Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 jan 2023 08:39

Kwestie van indekken van de belgen, in het geval dat Wout geen WK wordt.... ;)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 31 jan 2023 08:50

Brengt dat ook geen extra druk bij Van Der Poel? Weten dat je vader een parcours in kader van jouw vaardigheden is niet altijd een voordeel. Dat maakt het "moeten" winnen ook weer vanzelfsprekender, wat de druk toch groter maakt.

Volgens mij maakt dat ook allemaal weinig uit. Ze liggen zo dicht bij elkaar, je moet echt al extremen gaan opzoeken om de ene of de andere een voordeel te geven. Zeker op een omloop als Hoogerheide, daar zijn de mogelijkheden toch ook eerder beperkt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2023 08:56

Volgens mij is het WK het vaakst in Vlaanderen geweest en het parcours door een Vlaming ontworpen. Dat is dan natuurlijk evengoed belangenverstrengeling. De UCI moet het parcours goedkeuren en als het volgens de regels is, wint de beste, niet degene een voordeeltje heeft gekregen van wie dan ook.

Adrie had het nu natuurlijk beter aan een ander over kunnen laten om gezeik te voorkomen maar zou een andere Nederlander meer in het nadeel van Mathieu hebben gebouwd?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 jan 2023 09:02

In het skien is het altijd een van de coaches die de course uitzet, blijkt in de praktijk heel lastig (lees onmogelijk) om je eigen atleet te bevorderen. Pakt bijna altijd ander uit dan bedacht. Is in het skien ook al vaak onderzocht, maar daar blijkt ook uit de cijfers dat het niet zo is dat atleten beter presteren, als hun coach het parkoers uitzet.
Ach, ik zeg ook maar wat

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 jan 2023 10:10

franciscus82 schreef: 30 jan 2023 17:01 Even advies gevraagd: twee kaarten gekocht voor het WK aankomende zondag. Neem mijn dochter mee van 8 jaar. Nu heb ik nog nooit eerder iets dergelijks bezocht dus heb geen idee wat ik kan verwachten qua drukte.

Is het nodig om uren van tevoren aanwezig te zijn om een plekje aan de boarding te bemachtigen? Voor mij geen probleem maar ik denk dat zij dit niet echt gaat waarderen.

Dank alvast!
verwacht je aan een massa volk en ook een hoop dronkelappen. Kan meevallen maar na het WK in Koksijde voor mij nooit meer een WK veldrit, Gavere heb ik door omstandigheden toch gaan zien en ondanks de massa viel het deze keer toch beter mee. Vergeet ook niet een extra paar goede schoenen mee te doen ( laarzen, bottinnen) en let op voor je dochter want de renners passeren soms rakelings lans de toeschouwers.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 jan 2023 10:21

Ik denk niet dat het parcours tegenover het vorige WK in Hoogerheide veel verschilt. Van Aert heeft al bewezen dat hij technisch zo goed als VDPoel geworden is ( zie o.a. de schuine kant in Diegem die hij beter nam dan Mathieu).
Tot zolang het geen parcours wordt zoals de modderpoel in Dendermonde maakt het niet uit, ze lopen allebei even snel, springen over de balkjes ver even snel en klieven allebei supergoed door het zand. Twee secondjes verliezen in het bochtenwerk? Rijdt wout zo toe op het rechte stuk.
Behalve terug een offday van Mathieu ( wout heeft die omzeggens nooit) zal een technisch mankement of technisch foutje het verschil maken en anders is het een thriller tot de laatste km.
Parcours is bijzaak.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2023 10:40

Dat denk ik ook en MvdP heeft vooral geluk dat het de komende dagen redelijk droog lijkt te worden.

Ik vind ook dat een parcours onpartijdig moet worden gemaakt. Maar nu hebben we het erover terwijl in andere landen/wedstrijden gebeurde het zo vaak.
Wij zijn altijd wel heel netjes.... Met jury sporten geven wij eigen sporters vaak een lager cijfer om maar niet de schijn tegen te hebben en andere landen geven doodleuk hoge cijfers.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2023 11:15

In de modder en op schuine kantjes is Wout technisch eigenlijk nooit de mindere van Mathieu. In Diegem was het wel heel specifiek dat Mathieu nooit de juiste route nam.

In Benidorm zag je wel dat Mathieu daar de krappe bochten harder kon nemen dan Wout maar verder zit er weinig verschil tussen de twee. De wat meer flamboyante stijl ven Mathieu wordt nogal eens verward met techniek maar zeker in de cross is dat lang niet altijd het meest efficiënt. Je kont op het zadel kunnen houden, vermogen blijven leveren en de juiste lijnen rijden ziet er wat saaier uit maar het is vaak sneller.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2023 11:30

Als het meer XC wordt is Matti beter, maar zeker in modder en zand is Wout echt niet minder dat viel me ook op.
Het ziet er inderdaad snel uit omdat ie soms nogal overdreven beweegt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jan 2023 16:39

Ernie C. schreef: 31 jan 2023 11:15 In de modder en op schuine kantjes is Wout technisch eigenlijk nooit de mindere van Mathieu. In Diegem was het wel heel specifiek dat Mathieu nooit de juiste route nam.

In Benidorm zag je wel dat Mathieu daar de krappe bochten harder kon nemen dan Wout maar verder zit er weinig verschil tussen de twee. De wat meer flamboyante stijl ven Mathieu wordt nogal eens verward met techniek maar zeker in de cross is dat lang niet altijd het meest efficiënt. Je kont op het zadel kunnen houden, vermogen blijven leveren en de juiste lijnen rijden ziet er wat saaier uit maar het is vaak sneller.
Hier zit toch zeker wat techniek in (instagram linkje, sorry voor dat):
https://www.instagram.com/reel/CnwvVfVA ... 8e204fbe64

Het laat toch een druksprintje zien, incl 2x korte lock up om de snelheid te controleren. Om zo de inhaalactie te kunnen maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2023 19:11

el_loco schreef: 31 jan 2023 07:57 Wel weer typisch dat Adrie vdPoel al vooraf wordt kwalijk genomen dat hij een wedstrijd oneerlijk zou beïnvloeden waarvan de uitslag al op voorhand vast zou staan. Wat een onzin. Hij bouwt gewoon een parcours, de beste gaat winnen. Daar gaat de plaats van de balkjes echt weinig invloed op hebben. Of denken jullie dat Adrie ook de mannen van het KNMI in het complot heeft meegenomen om te zorgen dat het niet regent zodat het parcours sneller is? Kom op zeg...
In zijn eigen commentaar op wielerflits zijn er drie elementen die hij vernoemd die hij veranderd heeft, toevallig alle drie in het voordeel van zijn zoon.
Inderdaad, als Wout een superdag heeft maakt het allemaal niet uit, maar dat is het punt niet.

Als je ook maar eens gehoord hebt van het begrip ethiek, dan onthoud je je in zijn situatie, al was het maar omdat je zelfs de schijn van partijdigheid wil vermijden.
Dat is allemaal te hoog gegrepen voor Adrie, en als, als Wout een superdag heeft en wint, dan kan hij nog eens zeggen dat het niet normaal is, dat Wout zelfs niet ademt, net zoals hij dat de vorige keer zei toen Wout won.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2023 19:18

Ernie C. schreef: 31 jan 2023 08:56 Volgens mij is het WK het vaakst in Vlaanderen geweest en het parcours door een Vlaming ontworpen. Dat is dan natuurlijk evengoed belangenverstrengeling. De UCI moet het parcours goedkeuren en als het volgens de regels is, wint de beste, niet degene een voordeeltje heeft gekregen van wie dan ook.

Adrie had het nu natuurlijk beter aan een ander over kunnen laten om gezeik te voorkomen maar zou een andere Nederlander meer in het nadeel van Mathieu hebben gebouwd?
In Vlaanderen heeft men de gewoonte om katholieker te zijn dan de paus en de lat voor z'n eigen renners hoger te leggen. Op al die wk's in Vlaanderen heeft Nys nooit een Nys parcours gekregen. Jarenlang werden trouwens de balkjes uit de meeste wedstrijden gehaald omdat Nys daar teveel voordeel uit haalde tegenover Mario, Wellens en Vervecken.
Stybar kreeg in eigen land wel parcours op maat (trappen), en ook Boom in Hoogerheide, al mocht het niet baten.

Dat het niet erg is dat iemand wint omwille van 'een voordeeltje' vind ik een verschrikkelijk onsportieve gedachte.

Inderdaad had Adrie er beter afgebleven en het doet er niet toe wat een andere Nederlander er van gemaakt zou hebben. Er moet immers helemaal niets gemaakt worden, er is al een parcours, elk jaar, blijf er gewoon af.

Plaats reactie