Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen op oudere fiets: yea or nay?

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 07 jun 2022 14:42

Ik fiets op een tweedehands sensa romagna special (2013). Vind het een fijne fiets, waarop ik nog veel kilometers wil maken de komende jaren.
Er zitten nog de originele supra RA comp wielen met een smal velgbed op. Daarop zijn 25mm banden gemonteerd. Past allemaal nét: 1mm speling met de remklauw achter. De wielen lopen nog aardig, maar in een strak aangesneden bocht hoor ik toch stiekem wat gekraak en lijkt het qua geluid alsof het wiel nét niet aanloopt ofzo. Ik weet het niet precies. Er zit verder geen slag in het wiel, maar erg stijf lijken de wielen me ook niet (meer).

Ik twijfel om op korte termijn de oude wielen wielen te vervangen voor Fulcrum 5. Geen dure wielen, maar wel wat stijver dan wat ik nu heb en met een breder velgbed. Dan kan ik er hopelijk weer jaren mee vooruit voor een klein prijsje. Ik vermoed echter dat door de nieuwe wielen er geen 25mm banden meer op kunnen, maar zou dan terug moeten naar 23mm. Qua comfort maakt dat wellicht weinig uit, ik weeg 65kg.

Wat zou jij me aanraden in dit geval? Ik heb m'n fiets ongeveer een jaar en heb 'm helemaal op mij af laten stellen. Vind het ook een prima fiets, vandaar dat ik er nog graag een paar jaar mee doorfiets. Heeft het voor mij zin om de oude wielen te vervangen en dan terug te gaan naar 23mm banden? Of slaat het in dit geval nergens op om voor een paar honderd euro te investeren in nieuwe wielen? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 jun 2022 15:01

Fulcrum 5s zijn voor dit forum niet erg dure wielen. Het is ook niet spectaculair, maar deze wielen doen wat ze moeten doen verder. Kan je wel weer een tijdje mee vooruit.

Ik gok dat je nu met een 14 of 15 velg rijdt. De fulcrum 5 is helemaal niet zo breed met 17mm. Een 25mm band zal wat breder getrokken worden. Hoe dat uitkomt met de hoogte is niet eenduidig te zeggen kan ook lager zijn ter hoogte van de rem. Als je er toch een 23mm band op moet leggen dan komt deze band ook breder uit dan op je smalle velgen. Het rijcomfort op 23mm en lage velgen kan best prima zijn. Ik rijd nu op een andere fiets ook 23mm op 17c velgen ( Zondas ) en dat loopt echt helemaal prima. Band sluit juist heel mooi aan op de velg. Dus verlies je niet al te veel in de marktwerking van nu. Het verschil in een soepel bandje en een stuggere 4 season kan een groter verschil maken.

En voor een significant beter fiets moet je tegenwoordig en lang wachten en veel meer investeren. Dus qua 'investering' per km zijn die fulcrum 5s zo gek nog niet. Roeien met de riemen die je hebt :lol:
Laatst gewijzigd door thestudent op 07 jun 2022 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 jun 2022 15:03

Even een oud plaatje recyclen.

Eerder op het forum hadden we al eens discussie over 23 versus 25 mm en de invloed van de velgbreedte op de grootte van de luchtkamer.
Zoals je kunt zien kan de luchtkamer van een 23 mm band groter uitvallen dan die van een 25mm band als deze op een smallere velg gemonteerd is.
In mijn ogen hoef je dus niet 'terug te gaan' als je 23 mm monteert omdat een 25 te breed valt.

Als een wiel aanloopt zie je dat meestal wel aan een schuurplekje op je frame of aan een remklauw.
Het zou goed kunnen dat na jaren gebruik je wielen minder stijf zijn en wat zoekerig aan gaan voelen maar het kan ook het karakter van het frame zijn.
Bijlagen
23 versus 25.jpg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 jun 2022 15:07

Kan ook zijn dat je met nieuwe lagers in je Supra wielen ook geholpen bent. Mits het gekraak en rijgevoel aan een eventuele beginnende speling ligt. Kan je dat zelf, dan is een nog veel kleinere investering dan nieuwe wielen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 07 jun 2022 15:41

thestudent schreef: 07 jun 2022 15:01 Fulcrum 5s zijn voor dit forum niet erg dure wielen. Het is ook niet spectaculair, maar deze wielen doen wat ze moeten doen verder. Kan je wel weer een tijdje mee vooruit.

Ik gok dat je nu met een 14 of 15 velg rijdt. De fulcrum 5 is helemaal niet zo breed met 17mm. Een 25mm band zal wat breder getrokken worden. Hoe dat uitkomt met de hoogte is niet eenduidig te zeggen kan ook lager zijn ter hoogte van de rem. Als je er toch een 23mm band op moet leggen dan komt deze band ook breder uit dan op je smalle velgen. Het rijcomfort op 23mm en lage velgen kan best prima zijn. Ik rijd nu op een andere fiets ook 23mm op 17c velgen ( Zondas ) en dat loopt echt helemaal prima. Band sluit juist heel mooi aan op de velg. Dus verlies je niet al te veel in de marktwerking van nu. Het verschil in een soepel bandje en een stuggere 4 season kan een groter verschil maken.

En voor een significant beter fiets moet je tegenwoordig en lang wachten en veel meer investeren. Dus qua 'investering' per km zijn die fulcrum 5s zo gek nog niet. Roeien met de riemen die je hebt :lol:
Dank voor je reactie. Dat is inderdaad precies mijn gedachte: het hoeven voor nu geen spectaculaire wielen te zijn, dat zou voor deze fiets wat overdreven zijn denk ik. Eerst maar eens investeren in m'n eigen fietskwaliteiten, daarna komt wellicht eens een fiets met meer kwaliteiten :mrgreen:
Maar ik wil wel gewoon een fiets die goed functioneert en vind het geen probleem om daarin te investeren als dat een betere ervaring oplevert.

NicoNB schreef: 07 jun 2022 15:03 Even een oud plaatje recyclen.

Eerder op het forum hadden we al eens discussie over 23 versus 25 mm en de invloed van de velgbreedte op de grootte van de luchtkamer.
Zoals je kunt zien kan de luchtkamer van een 23 mm band groter uitvallen dan die van een 25mm band als deze op een smallere velg gemonteerd is.
In mijn ogen hoef je dus niet 'terug te gaan' als je 23 mm monteert omdat een 25 te breed valt.

Als een wiel aanloopt zie je dat meestal wel aan een schuurplekje op je frame of aan een remklauw.
Het zou goed kunnen dat na jaren gebruik je wielen minder stijf zijn en wat zoekerig aan gaan voelen maar het kan ook het karakter van het frame zijn.
Heb inderdaad met teruglezen op het forum geleerd dat 23mm banden op een bredere velg breder/hoger uit kunnen vallen dan 25mm banden op een smallere velg. Wat ik zo uit jouw en thestudent's reactie haal is dat ik bij aankoop van nieuwe wielen nog niet direct 23mm banden hoef te monteren, maar eerst m'n oude 25mm banden kan proberen (die nog in goede staat zijn).
Ik zie verder geen schade op frame of remklauw maar een beetje zoekerig gevoel omschrijft wel wat ik bedoel in de bochten. Dat is ook de reden dat ik overweeg of een wielupgrade zinvol is.

thestudent schreef: 07 jun 2022 15:07 Kan ook zijn dat je met nieuwe lagers in je Supra wielen ook geholpen bent. Mits het gekraak en rijgevoel aan een eventuele beginnende speling ligt. Kan je dat zelf, dan is een nog veel kleinere investering dan nieuwe wielen.
Ik word steeds handiger met onderhoud, maar heb nog geen verstand van lagersonderhoud. Twijfel ook of ik dat wil leren, of aan de vakman over laat. De fiets heeft in het voorjaar nog een volledige servicebeurt gehad bij de lokale (race)fietsenmaker. Lagers zijn volgens hem nog in goede staat. Het is overigens een fietsenmaker die er heel nuchter naar kijkt; hij vervangt niet zomaar iets preventief om de klant op kosten te jagen. Dat vind ik helemaal top, maar de keerzijde kan dan zijn dat ik met materiaal rijdt wat ik met meer verstand van zaken zelf al zou willen vervangen, vandaar dat ik nu wat aan het zoeken ben :lol:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jun 2022 16:54

The RowingCyclist schreef: 07 jun 2022 14:42 Ik fiets op een tweedehands sensa romagna special (2013). Vind het een fijne fiets, waarop ik nog veel kilometers wil maken de komende jaren.
Er zitten nog de originele supra RA comp wielen met een smal velgbed op. Daarop zijn 25mm banden gemonteerd. Past allemaal nét: 1mm speling met de remklauw achter.
1 mm speling is erg weinig, beetje troep op de band zorgt ervoor dat e.e.a. in de remklauw gaat schuren. De huidige remklauwen bijv. R8000 serie van Shimano hebben iets meer ruimte voor bredere banden dan die op jouw fiets zijn gemonteerd. Het vervangen van de remklauwen is m.i. ook het overwegen waard.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 07 jun 2022 17:12

Orlok schreef: 07 jun 2022 16:54
The RowingCyclist schreef: 07 jun 2022 14:42 Ik fiets op een tweedehands sensa romagna special (2013). Vind het een fijne fiets, waarop ik nog veel kilometers wil maken de komende jaren.
Er zitten nog de originele supra RA comp wielen met een smal velgbed op. Daarop zijn 25mm banden gemonteerd. Past allemaal nét: 1mm speling met de remklauw achter.
1 mm speling is erg weinig, beetje troep op de band zorgt ervoor dat e.e.a. in de remklauw gaat schuren. De huidige remklauwen bijv. R8000 serie van Shimano hebben iets meer ruimte voor bredere banden dan die op jouw fiets zijn gemonteerd. Het vervangen van de remklauwen is m.i. ook het overwegen waard.
Je hebt gelijk, ik vind het zelf ook erg weinig. Band was al gemonteerd toen ik de fiets kocht via Marktplaats en ik zag dat pas een paar dagen later toen ik alles nog eens goed bekeek. Heb alles sindsdien laten zitten omdat het in praktijk nog geen problemen oplevert. Remklauw vervangen gaat helaas niks oplossen want de speling tussen achterbrug en band is 1mm, had het verkeerd verwoord. Het past allemaal net...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jun 2022 18:40

The RowingCyclist schreef: 07 jun 2022 14:42 ...... maar erg stijf lijken de wielen me ook niet (meer).
....
Mijn ervaring met die wielen/velgen is top; voldoende stevige wielen die lang meegaan (nu ik er over nadenk, misschien verving ik de lagers wel eens ;-)).
Maar wielen lijken niet stijf; dat test je gewoon even en weten je dan met zekerheid. Wielen in de fiets en hoe eenvoudig kan je de velg tegen de remblokken aanduwen? Dat geeft al veel info over stijfheid.
Is het aanduwen eenvoudig, is het ofwel speling in de lagers of idd een redelijk slap wiel (die speling in lagers is eerder een bewegen van de velg met nauwelijk kracht zetten, stijfheid testen vraag altijd wat kracht).
Vergelijk wel met een wiel dat wel gekend is als stijf als referentie. Want zowat ieder wiel kan je met wat kracht aanduwen tegen de remblokjes.

Wat geluid in de bochten; misschien is er wel heel weinig speling met de remblokjes (al reed ikzelf denk ik nooit snel genoeg om zoiets te ervaren in een bocht, zelfs met wielen met wat speling).

Walter

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 07 jun 2022 22:59

walter- schreef: 07 jun 2022 18:40
The RowingCyclist schreef: 07 jun 2022 14:42 ...... maar erg stijf lijken de wielen me ook niet (meer).
....
Mijn ervaring met die wielen/velgen is top; voldoende stevige wielen die lang meegaan (nu ik er over nadenk, misschien verving ik de lagers wel eens ;-)).
Maar wielen lijken niet stijf; dat test je gewoon even en weten je dan met zekerheid. Wielen in de fiets en hoe eenvoudig kan je de velg tegen de remblokken aanduwen? Dat geeft al veel info over stijfheid.
Is het aanduwen eenvoudig, is het ofwel speling in de lagers of idd een redelijk slap wiel (die speling in lagers is eerder een bewegen van de velg met nauwelijk kracht zetten, stijfheid testen vraag altijd wat kracht).
Vergelijk wel met een wiel dat wel gekend is als stijf als referentie. Want zowat ieder wiel kan je met wat kracht aanduwen tegen de remblokjes.

Wat geluid in de bochten; misschien is er wel heel weinig speling met de remblokjes (al reed ikzelf denk ik nooit snel genoeg om zoiets te ervaren in een bocht, zelfs met wielen met wat speling).

Walter
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Ik ga er nog eens goed naar kijken, al heb ik geen wielen ter referentie beschikbaar of eerdere ervaringen dus dat maakt het lastig.

Ik had overigens niet verwacht dat deze wielen zo'n positieve reactie zouden opleveren, omdat het een oude en goedkope wielset is met shimano sora naaf. Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles blijkt maar weer. Ik had ze in gedachten al afgeschreven maar wellicht is dat nog niet nodig.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 jun 2022 12:39

Voordeel van dit soort wielen is vooral dat de eigenaars dikwijls geen veel fietsers zijn ;-).

Als het shimano naven zijn, is de kans groot dat het met lossen kogellagers is opgebouwd.

Ik vind dit goed af te stellen en te onderhouden. Al heb je wel 2 platte steeksleutels nodig.

https://youtu.be/90XxoPHWbI4

Walter

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 08 jun 2022 20:54

Heb nog eens naar de wielen gekeken, mijn eerste gedachte is dat de lagers nog goed zijn omdat het wiel niet zonder beetje moeite opzij geduwd kan worden. Daarnaast heeft de hele fiets in maart nog een jaarlijkse servicebeurt gehad waarbij ook alles uit elkaar gehaald en gesmeerd is. Ik verwacht dat eventuele problemen met de lagers dan ook wel ontdekt en verholpen zouden zijn, maar da's een aanname.

Speling met remblokjes heb ik vanaf het begin al iets ruimer gezet omdat ik niet wil dat er dingen ongemerkt aanlopen. Dan maar heel iets harder remmen :)
Vandaag tijdens m'n ritje trouwens ook geen geluiden gehoord in de bochten, maar ik heb ze ook niet heel hard ingestuurd dus daar heeft het ook mee te maken. De wielen voldoen dus waarschijnlijk nog wel prima, al blijf ik twijfelen of ik met nieuwe wellicht beter af zou zijn. Maarja, wat nog goed is hoeft ook niet per se vervangen te worden natuurlijk, dus wat is dan wijsheid :lol:

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 09 jun 2022 00:06

Je kunt je huidige wielen natuurlijk gewoon houden als reserve. Komt vast nog eens van pas!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie