Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

28 mm banden met meer profiel

Yellow_guy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2018 09:11

Yellow_guy 09 jun 2022 20:02

De afgelopen tijd ben ik wat meer door de bossen aan het fietsen, op de (grint)paden. Puur ter afwisseling van het snellere werk op het asfalt. Als inwoner van Amsterdam zal dat altijd het merendeel van mijn tochtjes zijn.

Mijn racefiets kan maximaal 28mm banden aan dus ik ben eens aan het rondkijken of er ook banden zijn met wat meer profiel dan gebruikelijk. Ik heb nu de GP4 season erop gezet en was benieuwd of er ook banden zijn in deze maat met echt wat gravelprofiel en of iemand daar ervaring mee heeft. Ik heb namelijk nog een set wielen over die ik dan alleen voor de bossen kan gebruiken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jun 2022 20:13

https://panaracer.com/en/products/grave ... sk-plus-2/
Is wel de niet tubeless versie. De tubeless versie begint bij 32mm.

Leverbaar in 28mm. Je hebt ook een gravelking slick en een semi slick, dus even goed opletten met zoeken. Echt gravelprofiel is verder wel lastig in deze maat. Het meeste begint bij 30mm ( crossbanden )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 09 jun 2022 23:14

Bij 28mm lijkt profiel mij niet zinnig. Of de ondergrond is relatief hard en 25/28mm zonder profiel werkt dan gewoon prima. Of je zakt echt weg in het zand en dan gaat geen enkele 28/30mm band je helpen. (En ik heb met de Panaracer Gravelking in 28mm gereden, geen enkel voordeel tov de GP5000 alleen hoger rolweerstand.)

Yellow_guy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2018 09:11

Yellow_guy 10 jun 2022 14:46

slugbait schreef: 09 jun 2022 23:14 Bij 28mm lijkt profiel mij niet zinnig. Of de ondergrond is relatief hard en 25/28mm zonder profiel werkt dan gewoon prima. Of je zakt echt weg in het zand en dan gaat geen enkele 28/30mm band je helpen. (En ik heb met de Panaracer Gravelking in 28mm gereden, geen enkel voordeel tov de GP5000 alleen hoger rolweerstand.)
Goed punt, het gaat mij meer om het bochtenwerk op paden waar je niet wegzakt maar waar er wel veel losliggend gravel/zand is. Speelt het profiel dan nog een rol denk je of is dat marginaal?

Yellow_guy
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2018 09:11

Yellow_guy 10 jun 2022 14:48

thestudent schreef: 09 jun 2022 20:13 https://panaracer.com/en/products/grave ... sk-plus-2/
Is wel de niet tubeless versie. De tubeless versie begint bij 32mm.

Leverbaar in 28mm. Je hebt ook een gravelking slick en een semi slick, dus even goed opletten met zoeken. Echt gravelprofiel is verder wel lastig in deze maat. Het meeste begint bij 30mm ( crossbanden )
Precies het type waar ik aan dacht, dankjewel voor de tip. Gezien de prijs ga ik het waarschijnlijk gewoon eens proberen.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 10 jun 2022 18:00

Yellow_guy schreef: 10 jun 2022 14:46 Goed punt, het gaat mij meer om het bochtenwerk op paden waar je niet wegzakt maar waar er wel veel losliggend gravel/zand is. Speelt het profiel dan nog een rol denk je of is dat marginaal?
Dan misschien wel, maar ik ben de verkeerde persoon om het te vragen. Ik ga gewoon wat rustiger door dat soort bochten ;-)

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 10 jun 2022 19:47

Ik gebruik 3 soorten Panaracer Gravelking banden op m'n racefiets Canyon Ultimate met Ultegra velgremmen. De SK 28 mm voor en de 32mm SK en 28mm SS achter.
Het past allemaal net en rijd er mee op gravel, zandpaden en asfalt, Na de verkoop van m'n gravelbike en de levering van de nieuwe eind augustus 2022 heb ik dit als alternatief in gebruik om te gravelen en het bevalt redelijk goed. Alleen in los zand is het stuur gedrag enigszins lastig en onvoorspelbaar. De SK heeft goede grip in bochten. Het is een alternatief en hoop in september weer op 40 mm G-one te rijden.
Bikes&Coffee What else?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 jun 2022 20:04

Yellow_guy schreef: 10 jun 2022 14:46
slugbait schreef: 09 jun 2022 23:14 Bij 28mm lijkt profiel mij niet zinnig. Of de ondergrond is relatief hard en 25/28mm zonder profiel werkt dan gewoon prima. Of je zakt echt weg in het zand en dan gaat geen enkele 28/30mm band je helpen. (En ik heb met de Panaracer Gravelking in 28mm gereden, geen enkel voordeel tov de GP5000 alleen hoger rolweerstand.)
Goed punt, het gaat mij meer om het bochtenwerk op paden waar je niet wegzakt maar waar er wel veel losliggend gravel/zand is. Speelt het profiel dan nog een rol denk je of is dat marginaal?
Nee, niet met 28mm, dan zul je toch een bredere band moeten hebben die je met een lage(re) druk rijdt..
Die 28mm is nog steeds te smal en snijdt dan door het zand, zeker in bochten met los zand ga je dan snel moeten zijn met uitklikken van je voet aan de binnenkant vd bocht, anders ga je op je bek.

Plaats reactie