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jun 2022 14:57

Heb nog een complete 10 spd campa groep (muv remmen) liggen. Die ligt, samen met een setje 2e generatie Cosmic Carbon's te wachten op een frame om een modern classic op te bouwen (heeft iemand nog een C40 in zuurstok kleuren over?? ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie