Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 02 feb 2023 08:35

Van Aert zal alleen maar meer gebrand zijn om het verschil proberen te maken. Voor Matthieu is het zaak om dat te pareren en zijn rug heel te houden. Laten we hopen op een fraaie cross waarbij de beste mag winnen.
Ik wordt een beetje moe van al die discussies voor wie wel en niet voordeel. Beiden zijn toppers en zullen moeten inspelen op het parcours en uit moeten vinden waar hun sterkste punten liggen om daar het verschil te maken.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 02 feb 2023 08:51

Ik vraag me vooral af in hoeverre een parcours de strijd tussen die 2 beslist. Als je kijkt naar de wedstrijden die ze samen reden, dan lagen ze op elk parcours ongelofelijk dicht bij elkaar.
Het enige parcours dat ik nu kan bedenken dat echt een verschil geeft is 1 zoals Dendermonde 2seizoenen geleden: blubber en veel lopen.
In het gesprek nu lijkt het wel alsof Van Aert de krachtmens/loper is en Van Der Poel de technisch begaafde, terwijl in realiteit ze allebei ongelofelijk goed zijn in alle aspecten van de cross. Dat zie je ook direct: zowel Van Der Poel als Van Aert rijden lijnen die de andere crossers aan die snelheid niet kunnen en lossen alle andere crossers van zodra ze een keer het gas open draaien.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 02 feb 2023 09:18

Ik vind ook dat Adrie die oplopende finishstrook moet verwijderen.
Die is duidelijk in het voordeel van van Aert. :mrgreen: :twisted: :lol:

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 feb 2023 10:36

el_loco schreef: 02 feb 2023 08:04 ........Het is gewoon duidelijk: de sterkste wint zondag, daar gaat het parcours helemaal niks aan veranderen.
Op een selectief parcours wint de sterkste zondag. Of dat het parcours selectief is zullen we zondag zien....

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 feb 2023 10:38

Theo V schreef: 02 feb 2023 09:18 Ik vind ook dat Adrie die oplopende finishstrook moet verwijderen.
Die is duidelijk in het voordeel van van Aert. :mrgreen: :twisted: :lol:
Mee eens en vervangen door een stuk mtb parcours (met plankjes die blijven liggen), dat was pas neutraal geweest.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 feb 2023 10:39

bartdr schreef: 02 feb 2023 08:51 Ik vraag me vooral af in hoeverre een parcours de strijd tussen die 2 beslist. Als je kijkt naar de wedstrijden die ze samen reden, dan lagen ze op elk parcours ongelofelijk dicht bij elkaar.
Het enige parcours dat ik nu kan bedenken dat echt een verschil geeft is 1 zoals Dendermonde 2seizoenen geleden: blubber en veel lopen.
In het gesprek nu lijkt het wel alsof Van Aert de krachtmens/loper is en Van Der Poel de technisch begaafde, terwijl in realiteit ze allebei ongelofelijk goed zijn in alle aspecten van de cross. Dat zie je ook direct: zowel Van Der Poel als Van Aert rijden lijnen die de andere crossers aan die snelheid niet kunnen en lossen alle andere crossers van zodra ze een keer het gas open draaien.
Allemaal waar wat je zegt maar uiteindelijk heeft dat er niets mee te maken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 feb 2023 11:34

Als het uitgangspunt is dat Adrie het parcours op het lijf van zijn zoon maakt. Dan snap ik dat fans van andere renners daar gekrenkt door zijn.
Feit is dat hij niet de enige is die dat parcours neer legt - dat doet hij met een team.
Feit is ook dat de UCI het parcours moet keuren, voor wat het waard is - want dat zal toch vooral op de veiligheid en reglementen gaan.
Feit is ook dat dit niet iets unieks is. Adrie heeft veel vaker cross parcoursen neergelegd waar zijn zoons aan de wedstrijd meededen. Zo zullen op andere organisaties ook wel direct betrokkenen van renners verantwoordelijk zijn voor parcours opbouw.
Feit is ook dat dit soort zaken in veel andere sporten meespelen, en het veldrijden (of specifiek dit WK), niet iets bijzoners aan de hand hebben. Skiën zet 1 van de coaches de afdalingen uit, bij het schaatsen heb je vaak een lokale ijsmeester en soms de ijsmeester van Calcary, in het voetbal heb je al qua grasmat en publiek het verschil tussen uit en thuis spelen, bij Olympische spelen krijgt het organiserend land oneindig veel tijd op de bobslee baan, de concurrentie net aan het minimaal aantal uren.

Hoe harder iedereen zeikt over de situatie, hoe meer afbreuk het zal doen aan een uiteindelijke winnaar. Wint vd Poel, zal het doorgaan dat het een cadeautje van de UCI is geweest omdat zijn vader het parcours mocht bouwen. Wint v Aert, zal hij wat extra schouderklopjes krijgen dat hij "ondanks" de parcours bouwer de winst pakt. Wint een outsider, dan weet niemand meer wat te zeggen. Is de winst afgetekend, dán is er niets aan de hand en verdiende winnaar. Is de winst door pech bij de ander, zal daar naar gewezen worden.
Al dat gezever haalt toch een enorm stuk van de entertainment en vertier uit het kijken naar de cross?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 02 feb 2023 11:57

lugosi schreef: 02 feb 2023 10:39 Allemaal waar wat je zegt maar uiteindelijk heeft dat er niets mee te maken.
Klopt, maar het nuanceert wel de hoeveelheid energie die erin gestoken moet worden (of niet).

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 02 feb 2023 13:10

Een parcours heeft altijd invloed op de uitslag, want het past beter bij die ene dan die andere kanshebber.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 feb 2023 14:32

bartdr schreef: 02 feb 2023 08:51 ....... terwijl in realiteit ze allebei ongelofelijk goed zijn in alle aspecten van de cross. ........... zowel Van Der Poel als Van Aert................ lossen alle andere crossers van zodra ze een keer het gas open draaien.
Dat dus.
En niet alleen in de cross trouwens.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 feb 2023 17:00

MarkVeenstra schreef: 02 feb 2023 11:34 ...
Feit is dat hij niet de enige is die dat parcours neer legt - dat doet hij met een team.
...
Feit is ook dat dit niet iets unieks is. Adrie heeft veel vaker cross parcoursen neergelegd waar zijn zoons aan de wedstrijd meededen. Zo zullen op andere organisaties ook wel direct betrokkenen van renners verantwoordelijk zijn voor parcours opbouw.
....


Hoe harder iedereen zeikt over de situatie, hoe meer afbreuk het zal doen aan een uiteindelijke winnaar. Wint vd Poel, zal het doorgaan dat het een cadeautje van de UCI is geweest omdat zijn vader het parcours mocht bouwen. Wint v Aert, zal hij wat extra schouderklopjes krijgen dat hij "ondanks" de parcours bouwer de winst pakt. Wint een outsider, dan weet niemand meer wat te zeggen. Is de winst afgetekend, dán is er niets aan de hand en verdiende winnaar. Is de winst door pech bij de ander, zal daar naar gewezen worden.
Al dat gezever haalt toch een enorm stuk van de entertainment en vertier uit het kijken naar de cross?
Een paar 'feiten' uit je tekst gelicht.

Volgens wielerflits worden de beslissingen omtrent het parcours door Adrie en één assistent genomen. Of dat een team genoemd kan worden weet ik niet.

Dat hij dat nogal gedaan heeft, klopt, maar houdt geen enkele verschoning in.

Dat er een vader (broer, zus, partner, etc) van een andere topfavoriet ook al het parcours van een wk heeft beïnvloed, dat durf ik betwijfelen, maar corrigeer me gerust.

Dat het in andere sporten ook gebeurt, dat weet ik niet, ik ken niets van andere sporten en kan dan ook niet oordelen over de mate van beïnvloeding.

Dat het 'zeiken over de situatie' een aantal consequenties heeft is duidelijk. Je vergeet nog te vernoemen hoe dit een effect zal hebben op het gedrag van een massa (zatte) supporters (?) die zich misschien wel bedrogen zullen voelen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 feb 2023 17:31

Ik zie echt uit naar komend weekend. Best lang geleden dat het zo 50/50 was tussen de heren. Allen in de VS waar Pidcock de titel pakte was het anders.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie