Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 feb 2023 09:35

EmPeHa schreef: 13 feb 2023 21:56 Ik zou het geweldig vinden als de F1 coureurs de 24 uur van Le Mans zouden rijden in plaats van een zoveelste zandbak- of stratencircuit race. Hulkenberg deed dat een keer en won zelfs. Alonso ook meerdere malen Le Mans gereden en ook gewonnen. Alleen was hij toen tijdelijk gestopt met F1.
2 stratencircuits is prima, daarna stoppen.
Gelukkig is Paul Ricard eraf, maar sommige zandbakken en Melbourne mogen ook wel weg.

Indycar is een grote show waarbij je geluk moet hebben.
Less is bore

hayes

hayes 14 feb 2023 15:00

Ik vind het op zich ok zo.
Alle veldrijders weten dat als de grote twee ( ik spreek nog niet over drie) zich komen moeien, het voor hen om plaats drie gaat. En ze leggen zich daar bij neer.
Maar tss Mathieu en Wout is het meestal heel spannend. Doen ze beiden niet mee, dan blijft het spannend. En blijft er (toch in België) veel publiek komen.
De cross is te klein om dergelijke toppers exclusief in het veldrijden te houden. Op zich ben ik blij dat ze beiden zo graag crossen dat ze het blijven doen.

Vandaar dat ik toch even de wenkbrauwen frons bij de nieuwe wereldbeker. Als organisator wordt alles een stuk duurder (daardoor heeft Koksijde bv afgehaakt) maar voor de renners ook. Extra verplaatsingen, extra kosten (uit eigen zak) en dan nog kleine winstpremies. De 5de krijgt al maar 2.000 euro als ik correct ben. Dan kost zo'n verplaatsing voor 90% van de renners gewoon geld.

Vraag is of je renners persé exclusief in de cross moet houden, of misschien meer wegrenners verleiden om een aantal crossen te doen. Ik weet het zelf ook niet voor alle duidelijkheid.

Maar kom, toch een plezier om de twee big boys op de weg bezig te zien?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 feb 2023 15:12

Dit seizoen pakte ook best mooi uit. Veel confrontaties tussen Mathieu en Wout met als apotheose het WK en veel strijd tussen redelijk gelijkwaardige Yserbyt, Vantourenhout, Sweeck en van der Haar om de om de overige prijzen. Zo is een seizoen prima te verteren.

Ik zou alleen één van de klassementen willen zien met alle wedstrijden in de periode begin december tot begin januari met wellicht een weekend vrij erin en/of de mogelijkheid om je slechtste resultaat weg te strepen. Dan zou dat wellicht voor een wegrenner ook nog een doel kunnen worden, zeker als dat de wereldbeker zou zijn en er een flink prijzengeld tegenover staat.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1364
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 14 feb 2023 16:12

Dat prijzengeld zou je dan net niet moeten willen (op dit moment) in mijn ogen. Dat criterium waar wegrenners op mikken en in een korte periode is, zou net niet moeten werken met een berg prijzengeld. Als de wegrenners de underdog waren, dan leek me dat wel een goed idee om op die manier er een aantal verleiden. Langs de andere kant denk ik dat de grootverdieners niet zouden komen en dat de pure knechten weg zouden blijven uit schrik een kostenput te maken.

Als de wereldbeker te veel reizen betekent, dan haken Van Der Poel en Van Aert af. Dan krijg je of minder wedstrijden met die 2 aan de start of wereldbeker wedstrijden die minder "groot" blijven omdat er in BE of NL een cross met die 2 is.

hayes

hayes 14 feb 2023 19:30

UCI wil duidelijk cross internationaler maken.
Dat betekent automatisch een stuk meer reizen.
Nu betalen veel renners dat uit eigen zak. Als de 5de al maar 2.000 euro krijgt, is dat dus voor zowat iedereen een verliespost. En waarom?
Om de UCI te helpen?

De UCI zal moeten maken dat het voor de renners nog aantrekkelijk blijft, anders gaan ze zelf de sport doodknijpen.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 14 feb 2023 21:12

Dat is iets te kort door de bocht dat het een verliespost is. Ze krijgen ook sponsorgeld, juist omdat ze daar rijden. Maar de bedragen ken ik niet.

hayes

hayes 15 feb 2023 09:16

De renners zelf krijgen volgens mij toch geen sponsorgeld om één bepaalde cross te rijden?
Ik las dat bv Van Thourenhout (toch niet de minste) 5000 euro zelf toestak aan de WB in de VS. En dat is dan een van de betere verdieners in de cross denk ik.
Een renners die net wel/net niet top 10 rijdt, verliest altijd aan zo'n verplaatsingen.

Maar ook voor de organisatoren. Ik denk dat die sowieso al 100.000 euro moeten leggen om te mogen organiseren. En dan beginnen de kosten nog maar. Vandaar dat Koksijde, toch een monument, afhaakte.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4500
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 15 feb 2023 09:25

sponsorgeld is startgeld? Want dat is toch juist waar heel de cross op/om draait (voor de renners althans)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 feb 2023 09:27

Zou de UCI niet beter kunnen inzetten op lokale competities opzetten/ondersteunen in andere delen van de wereld..., en dan zodanig dat er ruimte is voor de besten uit die competitie om in een maand of 2 in Europa de "klassiekers" te kunnen deelnemen (en/of een sneeuwcross, een cross in Ierland, een cross in Benidorm... omdat we het ook binnen Europa wat breder zouden willen trekken...).
Met eind januari of begin februari een WK. En als dat WK dan eens in de zoveel tijd op een ander continent is - dan is daar prima voor te reizen als je het echt wilt (vorig jaar wilde ook voor het WK niet iedereen de plas over..)

Het is niet dat de kosten van het reizen dan maar weer bij de Amerikanen, Afrikanen of Australiërs gelegd moeten worden, maar feit is wel dat in Europa de grote crossen met het grote publiek en de sponsoren zijn.
En met zo'n opzet hierboven, kan je ook per regio nog het cross seizoen een beetje handig schuiven op de jaarkalender. Zuidelijk halfrond kan vast in een andere periode de hoofdmoot van de crossen hebben, voordat ze richting Europa afreizen bijvoorbeeld.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1364
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 15 feb 2023 10:29

Volgens mij moeten we eerst in eigen regio eens wat snoeien in wat er allemaal gereden "moet" worden. Dat is sowieso nodig. Daarna kunnen we altijd nog kijken of er de nood is om wat meer het buitenland op te zoeken. Nu gaan we het buitenland opzoeken, terwijl de kalender al propvol zit...

Als in de toekomst het veldrijden een soort roadtrip van 3maand doorheen Europa/de wereld wordt, dan vraag ik me toch echt af welke renner daar nog aan mee gaat doen? Ik kan me ook niet dadelijk 5sporten voor de geest halen waarbij een prof 3maand moet rondreizen om elk weekend aan de belangrijkste competitie van die sport mee te kunnen doen. Al zeker niet voor het loon van een gemiddeld veldrijder.

Blijft toch ook een vreemde situatie dat een prof veldrijder moet reizen op (deels) eigen kosten? Dat op zich is toch al speciaal voor een televisiesport.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 feb 2023 10:54

MarkVeenstra schreef: 15 feb 2023 09:27 Zou de UCI niet beter kunnen inzetten op lokale competities opzetten/ondersteunen in andere delen van de wereld..., en dan zodanig dat er ruimte is voor de besten uit die competitie om in een maand of 2 in Europa de "klassiekers" te kunnen deelnemen (en/of een sneeuwcross, een cross in Ierland, een cross in Benidorm... omdat we het ook binnen Europa wat breder zouden willen trekken...).
Met eind januari of begin februari een WK. En als dat WK dan eens in de zoveel tijd op een ander continent is - dan is daar prima voor te reizen als je het echt wilt (vorig jaar wilde ook voor het WK niet iedereen de plas over..)

Het is niet dat de kosten van het reizen dan maar weer bij de Amerikanen, Afrikanen of Australiërs gelegd moeten worden, maar feit is wel dat in Europa de grote crossen met het grote publiek en de sponsoren zijn.
En met zo'n opzet hierboven, kan je ook per regio nog het cross seizoen een beetje handig schuiven op de jaarkalender. Zuidelijk halfrond kan vast in een andere periode de hoofdmoot van de crossen hebben, voordat ze richting Europa afreizen bijvoorbeeld.
Helemaal mee eens. De cross wordt helemaal niet internationaler door dezelfde Belgen en Nederlanders, over de hele wereld te laten rijden. UCI zou er juist door lokale competities op te zetten en naar een hoger niveau te tillen voor moeten zorgen dat renners uit andere delen van de wereld meer naar de cross getrokken worden en zo aansluiting met de top vinden. Dit lukt je alleen met lokale competities waar mensen aan elkaar gewaagd zijn en zo samen het niveau verhogen. Nu kan er geen enkele Amerikaan aansluiting vinden in een WB cross in Amerika en wordt de cross ook niet internationaler.

Of als UCI toegeven dat je alleen maar in Amerika rijdt omwille van sponsorbelangen van enkele grote partners als Trek, ook prima maar ben daar dan gewoon eerlijk over.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 feb 2023 13:24

bartdr schreef: 15 feb 2023 10:29 Dat op zich is toch al speciaal voor een televisiesport.
Toch een slag om de arm houden.
In Vlaanderen kunnen we, bijna, elke cross zien met Nederlandse commentaar, op de Vlaamse zenders.
Want als ik het goed heb zijn sommige Nederlandse crossen zelfs niet op de Nederlandse televisie te zien.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie