Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 nov 2022 11:27

Er wordt nogal zweverig gedaan over "crossgevoel". Als je al ruimschoots ervaring hebt op de crosser en het hele jaar op zowel de racefiets als de MTB fietst, zit je met een goede conditie zo weer in het ritme.
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 22 nov 2022 14:31

Dat denk ik ook. Als de conditie goed is, dan komt de techniek snel weer terug. Hoe meer adem je over hebt, hoe minder fouten je maakt. (tenminste, dat geldt voor mij op de MTB haha)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1328
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 23 nov 2022 08:38

Ook akkoord! Als crossgevoel echt zo vergankelijk is als ze doen uitschijnen, dan zou er of veel meer gevallen worden bij heropstart of zou iedereen een bepaalde tijd moeite hebben met hoe vlot ze over het parcours rijden.
Ik herinner me wel dat VA of VDP een keer gezegd heeft dat een winter zonder (veel) crossen wel impact heeft op het veldritseizoen het jaar nadien, vermoedelijk zal er wel afbrokkeling zijn dus.
Zou het type inspanning niet de grootste factor zijn die ze nu nog moeten bijtrainen? Een uur van start tot finish diep in het rood moeten(/kunnen) gaan, lijkt me wel een grote aanpassing.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 nov 2022 17:22

Ik denk dat het het laatste meer is en met name als je net uit een trainingsblok ergens in de zon komt, zal dat even wennen zijn. De finale van een klassieker of wereldbeker mountainbike heeft min of meer dezelfde inspanning.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 nov 2022 18:46

MarkVeenstra schreef: 22 nov 2022 08:18 3 uurtjes crossen en dan al vooraan melden bij de "creme de la creme" van de mondiale cross. (die full time crossers die wél bijna elke cross rijden).
Moeten we dan nog altijd de discussie voeren over het topniveau in de cross?

Ik stel voor om gewoon te genieten van de koersen. Volgens mij een goede start van het seizoen gezien met sterke Iserbyt, plus wat ploegentactiek. Vanthourenhout toch ook sterk als ik mij niet vergis. Daarna vd Haar en Sweeck die continu dicht bij elkaar zitten.
En nu komt pidcock, straks vd Poel en v Aert. Dan krijg je misschien wel, misschien niet een niveauverschil maar als die "grote drie" dan onderling weer koers maken is het voor ons toeschouwers toch gewoon weer genieten?
Wereld- en olympische kampioenen mountainbike Meirhaeghe en Absalon en nog een paar hebben zich ook af en toe eens aan veldrijden gewaagd en werden gewoon weggereden. Je gelooft toch niet dat Pidcock op een omloop zoals Overijse zonder degelijke voorbereiding heeft deel genomen? Trouwens, Quinten Hermans bvb ( toch ook een heel goede wegrenner) komt er momenteel toch niet aan te pas? Je zou de tegenstand tijdens de Olympische titel mountainbiken dan ook kunnen beschouwen als van geen topniveau.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 nov 2022 21:34

En je punt is?

Pidcock moet wel meer getraind hebben?
Mountainbiken is nog geen veldrijden?
Quinten hermans is geen pidcock?
Mijn voorstel om gewoon van spannende koers te genieten, ongeacht hoe jij, ik of iemand anders dat ook kwantificeert, vindt je niet een zinnig voorstel?

Ik snap je reactie op mijn post niet zo goed volgens mij. Maar dat kan ook aan mij liggen hoor.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 nov 2022 23:12

Ligt aan mij, ik had je post niet echt goed begrepen, kan gebeuren. Je zult het moeilijk geloven maar ik ben ook maar n mens 😁
Laatst gewijzigd door fiedoo op 24 nov 2022 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1328
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 25 nov 2022 08:26

Dit weekend geeft wel een vrij goed vergelijk tussen Pidcock en Van Der Poel. Van Der Poel start ook zo goed als laatste in Hulst. Hij heeft zelf wel al gezegd dat hij mee komt rijden om te winnen en niet om "ritme op te doen".

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 26 nov 2022 15:40

Wat een extreem saai parcours is dat vandaag in Kortrijk zeg!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 nov 2022 15:50

Als neutrale toeschouwer vind ik Marianne Vos vandaag geen meerwaarde voor de cross.
Wieltjes zuigen en op het einde winnen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 nov 2022 18:32

Tja, zij kan er natuurlijk niet aan doen als de rest haar naar de streep wil voeren. Anderzijds wel een beetje typisch voor haar.
Als je vergelijkt met de crossen van de voorbije weken (Namen, Koppenberg, Overijse), dan is dit wel een schaamtelijk parcours, de naam cross niet waardig.

edit; ik lees net dat het volgens Vos een heel mooi rondje was, met alles erin.... :o

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 26 nov 2022 19:49

Met alle respect (woord dat ik niet veel gebruik) voor deze Grande Dame van het wielrennen vond ik het toch een beetje beschamend voor iemand die de wereldtrui draagt, iig. stoorde het mij.Ze reed wel een heel alerte koers en zat steeds direct in het wiel van diegene die de kop nam (ervaring) en elk klein gaatje reed ze met gemak dicht waaruit bleek dat ze goed was.

Plaats reactie