Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

vakantiewas

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 07 jun 2022 08:36

Hoi,

In Frankrijk heb je regelmatig naast grote supermarkten wasmachines staan. Zijn er forumleden die daar ervaring mee hebben ?

- Kan je de temperatuur goed instellen (mag niet hopen dat mijn fietsbroeken op 60 gr gewassen wordt)
- wat zijn de kosten ?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2022 09:03

Regelmatig gebruikt. Werkt meestal prima. Meestal ben je 5-7 euro kwijt, afhankelijk van de grootte van de trommel.

Temperatuur klopt vaak wel goed, mocht je het echt willen weten kan je een oventhermometer met een kleine schaal aan de binnenkant het raampje plakken :D

marsman
Forum-lid
Berichten: 2331
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 jun 2022 09:46

Dat gaat idd prima. Ooit een keer gedaan. Weet de kosten niet meer. Voordeel is dat die machines vaak enorm zijn, dus je kunt in 1 keer je hele vakantie-outfit ff wassen.

Wat ik wel een nadeel vind, is dat de omgeving vaak een beetje shabby is. Vaak op de parkeerplaats en in feite onbewaakt. De mensen die gebruik maken van de machines, zijn toch mensen waarbij ik mijn wasje niet bij achter durf te laten om tussendoor een boodschap te doen.

Sommige campings vinden het ook prima als je even vraagt of je tegen betaling een wasje mag draaien. Zeker als je een beetje op incourante tijden een wasje doet, zodat de campinggasten niet hoeven te wachten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 07 jun 2022 12:03

@havana kijk dit soort; daar kan ik wat mee ...... wahahahah

@marsman in dit geval ist niet zo shabby hier; goed te doen !!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 jun 2022 13:15

marsman schreef: 07 jun 2022 09:46 Wat ik wel een nadeel vind, is dat de omgeving vaak een beetje shabby is. Vaak op de parkeerplaats en in feite onbewaakt. De mensen die gebruik maken van de machines, zijn toch mensen waarbij ik mijn wasje niet bij achter durf te laten om tussendoor een boodschap te doen.
In Frankrijk / Wallonië vind je ze ook wel op de parkeerplaats van supermarkten. Iets minder shabby.
Heb die machines in NL wel eens gebruikt voor grote spullen en schoenen, dingen die je in je eigen machine thuis niet kunt/wilt wassen. Op die machines kun je je gsm nummer invoeren en krijg je 5 minuten voor afloop programma een sms. Tijdens het wasprogramma kan de deur niet open en kun je dus makkelijk genoeg voor opening deur terug zijn. Heb je de tijd om in de buurt te gaan winkelen.

De machine die ik wel eens gebruik kun je temperatuur nauwkeurig instellen. Niet gemeten of de regelaar nauwkeurig is, maar niks gemerkt van krimp.
Overigens is het mij wel eens gebeurd, fietsbroek op 60 graden én half uur droger er achteraan.....kan niet zeggen dat ik iets van krimp of extra slijtage hebt gemerkt.
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jun 2022 18:28

beezer schreef: 07 jun 2022 08:36 Hoi,

In Frankrijk heb je regelmatig naast grote supermarkten wasmachines staan. Zijn er forumleden die daar ervaring mee hebben ?

- Kan je de temperatuur goed instellen (mag niet hopen dat mijn fietsbroeken op 60 gr gewassen wordt)
- wat zijn de kosten ?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Jeetje, bestaat dat nog, ik dacht dat dat iets van de jaren 50 was en speciaal voor daklozen. :roll: :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 jun 2022 18:32

Nee het is juist weer helemaal in opkomst! Hier hebben we sinds een jaar ook een hele moderne "wasstraat" bij de Intermarché, compleet met drogers.
Ik zie het op andere plekken in Frankrijk ook opkomen. Juist voor de fietsers die bepaalde routes doen zoals bij ons heel veel is dat ideaal!
En het is bepaald niet zo dat het "shabby" hoekjes zijn, ziet er echt perfect verzorgd uit.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 jun 2022 18:38

Het is een bedrijf wat deze wasserettes fasciliteert ondermeer dus voor fietsers maar ook campers en andere reizenden. Mooi initiatief.
Zie hier voor de site en de adressen:

https://stores.revolution-laundry.com/fr-fr/
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 07 jun 2022 18:41

Ik heb er in Italië ook gebruik van gemaakt. Agriturismo waar we verbleven vroeg 7,50 euro per wasbeurt. Bij zo’n grote supermarkt was het 4 euro.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2022 21:38

Orlok schreef: 07 jun 2022 18:28 Jeetje, bestaat dat nog, ik dacht dat dat iets van de jaren 50 was en speciaal voor daklozen. :roll: :lol:
In Nederland zie je zo ook bij veel tankstations weer opduiken. Let maar eens op.

Op 60 graden doe ik overigens met enige regelmaat met weinig wasmiddel, gaat prima.
Krimpen doet het nooit (assos)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 jun 2022 07:13

Orlok schreef: 07 jun 2022 18:28
beezer schreef: 07 jun 2022 08:36 Hoi,

In Frankrijk heb je regelmatig naast grote supermarkten wasmachines staan. Zijn er forumleden die daar ervaring mee hebben ?

- Kan je de temperatuur goed instellen (mag niet hopen dat mijn fietsbroeken op 60 gr gewassen wordt)
- wat zijn de kosten ?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Jeetje, bestaat dat nog, ik dacht dat dat iets van de jaren 50 was en speciaal voor daklozen. :roll: :lol:
Wat dacht je van klein behuisden? Met de steeds verdere opsplitsing van woningen neemt de vraag naar zoiets alleen maar toe.
Laatst gewijzigd door ultra_ivo op 08 jun 2022 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 jun 2022 07:14

Om het even iets verder dan alleen Frankrijk te trekken. In Denemarken hebben veel supermarkten een wasbak met warm water in het lege flessen hok. Ideaal om onderweg tijdens je trektocht even een kledingsetje te wassen en achterop de fiets te drogen. In Zweden kwam ik dat ook tegen maar veel minder regelmatig. Daar zijn dan weer veel openbare toiletten waar regelmatig ook een wasbak met warm water is.

Plaats reactie