Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vintage Raleigh ombouwen naar single speed - achtertandwiel monteren?

Drooler
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2022 11:29

Drooler 11 jun 2022 11:31

Ik heb dus een Raleigh Reynolds 501 uit de jaren '80 en die wilde ik eigenlijk ombouwen naar een single speed. De originele wielen zitten er niet meer in (het lijken vrij goedkope aluminium wielen te zijn) en er zat een 6-speed cassette op. Die cassette heb ik er inmiddels af, en ik heb een single speed conversiekit (16 en 18 tandwiel, kettingspanner, nieuwe ketting) gekocht bij Rat Bikes, maar het lijkt erop alsof dat niet op dit wiel past? Doe ik iets verkeerd? Moet ik nog iets van het wiel halen? Of wordt het toch een nieuw wiel?
IMG_9060.jpg

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 jun 2022 11:41

Op die naaf (Sachs zo te zien) passen geen cassettes, wat jij eraf gehaald hebt, is een freewheel/schroefpignon.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Drooler
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2022 11:29

Drooler 11 jun 2022 11:50

Eh ja. Klopt. Sorry :oops: Maar dat beantwoordt mn vraag nog niet. Kan ik hieruit concluderen dat hier een single speed kitje op zetten een onmogelijkheid is, en er dus een single speed freewheel op moet? Dus zoiets?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jun 2022 11:51

Als je fiets horizontale padden heeft, heb je geen spanner nodig, alleen een los enkelvoudig freewheel. Met de beperking van één versnelling.
Niet zijken maar reiden !

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jun 2022 11:52

Drooler schreef: 11 jun 2022 11:50 Eh ja. Klopt. Sorry :oops: Maar dat beantwoordt mn vraag nog niet. Kan ik hieruit concluderen dat hier een single speed kitje op zetten een onmogelijkheid is, en er dus een single speed freewheel op moet? Dus zoiets?
Ja, en een bredere ketting die past op dat freewheel.
Niet zijken maar reiden !

Drooler
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2022 11:29

Drooler 11 jun 2022 11:54

Thanks :)

Ja die ketting heb ik, maar de voorbladen zijn nog de originele, is het handig om die dan ook meteen te vervangen? Of maakt dat voor die ketting niet zoveel uit?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 jun 2022 12:00

Met een dergelijke naaf en het tandwiel waarnaar je linkt, kun je alleen een fiets met een verrotte kettinglijn samenstellen.

Ik zou naar een geschikter wiel uitkijken.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Drooler
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2022 11:29

Drooler 11 jun 2022 12:51

Hm, met een fiets van deze statuur kan ik dan beter een andere fiets scoren, want ik wil wel matching wielen 😁

Ben wel benieuwd wat je bedoelt met "verrotte kettinglijn": is het hoe dan ook hopeloos? Er zijn freewheels genoeg te krijgen natuurlijk.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jun 2022 16:54

Als je op die naaf een freewheel schroeft, komt die heel ver naar binnen. Je zou de naaf huls moeten verplaatsen t.o.v. de as en dan de velg weer centreren.
Niet zijken maar reiden !

Drooler
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2022 11:29

Drooler 13 jun 2022 12:37

Ahja natuurlijk, en dan krijg je een hele scheve kettinglijn. Moeten dus eigenlijk andere wielen in (en dan wil ik dus eigenlijk ook een nieuwe trapas óf nieuwe lagers in de huidige, om de speling die er nu nog in zit op te lossen), en dan wordt het wel een duur ding. Maarja. Wel vet.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jun 2022 17:27

Dit is toch een prima wiel voor een single speed/fixie?

Beter dan met een cassette.
As even een stukje naar links schuiven. De grote zwarte afstandsbus moet dus vervangen worden door twee anderen. 1 link en 1 rechts.
Dan de spaken aan de tandwielkant halve slag los draaien. Aan de andere kant een halve slag vast. Dan hetzelfde met een kwart slag tot de velg mooi in het midden staat. Desnoods gooi je er een paar euro tegen om het wiel door een FM te laten richten.

Op de crank zitten waarschijnlijk twee tandwielen. Binnenblad verwijderen en vervangen door ringetjes (5 baanboutjes is een dure oplossingen) die net zo dik zijn als de binnenkant van het bevestigingsgat van het tandwiel.

Trapas gewoon opnieuw afstellen en evt opnieuw vet. Dit zijn doorgaans geen fietsen waar heel veel mee gereden is.

Plaats reactie