Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen op oudere fiets: yea or nay?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jun 2022 07:51

Als t 32 spaaks supra wielen op Sora naven zijn dan zijn zelfs fulcrum 5s een heel stuk lichter. Dus dat merk je dan alsnog wel hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 jun 2022 09:40

Ik vraag me af wat zo een fietsenmaker met een servicebeurt doet. Dat is toch gewoon ff kijken of de remmen en banden nog goed zijn. Derailleurkabels spannen en slijtage onderdelen checken

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 09 jun 2022 10:52

1094 schreef: 09 jun 2022 09:40 Ik vraag me af wat zo een fietsenmaker met een servicebeurt doet. Dat is toch gewoon ff kijken of de remmen en banden nog goed zijn. Derailleurkabels spannen en slijtage onderdelen checken
Mijn fietsenmaker heeft een servicebeurt waarbij bijvoorbeeld elk schroefje los/vast wordt gedraaid. Alle onderdelen worden gecheckt zoals trapas, crankstel, balhoofdlagers, voorvork, wielen en gehele aandrijving. Al die onderdelen reinigen, opnieuw smeren en afstellen. Versleten onderdelen vervangen. In mijn optiek is het dus wel wat meer dan alleen remmen en banden controleren. Of het ook allemaal zo uitgebreid nodig is elk jaar? Weet ik niet, maar ik vertrouw erop dat het bijdraagt aan de levensduur van m'n fiets en dat vind ik het belangrijkste.
Laatst gewijzigd door The RowingCyclist op 09 jun 2022 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 09 jun 2022 11:00

Chefske schreef: 09 jun 2022 00:06 Je kunt je huidige wielen natuurlijk gewoon houden als reserve. Komt vast nog eens van pas!
Dat was ook mijn gedachte; ik zou ze kunnen bewaren voor wanneer ik de fiets ooit eens wil doorverkopen in de toekomst.
thestudent schreef: 09 jun 2022 07:51 Als t 32 spaaks supra wielen op Sora naven zijn dan zijn zelfs fulcrum 5s een heel stuk lichter. Dus dat merk je dan alsnog wel hoor.
Ja, huidige wielset weegt zo'n 2100 gram dus dat scheelt zo'n 400 gram met de fulcrum 5's. Geen idee wat ik daarvan in praktijk zou merken. Zelf ben ik ook benieuwd of het bredere velgbed ook een betere rijervaring geeft met 23mm banden ipv mijn huidige 'smalle' velgen met 25mm banden. Wel geinig hoe dat werkt in je brein; er zijn altijd héle goede redenen te verzinnen waarom een nieuwe aankoop toch zeker wel absoluut zinvol is. Misschien moet ik er maar gewoon aan toegeven :lol:

Plaats reactie