Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Paar vragen na stevig ongeluk

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 05 jun 2022 12:42

Gisteren voor het eerst echt gecrasht sinds ik 15 jaar geleden met fietsen ben begonnen. Een oververhitte automobilist trapte na een woordenwisseling (hij kwam vanaf een parkeerplaats de weg op vliegen zonder mij en mijn dochtertje te zien, daar zei ik iets van, hij riep iets terug) zo hard op de rem dat ik door de achterruit van zijn auto ben gevlogen. Mijn dochter kon de berm in sturen en is er met een lekke band vanaf gekomen. Ik ben voor de zekerheid per ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar een CT-scan uitwees dat ik geluk heb gehad. Schaafwondjes, pijntjes hier en daar en stevige koppijn.

Mijn fiets is er slechter vanaf gekomen Het aluminium frame is gebroken en kan de prullenbak in. Ik heb een paar vragen en aangezien hier veel (ervarings)deskundigen zitten, stel ik ze hier in één keer.

-de wielset van carbon lijkt heel. Nergens deuken, barsten, kapotte spaken of iets dergelijks. Draait ook nog prima rond. Kan een fietsenmaker de wielen checken? Is dat geluk hebben of moet zo'n set na zo'n klap gewoon de prullenbak in?
-de helm heeft de grootste klap opgevangen. Op het eerste gezicht lijkt de schade mee te vallen, optisch. Maar ik heb altijd geleerd dat je een helm na een val moet vervangen. Klopt dat?
-Het stuur en de stuurpen lijken ook okay. Ook hiervoor de vraag: is hergebruik mogelijk of moet je dat eerste laten checken?
-Dan nog één juridisch dingetje: hoe pak je dit aan? De automobilist heeft bij de politie verklaard dat er een woordenwisseling was geweest en dat hij gestopt is om ons langs te laten. Ik vind dat die automobilist schuld heeft. Er was alle ruimte om weg te rijden en geen enkele reden om te stoppen. Ik reed met mijn dochter van 12. Zo hard gingen we niet: als hij ons er langs had gelaten, had hij meteen achter ons gezeten met de auto. Volgens mij stopte hij met hele andere ideeën. Wat is wijsheid: aangifte doen of de verzekering het laten uitzoeken? De agent die mij gisteren belde en met de automobilist had gesproken (ik was toen al richting ziekenhuis) zei dat ik zelf schuld had want ik had te weinig afstand gehouden. Aangifte doen heeft geen zin, maar het mag wel, meldde hij. Ik was echt pissig omdat ik wekelijks met agressie te maken heb op de fiets en dit veel fouter had kunnen aflopen. Maar twijfel wel omdat het een hoop gedoe kan opleveren. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Dank vast voor het meedenken!
Michiel

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 jun 2022 12:57

Allereerst: wat een afschuwelijk verhaal zeg! en dat samen met je dochter. Pffff.

Helm inderdaad meteen vervangen, wielen zou ik laten controleren, overige onderdelen die nog goed lijken gewoon demonteren en goed controleren.

Over de juridische kant kan ik geen uitspraak doen omdat het natuurlijk maar één kant van het verhaal betreft. Wat ik wel zou doen is terugkomen op je verklaring omdat je ten tijde van het ongeval te ontdaan was en bezorgd was om rationeel te kunnen denken.
Laat alles nog eens de Revu passeren en stel dan een verklaring op. Gebruik daarbij eveneens de kijk van je dochter op de gebeurtenis, hoe heeft zij dit beleeft/ervaren; twee weten meer dan 1.

Sterkte!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 jun 2022 12:57

Allereerst sterkte. Dit zal veel indruk hebben gemaaakt op jou en zeker ook je dochter.
Als je er verder niets aan overhoudt dan heb je veel geluk gehad. Beterschap in ieder geval.

Juridisch weet ik niet van de hoed en de rand. Achteropkomend verkeer is meestal fout maar niet altijd. Feit dat er al is verklaard dat jullie een woordenwisseling hadden maakt dat je sterker staat. De vraag is of je het ooit aangetoond krijgt dat hij vol op de rem trapte met als reden een aanrijding. Aangifte doen kan sowieso natuurlijk maar ga er van uit dat het bewijs niet rond komt.
Wellicht waren er getuigen of camera’s Dat zou je verhaal enorm veel helpen.

Die helm moet je sowieso vervangen. Met je hoofd moet je geen risico’s nemen. Een goede helm kost ongeveer 100 euro. Dat is veel geld maar als je voor 100 euro een hersenschudding kunt voorkomen is dat een schijntje.

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 05 jun 2022 13:04

Als het goed is zal je verzekering e.e.a proberen te regelen met de tegenpartij. Daarnaast kun je natuurlijk altijd aangifte doen. Overigens heb ik persoonlijk van een politieagent die stelt dat dat geen zin heeft omdat jij schuldig zou zijn niet bepaald een hoge pet op. Je kunt eventueel ook een letselschade advocaat inschakelen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2022 13:10

Bizar verhaal zeg, gelukkig zonder al te veel erg.
Wat een idioten heb je ook. En nog gekker wat die politie aangeeft.
Achterop is vaak fout, maar zeker niet altijd, het bewijs is lastig. Heb je getuigen, de eerste is je dochter.
Daarnaast is een fietser nogsteeds een zwakkere verkeersdeelnemer dus dan gaat die vlieger al veel minder vaak op.

Ik zou zeker aangifte doen en de rechtsbijstand inschakelen, dit zijn gewoon moordaanslagen.
En die politie vertrouw ik ook niet, heel raar antwoord.

Persoonlijk zou ik ook even langsgaan, ik zeg niet dat dit een goed advies is :-),
Maar bij het bewust veroorzaken van zoiets ken ik mezelf.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 05 jun 2022 13:15

Wat een verhaal!
Gelukkig lijkt er fysiek niet zoveel aan de hand, dat is het belangrijkste.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik die inschakelen, die hebben vaker met dit soort verhalen te maken.
Daarnaast heb je als fietser een streepje voor omdat je een 'zwakke weggebruiker' bent.
Dat verhaal van de agent met onvoldoende afstand houden lijkt me wat kort door de bocht gezien de woordenwisseling en een (vermoedelijk) bewuste remtest.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 jun 2022 13:29

Bijna dagelijks kom je dat soort idioten tegen of het nou op de fiets is of met de auto. Het is te triest voor woorden. Gelukkig zijn jullie er alle twee goed vanaf gekomen.
Enfin, aangifte doen evt. aangevuld met getuigen. Schaderapport door een fietsenmaker (met verstand) laten opstellen en de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk stellen. Omdat je met de ambulance bent vervoert cq. ziekenhuis zal de zorgverzekering met een rekening komen en als het veroorzaakt is door een ander met een letselschadeadvocaat (kosteloos). Verder zou ik het overlaten aan jouw (aansprakelijkheid)verzekering.
Veel sterkte.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jun 2022 13:33

Heftig verhaal.

- Als je op je helm gevallen bent, vervangen
- Stuur goed controleren, vooral waar de stuurpen je stuur klemt.
- Wiel even stuiteren, als het carbon gebarsten is zou je dat kunnen horen.

Een praktijkvoorbeeld van de verhouding "wielrenner - automobilist".
De wielrenner "roept" iets en de automobilist haalt verhaal.
Verkeerstechnisch, als je geen bewijzen hebt van het opzettelijk keihard stoppen, heb je inderdaad te weinig afstand gehouden. Maar ik zou het gewoon in handen van je verzekeraar geven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

nickk
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:11

nickk 05 jun 2022 15:48

Recent ook een aanrijding gehad, veel baat gehad bij een letselschadejurist (ik heb gebruik gemaakt van RN letselschade, dhr Bennami). Als fietser ben je bij wet goed beschermd, in vrijwel alle gevallen is een automobilist tenminste voor 50% aansprakelijk vanwege de kwetsbare positie van een fietser. Ik denk dat dit in jouw geval ook in ieder geval zo is, een letselschadebureau/jurist kan je daar goed bij helpen en ook bij al het gedoe wat er bij komt kijken vwb schade, ziekenhuiskosten etc. De kosten voor deze juridische diensten zijn wettelijk ook te verhalen op de aansprakelijke vanwege (in jouw geval de automobilist).

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 jun 2022 15:56

In dit geval zou ik een letselschadejurist in de arm nemen en de druk op de wederpartij zo hoog mogelijk opvoeren. Wacht nog even met het invullen van een schadeformulier. Als dat door twee partijen is ondertekend en door de verzekeraars is afgehandeld, dan is de zaak volledig afgehandeld en klaar.
hun fietsen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2131
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 jun 2022 16:15

fietsvriend schreef: 05 jun 2022 12:42 Gisteren voor het eerst echt gecrasht sinds ik 15 jaar geleden met fietsen ben begonnen. Een oververhitte automobilist trapte na een woordenwisseling (hij kwam vanaf een parkeerplaats de weg op vliegen zonder mij en mijn dochtertje te zien, daar zei ik iets van, hij riep iets terug) zo hard op de rem dat ik door de achterruit van zijn auto ben gevlogen. Mijn dochter kon de berm in sturen en is er met een lekke band vanaf gekomen. Ik ben voor de zekerheid per ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar een CT-scan uitwees dat ik geluk heb gehad. Schaafwondjes, pijntjes hier en daar en stevige koppijn.
Beterschap!
Mijn fiets is er slechter vanaf gekomen Het aluminium frame is gebroken en kan de prullenbak in. Ik heb een paar vragen en aangezien hier veel (ervarings)deskundigen zitten, stel ik ze hier in één keer.

-de wielset van carbon lijkt heel. Nergens deuken, barsten, kapotte spaken of iets dergelijks. Draait ook nog prima rond. Kan een fietsenmaker de wielen checken? Is dat geluk hebben of moet zo'n set na zo'n klap gewoon de prullenbak in?
-de helm heeft de grootste klap opgevangen. Op het eerste gezicht lijkt de schade mee te vallen, optisch. Maar ik heb altijd geleerd dat je een helm na een val moet vervangen. Klopt dat?
-Het stuur en de stuurpen lijken ook okay. Ook hiervoor de vraag: is hergebruik mogelijk of moet je dat eerste laten checken?
Ik zou mijn licht eens opsteken bij Unlimited Colors, daar kunnen ze de delen beter inspecteren dan wij vanaf een forum.
https://www.unlimitedcolors.nl/diensten ... elgen.aspx

-Dan nog één juridisch dingetje: hoe pak je dit aan? De automobilist heeft bij de politie verklaard dat er een woordenwisseling was geweest en dat hij gestopt is om ons langs te laten. Ik vind dat die automobilist schuld heeft. Er was alle ruimte om weg te rijden en geen enkele reden om te stoppen. Ik reed met mijn dochter van 12. Zo hard gingen we niet: als hij ons er langs had gelaten, had hij meteen achter ons gezeten met de auto. Volgens mij stopte hij met hele andere ideeën. Wat is wijsheid: aangifte doen of de verzekering het laten uitzoeken? De agent die mij gisteren belde en met de automobilist had gesproken (ik was toen al richting ziekenhuis) zei dat ik zelf schuld had want ik had te weinig afstand gehouden. Aangifte doen heeft geen zin, maar het mag wel, meldde hij. Ik was echt pissig omdat ik wekelijks met agressie te maken heb op de fiets en dit veel fouter had kunnen aflopen. Maar twijfel wel omdat het een hoop gedoe kan opleveren. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Dank vast voor het meedenken!
Ik ben geen jurist of verkeersdeskundige maar er zijn diverse zaken tegen de automobilist:
- Auto komt vanaf uitrit, moet dus altijd voorrang geven
- Fietser is de zwakke weggebruiker
Moest het mij gebeuren: Aangifte wegens moedwillig geweld en verzekering de schade laten verhalen. Het is de een zijn woord tegen dat van een ander. Maar als automobilist heb je niet zomaar een fietser aan te rijden, ongeacht wat die fietser allemaal fout doet. Al zeker niet met een tiener erbij.

Wel: je schrijft wekelijks met dergelijke agressie te maken te hebben. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik fiets best veel, altijd alleen, maar heb zelden gedoe met andere weggebruikers. Als het 2-3x per jaar voorkomt dat er eens een vingertje omhoog gaat of getoeterd wordt dan is het veel. Dus denk aub om je eigen positie....nu is het met blauwe plekken en pijn afgelopen, volgende keer rijdt iemand je van de wereld.
Paar jaar geleden reed ik tegen een loslopend hondje, kon ik vrij weinig aan doen. De eigenaar sloeg me echter direct in mijn gezicht (bloedende lip). Direct 112 gebeld vanwege de dreiging, aangifte gedaan. De dader kreeg nachtje politiecel cadeau en €475 boete. Tegenwoordig loopt het hondje aan de lijn. Kom soms nog langs de plek,
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 05 jun 2022 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 05 jun 2022 16:18

De eerste stap is uitzoeken of je getuigen kunt vinden.
Daarnaast terug naar de locatie en kijk eens rond, wie weet hangt er ergens een (deur)camera die het voorval heeft opgenomen.

Politie doet liever niks want het is allemaal werk.
Maak hier sowieso een zaal van want je voelt je nu misschien goed maar als over weken of maanden blijkt dat je toch neurologische schade hebt opgelopen dan kun je nergens naartoe.
Teken daarom ook geen overeenkomst waarbij je afstand doet van toekomstige claims.

Plaats reactie