Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 feb 2023 19:32

c.zaballa schreef: 05 feb 2023 18:00

Dit topic nog eens doorlezend; zijn er elementen aan de sport die jou wel kunnen bekoren? :lol:

Voor een niet selectief parcours, toch aardig om te zien dat in nagenoeg elke categorie de beste als eerste over de finishlijn kwam. Zelf een uur lang op het puntje van de stoel gezeten.
Zeker, alle elementen die in een cross aan bod moeten komen. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel kom dan eens kijken in Namen, Oudenaarde, Gavere, Baal, etc...

Ik kan me best voorstellen dat je het een spannende cross vond, het is tenslotte een uur wachten tot er op asfalt een sprint beslist wie wereldkampioen cross wordt. En inderdaad, ik denk ook dat de beste gewonnen heeft, alleen had dat op een selectief parcours een mooie zege kunnen zijn en geen asfaltsprint.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 feb 2023 19:34

dwangarbeider schreef: 05 feb 2023 18:51 ..........

Ik vind het trouwens ook not done van Van Anrooij en Thibau Nys om even de titel bij de beloften te gaan wegkapen.
Die horen als full time prof gewoon bij de elite te rijden, maar dan gaan ze beiden met lege handen naar huis. Zo slim zijn ze (of vader Nys) wel natuurlijk.
Waarom zou je geen profcontract kunnen hebben bij de beloften? De categorie is gewoon U23, maakt niet uit welk contract je hebt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 feb 2023 19:35

Enzzo schreef: 05 feb 2023 19:07 De ironie van alles is dat alle commentatoren wout en Mathieu in elk interview de hemel in prijzen omdat “jullie voor zo’n enorm spannend wk hebben gezorgd”

De realiteit is dat er, twee hele grote profs uit hele grote ploegen met hele grote budgetten, het hele wk veldrijden hebben gekaapt.
Wat echt spannend zou zijn geweest is als er een aantal landen hier om de winst hadden gestreden!
Eens. Ben dan ook voorstander van het koppelen met een competitie. Zoals motorcross.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 feb 2023 19:39

fiedoo schreef: 05 feb 2023 17:19 Wout heeft nog bijna nooit een spurt met 2 of een klein groepje verloren, dus die weet wel hoe hij moet spurten normaal gezien.
Mathieu was gewoon supersterk, heeft Wout uit balans gebracht door de spurt af te wachten en had wschlk sowieso de spurt gewonnen gewoon omdat hij de beste in koers was. Of waarom denk je dat iemand als Wout buiten zijn gewoonte zo weinig aan kop reed? Parcours was selectief genoeg, op 90% van de parcours gaan wout en mathieu zonder ongelukken samen de finale in.
Om toch de saaiheid voor sommigen wat weg te nemen waren er gelukkig nog de balkjes :mrgreen: . Een beetje zand had toch nog gemogen.
Wel uit de verklaring van Wout na aankomst blijkt dat hij het niet met je eens is. Maar misschien ken je Wout beter dan dat hij zichzelf kent.
Inderdaad VdP leek wel (licht) de beter van de twee.
Op een selectief parcours wint VdP vandaag met voorsprong, niet met een sprint op asfal.
Gelukkig was Mathieu slim genoeg om de balkjes niet te gebruiken. En ook in zand had hij vandaag de overhand gehad.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 feb 2023 19:44

Gastheerg schreef: 05 feb 2023 17:20 Ik ben waarschijnlijk snel tevreden maar ik heb ruim een uur mij uitstekend vermaakt.
Wel een beetje met Wout te doen. Mij maakt niet uit wie er wint maar zn rij tweede plaatsen bij grote kampioenschappen is wellicht imposant maar ook frustrerend.
Knap hoe hij ondanks zijn teleurstelling ruimte had voor een zeer sportieve reactie. Niet gewonnen maar voor mij wel een heel grote meneer.
Je kan je ook afvragen hoe dat komt. Wat zijn plan was. Waarom hij zijn plan niet gevolgd heeft (zie RVV). Blijkbaar wisten zowel Vanthournhout als Iserbyt hoe je de sprint moest aanpakken. Wout wist dat pas na de aankomst. Dan mag je je toch vragen stellen over bijvoorbeeld de tactische voorbereiding. Misschien eens raad vragen aan Nys junior.
Zijn berusting lijkt mij ook de bron te zijn van zijn volgende tweede plaats.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 feb 2023 19:45

daniel1975 schreef: 05 feb 2023 18:04 Was absoluut leuk uurtje sport. Verder erg jammer dat de top niet breder is.
De top is dan ook zo uitzonderlijk goed dat het gewoon onmogelijk is dat er buiten pidcock n beetje, nog n paar zulke talenten zouden rondrijden. De top in het MTB bestaat al 15 jaar uit 2 renners, kulhavy en Absalon. Er zijn momenteel 2 favorieten voor n touroverwinning en misschien iets meer voor de klassiekers of n WK maar wegrennen is n ploegsport, cross en mtb zijn individuele sporten waar de beste meestal wint, je kunt ze niet vergelijken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 feb 2023 19:53

lugosi schreef: 05 feb 2023 19:32
c.zaballa schreef: 05 feb 2023 18:00

Dit topic nog eens doorlezend; zijn er elementen aan de sport die jou wel kunnen bekoren? :lol:

Voor een niet selectief parcours, toch aardig om te zien dat in nagenoeg elke categorie de beste als eerste over de finishlijn kwam. Zelf een uur lang op het puntje van de stoel gezeten.
Zeker, alle elementen die in een cross aan bod moeten komen. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel kom dan eens kijken in Namen, Oudenaarde, Gavere, Baal, etc...

Ik kan me best voorstellen dat je het een spannende cross vond, het is tenslotte een uur wachten tot er op asfalt een sprint beslist wie wereldkampioen cross wordt. En inderdaad, ik denk ook dat de beste gewonnen heeft, alleen had dat op een selectief parcours een mooie zege kunnen zijn en geen asfaltsprint.
Wat is er fout aan een apotheose met n bloedstollende sprint? In Koksijde was de beste , Wout dus, al halfweg zeker van de zege is dat dan beter,? In een paar zwaardere crossen dit jaar zijn ze ondanks de zwaarte van t parcours toch ook samen de finale in gegaan?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 05 feb 2023 19:54

Ik ben een WVA adept. Vooral omdat ik hem meer mens vind - hij is toegankelijker, maakt nog altijd tijd voor fans, relativeert zichzelf meer met een kwinkslag, heeft minder pronkgehalte, meer een 'man van het volk'. En ik vind hem ook sportiever in de nederlaag - als hij verliest, verliest hij. Bij MVDP zijn verloren races het gevolg van z'n rug, en bij de gewonnen races had hij geen last. Het zal zijn belgische kantje zijn ;)

Maar MVDP heeft oververdiend gewonnen. Was de hele wedstrijd de sterkste, zowat constant op kop gereden - ook in de zware stukken. En nog het meest helder in de sprint.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 feb 2023 19:57

lugosi schreef: 05 feb 2023 19:32
c.zaballa schreef: 05 feb 2023 18:00

Dit topic nog eens doorlezend; zijn er elementen aan de sport die jou wel kunnen bekoren? :lol:

Voor een niet selectief parcours, toch aardig om te zien dat in nagenoeg elke categorie de beste als eerste over de finishlijn kwam. Zelf een uur lang op het puntje van de stoel gezeten.
Zeker, alle elementen die in een cross aan bod moeten komen. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel kom dan eens kijken in Namen, Oudenaarde, Gavere, Baal, etc...

Ik kan me best voorstellen dat je het een spannende cross vond, het is tenslotte een uur wachten tot er op asfalt een sprint beslist wie wereldkampioen cross wordt. En inderdaad, ik denk ook dat de beste gewonnen heeft, alleen had dat op een selectief parcours een mooie zege kunnen zijn en geen asfaltsprint.
Je vergeet dat het veldrijden heet. Dat is dus fietsen over een veld en dat heb je vandaag grotendeels gezien. Adrie kan het weer ook niet bouwen. Die paar crossen die vaak worden aangehaald al "echte crossen" zijn eigenlijk in de minderheid. De aankomst is altijd op asfalt. Zijn er twee (bijna) even goed, dan krijg je altijd een asfaltsprint.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 05 feb 2023 19:59

Heerlijke koers. Zo aan elkaar gewaagd. Toch is Wout voor mij vandaag niet 1 x de bovenliggende partij geweest. VDP terechte winnaar. Op naar de weg.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 feb 2023 20:01

fiedoo schreef: 05 feb 2023 19:45 De top in het MTB bestaat al 15 jaar uit 2 renners, kulhavy en Absalon.
:?: :?: :?:
Nooit van Nino Schurter gehoord?
:mrgreen: :twisted:

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 feb 2023 20:03

Theo V schreef: 05 feb 2023 20:01
fiedoo schreef: 05 feb 2023 19:45 De top in het MTB bestaat al 15 jaar uit 2 renners, kulhavy en Absalon.
:?: :?: :?:
Nooit van Nino Schurter gehoord?
:mrgreen: :twisted:
Absalon is toch al een tijdje gestopt. En Kulhavy zelden van voren te zien.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie