Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM GX Eagle groep vervangen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2022 19:07

Wel van de iets afwijkende roller diameter…
Less is bore

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 04 jun 2022 13:05

wasbeer2006 schreef: 03 jun 2022 18:09 @Daniel

12 speed MTB sram en shimano is juist heel goed uit te wisselen. Lees maar eens het MTB forum
Sterker een sram groep schakeld vaak beter met een shimano cassette.

@TS, zoals ongeveer bijna elke MTB'er rijd je op een veel te klein voorblad.
In NL minimaal 36 en kom je niet in zuidlimburg zou ik naar 38T gaan als het kan met je frame.
Dan rijd je je cassette en ketting in no time aan gort! Met drie kettingen wisselen haal ik gewoon de 10K op een set.
Bedoel je nu dat je met een klein of groot voorblad alles aan gort rijdt? (Voor zo’n “oudere jongere” als ik is een 32 voorblad met 10-50 achter juist precies goed: op langere ritten en met flink wat Veluwse hoogtemeters tik ik die 50 op de allersteilste hellinkjes wel eens aan. Ok, met een 34 lukt het ook nog wel).

Ik ben overigens wel benieuwd hoe lang “iedereen” met een cassette en ketting doet?

Met mijn eerste GX cassette en met 1 ketting met FinishLine Ceramic lube uiteindelijk ongeveer 4000km gereden (>1mm slijtage; had er nog mee door kunnen rijden, maar het schakelen leek niet meer zo strak/direct te gaan).

Nu met een geheel nieuwe GX drivetrain met 3 kettingen en met AbsoluteBlack GraphenWax en Squirt in de weer, om de 2 of 3 ritten wisselen van ketting. Dus dat is nog even afwachten.
Laatst gewijzigd door nespresso op 04 jun 2022 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jun 2022 13:15

nespresso schreef: 04 jun 2022 13:05
Met mijn eerste GX cassette en met 1 ketting met FinishLine Ceramic lube uiteindelijk ongeveer 4000km gereden (>1mm slijtage; had er nog mee door kunnen rijden, maar het schakelen leek niet meer zo strak/direct te gaan).
.........
Nu met een geheel nieuwe GX drivetrain met 3 kettingen en met AbsoluteBlack GraphenWax en Squirt in de weer, om de 2 ritten wisselen van ketting. Dus dat is nog even afwachten.
> 1 mm? Dan heb je er veel te lang mee verder gereden.
Dat je dan nu met je 3 kettingen verder gaat rijden met je cassette is een zekerheid. En de invloed van welk merk olie/wax is daarbij niet de doorslaggevende factor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 05 jun 2022 08:49

Lcsmet schreef: 04 jun 2022 13:15
nespresso schreef: 04 jun 2022 13:05
Met mijn eerste GX cassette en met 1 ketting met FinishLine Ceramic lube uiteindelijk ongeveer 4000km gereden (>1mm slijtage; had er nog mee door kunnen rijden, maar het schakelen leek niet meer zo strak/direct te gaan).
.........
Nu met een geheel nieuwe GX drivetrain met 3 kettingen en met AbsoluteBlack GraphenWax en Squirt in de weer, om de 2 ritten wisselen van ketting. Dus dat is nog even afwachten.
Om de twee ritten ketting verwisselen? Versleten na 4000 km? Is dat de vooruitgang? Laat mij maar aanklooien met 3x9 op een Cannondale hier in de Eifel!
( nog afgezien van de prijzen van deze 12 speed “juweeltjes”)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 jun 2022 10:13

Spreken jullie over > 1mm lengte verschil van de ketting, of 1% rek zoals elke ketting meter werkt ??
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2022 12:48

Ik houd de ketting meter aan uiteraard geen idee hoe lang dat in mm is.

Hoe groter je bladen hoe minder slijtage. Dus kien dat goed uit, een blad groter dus bv van 32 naar 34 levert je zomaar 10-20% minder slijtage op.
Als je meer dan een paar procent van je ritje op de 10 of 12 rijd heb je het verkeerde blad.

Rijd met meerdere kettingen ik doe meestal 3 of 4 en dan wisselen, dan gaat de boel het langste mee.
4000km voor een MTB ketting is wel heel extreem. Als het allemaal MTB werk is doe ik er tussen de 1000 en 2500km mee afhankelijk van de omstandigheden.
En bij sram eagle is het bij 0.5 vervangen!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 06 jun 2022 15:45

wasbeer2006 schreef: 03 jun 2022 18:09
@TS, zoals ongeveer bijna elke MTB'er rijd je op een veel te klein voorblad.
In NL minimaal 36 en kom je niet in zuidlimburg zou ik naar 38T gaan als het kan met je frame.
Dan rijd je je cassette en ketting in no time aan gort! Met drie kettingen wisselen haal ik gewoon de 10K op een set.
Ik denk dat je hier een punt hebt. Want in afdalingen zit ik al vrij snel in het luchtledige te trappen. Dus een groter voorblad komt er sowieso. Ik snap alleen niet dat dit slijtage zou verminderen. Waarom is die minder bij een groter blad?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jun 2022 16:42

Dan rij je op grotere kansjes achter op de cassette. Op de 10-11-12 heeft de ketting maar een paar tandjes vast, op de grotere kransjes meer tanden, dus meer drukverdeling.
Less is bore

Plaats reactie